דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכול על לקויות למידה 

מאת    [ 17/07/2012 ]

מילים במאמר: 391   [ נצפה 1875 פעמים ]

אנשי מקצוע כוללים בלקויות למידה דיסלקציה, דיסגרפיה, ודיסקלקוליה, כמו גם הפרעת קשב, ריכוז, היפראקטיביות, לקות שפתית ולקות למידה לא מילולית. מחקרים הוכיחו כי הלקות נגרמת מגורמים נירו התפתחותיים, ולכן היא נמשכת לאורך כל חייו של האדם ופוגעת בתפקודו גם בבגרותו. לקויות הלמידה מתאפיינות בהטרוגניות, כלומר לאנשים שונים עשויים להיות פרופילים שונים של לקות, ואולם, טיפול מתאים יכול להקנות לאדם כלים להתמודד ואף לעקוף את לקויות הלמידה שלו.

לקויות למידה- האבחון הפסיכו דידקטי 

השלב הראשוני בטיפול בלקויות למידה היא איתור הבעיה, המתבצע באמצעות האבחון הפסיכו דידקטי הנועד לאתר את סוג הקושי הקוגניטיבי היוצר את לקות למידה. מכיוון שלקויות למידה ובעיות רגשיות הולכות בדרך כלל יד ביד, בשל העובדה שהקשיים יוצרים תסכול ודימוי עצמי נמוך, משלבים את האבחון הדידקטי עם אבחון פסיכולוגי. החל מחטיבת הביניים, במידה וישנו חשד ללקויות למידה, מחויבים לאבחון פסיכו דידקטי על מנת להעניק לילד גם תמיכה נפשית בבואו לגשת לבחינות הבגרות. הטיפול בלקויות הלמידה מבוצע במספר מישורים ומותאם לסוג הלקות עצמה. הטיפול הנפוץ ביותר הוא בסיוע בלמידה באמצעות הוראה מתקנת, המבוצעת באמצעות מורים להוראה שהוסמכו בהוראת תלמידים בעלי לקויות למידה. ההוראה המתקנת נועדה לסייע לתלמיד לרכוש מיומנויות שלא הצליח לרכוש במסגרת לימודיו בבית הספר והיא לרוב אישית ומותאמת לסוג הלקות בהתאם להמלצות המבחן הפסיכו דידקטי. הרעיון הבסיסי של ההוראה המתקנת היא לא רק לצמצם ואף לסגור את הפער הלימודי של הילד, אלא להקנות לילד כלים חדשים על מנת שיוכל להתמודד ואף לעקוף את לקויות הלמידה שלו.

לקויות למידה- הריטלין

במקביל להוראה מתקנת התלמיד אשר אובחן כבעל לקויות למידה מקבל התאמות (הקלות ) בלימודים ובמבחנים, כולל מבחני הבגרות. ההקלות כוללות תוספות זמן במבחנים, הקראות שאלוני מבחן, התעלמות משגיאות כתיב ולעיתים אף מתן תשובות בעל פה, שימוש בדפי נוסחאות המתמטיקה, ואף שימוש במילונית בשפה זרה. כל ההמלצות להקלות דורשות הן את אישור בית הספר, והן באישור משרד החינוך כשמדובר במבחני הבגרות. במידת הצורך, מוענק לילד גם טיפול פסיכולוגי לשיפור הדימוי העצמי של הילד בעיני עצמו, וכן העלאת כישוריו החברתיים אשר נפגמו בעקבות הלקות. מישור נוסף לטיפול בבעיית לקויות הלמידה הוא הטיפול בריטלין. מקור הבעיה הוא רפואי מיסודו, ולכן אפשר להקל על תופעותיו, בעיקר כשמדובר בבעיות קשב וריכוז וכן בבעיות ההיפראקטיביות באמצעות הטיפול התרופתי. התרופה הנפוצה ביותר לטיפול בבעיות של הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות היא הריטלין.

הריטלין ניתן על ידי נוירולוג לאחר שהלקות אובחנה, והוא ניתן בהתאם לסוג הלקויות, חומרת לקויות הלמידה ומאפיינים אישיים נוספים.

 

אתי קסטנר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב