דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יזמות נשים בפריפריה - כמוצא אפשרי למגבלות תעסוקה 

מאת    [ 14/01/2008 ]

מילים במאמר: 389   [ נצפה 2879 פעמים ]

מגבלות שוק העבודה בפריפריה משפיעות על יכולת העבודה של נשים אף יותר מהגברים. שיעור הנשים המועסקות בפריפריה נמוך מהממוצע הארצי ונמוך משיעור הגברים בתעסוקה (כ-25% לעומת 30% בהתאמה), וכן גם שיעור האבטלה אשר גבוה בקרב נשים הן מהממוצע הארצי והן בהשוואה לגברים בפריפריה.

הכתבה הנוכחית תעסוק במחפשי העבודה הבוחרים להקים עסק כמענה למגבלות שוק העבודה בפריפריה. עולם העסקים נחשב עדיין במידה רבה עולם של גברים. מחקרים שונים מצביעים על כך כי נשים רבות משתעשעות ברעיון של פתיחת עסק משלהן - אולם במציאות הישראלית מעטות מעיזות לעשות את הצעד.

יזמות משמעותה - גילוי הזדמנויות עסקיות חדשות למוצרים ושירותים, המאפשרים פעילות עסקית וצמיחה אישית וכלכלית. זו התנסות מלהיבה, אולם באותה עת גם מלווה בחששות ודאגה לגבי הסיכויים והסיכונים הכספיים והרגשיים. הדברים נכונים לגבי כל יזם באשר הוא.

אזורי הפריפריה שונים האחד מהשני בצורת ההתיישבות (עיירות פיתוח, מושבים, קיבוצים, כפרים ויישובים קהילתיים), במבנה התעסוקות וההזדמנויות, בסוגי העיסוקים, ברמת ההשכלה, בהיצע התרבותי ומאפיינים נוספים.
הגליל והגולן מאופיינים בפיתוח של ענפי תיירות; צימרים, מסעדות, מסלולי טיולים, ג'יפים לטיולים, טרקטורונים מוזיקה ובידור. פיתוח התיירות פתח בפני נשים הזדמנויות עסקיות לפתוח עסקים בתחום, ואכן מרבית שירותי התיירות באזורנו מופעלים על ידי נשים או בשותפות עם נשים.

במפגש אותו הנחיתי לפני שבוע, סיפרה נציגה של שיקום שכונות באזורנו על תהליך היזמות הפרטית של רינה ואת התלבטויות שליוו אותה .
רינה נישאה בגיל צעיר, ילדה את ילדיה ועזרה בעבודה במשק המשפחתי. הילדים "פרחו מן הקן" ורינה מצאה את עצמה בגיל 50 ללא תעסוקה. לשאלה "אילו כלים רלוונטיים לשוק התעסוקה רכשה רינה" לא הייתה תשובה פשוטה. מאידך, בשיחות עמה עלו תיאורי התבשיל האחרון אותו הכינה לבני משפחתה בסוף השבוע ובעיקר המחמאות שקיבלה על הג'חנון שהכינה.
רינה החליטה לבדוק את האפשרות להפוך לעסק את המאכל האהוב על ילדיה. בשלב הראשוני כל העניין נראה ונשמע כבדיחה, אך בהדרגה ובעידוד ילדיה השתכנעה רינה כי כדאי לתת סיכוי לג'חנון ולבדוק את אפשרות הקמת העסק והלקוחות הפוטנציאלים.
את הצעדים הראשונים של מכירת הג'חנון עשתה רינה בצימרים הקרובים למקום מגוריה ופנתה לבעלי הצימרים שיוסיפו לתפריט ארוחת הבוקר של שבת את האפשרות לבחור במנת ג'חנון.
בעלי הצימרים שמחו להצעה של רינה שכן חיפשו דרכים לפנק את אורחיהם. הג'חנון הפך למצרך מבוקש ורינה החלה לבקש את עזרת בני משפחתה בכדי שתוכל לעמוד בביקוש ההולך וגובר.

לסיכום, למרות המגבלה של מגורים בפריפריה ונתוני התעסוקה הקשים, עסקים קטנים המתחילים מיוזמה ותעוזה של אדם אחד יכולים להביא לפרנסה והכנסה של רבים אחרים הן במעגל המשפחתי הקרוב והן אצל הצרכנים.
הדס בן-זיו סולניק, תואר שני בסוציולוגיה אירגונית, מנהלת "מרכז הדס" ביסוד המעלה, בגליל עליון, בעלת משרד מוביל לפיתוח וניהול בתחום משאבי אנוש: ייעוץ ארגוני, ליווי וחונכות מנהלים, פיתוח ארגוני ועתודה ניהולית, הדרכה, סדנאות למנהלים, גיוס והשמה, הכוונה תעסוקתית, ניתוח עיסוקים, תמחור ואבחון ארגוני, משוב והערכת עובדים, יזמות נשים בפריפריה ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב