דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רפלקסולוגיה קואורדינטיבית והטיפול במחלת הסרטן 

מאת    [ 13/01/2008 ]

מילים במאמר: 1154   [ נצפה 3250 פעמים ]

רפלקסולוגיה קואורדינטיבית והטיפול במחלת הסרטן
המיתוס, היראה וההתחברות

מאת: שמואל זיידל
אחת התגובות הראשוניות של האדם החולה היא להאשים גורמי חוץ במחלותיו. בשלב השני, עם תהליך ההתפכחות וההבנה, מקבל האדם את "הגזירה" שאת מחלותיו הוא מביא על עצמו, ובשלב השלישי משלים האדם עם כך שהאחריות על החלמתו נתונה בו עצמו. מחלת הסרטן איננה נגרמת, על פי רוב, מגורמי חוץ, אלא באה מתוך גופו של האדם ומצב נפשו. למעשה, התהליך שעובר על התאים במחלת הסרטן - התחלקות - הוא תהליך טבעי שמתרחש בגוף כל הזמן. המצב הופך למחלה כאשר ההתחלקות איננה מבוקרת. גם אם יש גורמים חיצוניים שניתן להצביע עליהם, הרי שאת השער לפריצת המחלה פותח האדם. תאי הסרטן אינם כפופים לשליטה של הגוף וברוב המקרים מייצרים מסה מוצקה של רקמה הנראית כגידול. גידול מתחיל מתא בודד שעבר מספר שינויים גנטיים (מוטציות). שינויים אלה גורמים לכך שהתא לא יהיה כפוף לשליטה הטבעית של התאים הנורמליים בגוף. תא כזה ימשיך ויתחלק, בצורה אוטונומית, עד שייצר מצבור של תאים ובמשך הזמן יגבר קצב גידולו של המצבור לכדי גוף סרטני. גידול הפורץ את גבולות הרקמה בה הוא מצוי ופולש לאברים אחרים קרוי גידול ממאיר. נוצרת מציאות שבה חיים בשכנות גידולים סרטניים עם רקמות נורמליות. אם נתייחס להשערה שרפלקסולוגיה מתחברת ליסודות הגוף הבריא, ומתחברת לאלמנטים של הריפוי הטבעי שלו, אזי הטיפול מעצים את עמידות הגוף בפני פריצת הגבולות הטבעיים של רקמותיו ומעודד את המצבים של "שלום בית" בינו לבין עצמו. אם נתייחס על דרך ההגיון לכך שגוף סרטני הוא אוטונומי, ואם נתייחס על דרך ההגיון לכך שהרפלקסולוגיה מתחברת אל הגוף הנורמלי, אזי נבין שהמיתוס והיראה במסע ההתנגדות לרפלקסולוגיה "העלולה להפיץ את הסרטן בגוף", איננו אלא מסע של פחד והפחדה מפני הבלתי ידוע והבלתי נחקר. כך לא בונים הבנה וכך לא בונים תהליכי השתלבות עם הרפואה הקונבנציונלית.

זה מול זה
הבה ונציב זה מול זה את הידוע עד היום באשר לגורמים להתפתחות סרטן, ואת התכונות וההשפעות הראשוניות של הטיפול הרפלקסולוגי על הגוף.
סיבות לסרטן:


חשיפה של רקמות שונות בגוף לטבק.

חשיפה לשמש יוקדת.

ריבוי משקאות אלכוהוליים.

חשיפה לסביבת אסבסט.

תזונה דלת סיבים תזונתיים.

חשיפה להקרנות למינהן.

נטילת אסטרוגן לתקופות ממושכות.

הסטוריה של סרטן במשפחה

מצבים שליליים של רגשות כמו: כעס מצטבר, דכאון מתמשך, אכזבות חוזרות ונשנות, ציפיות שאינן מתגשמות, רוע לב לשמו, חוסר בהענקת אהבה, חוסר בקבלת אהבה וחוסר אמון ואמונה בעצמך ובסביבתך.

דעות קדומות
"הטיפול הרפלקסולוגי ממריץ את זרימת הדם בגוף שבאמצעותה יופץ הסרטן" האם זה אכן כך? האם זה מה שמחולל טיפול רפלקסולוגי?
בד"כ, לטיפול הרפלקסולוגי השפעות ראשוניות הנוגדות את הדעות הקדומות:


הורדת חום הגוף.

הורדת רמת האדרנלין.

הורדת לחץ דם.

האטת הדופק

האטת חילוף החומרים בגוף.

שחרור ממתח - מתבטא בהירדמות, כבדות.

לחלק מהתופעות האלה יכול המטפל להוביל בטיפול.

רפואה משולבת
סביר להניח שכאשר נטפל בחולי סרטן נמצא עצמנו משולבים עם תרופות וטיפולים שחולים אלה מקבלים, ובמיוחד עם טיפולים כימותרפיים והקרנות. חשוב שנדע מה טיבם של טיפולים אלה כך שנוכל להשתלב.


כימותרפיה היא טיפול מערכתי כללי, כלומר, התרופות מוכנסות אל תוך מחזור הדם ועוברות בכל הגוף. התרופות מיועדות להרוס תאים ממאירים.

טיפול קרינתי (רדיותרפיה) היא טיפול באמצעות קרני רנטגן רבות עוצמה המשוגרות אל הגידול והורסות את תאי הגידול רק באזור המוקרן.

תופעות הלוואי של שני סוגי הטיפולים:

תופעות הלוואי של כימותרפיה תלויות בעיקר בסוג התרופות שמקבל החולה. בנוסף, הן יכולות להיות שונות מחולה לחולה. באופן כללי תרופות נגד סרטן משפיעות על חלוקת התאים וחלק מהתאים הבריאים ניזוק אף הוא. תאים שמתחלקים לעיתים קרובות כמו תאי דם, תאים בשורשי השיער, תאים במערכת העיכול, צפויים להינזק מהטיפול הכימותרפי. כאשר הטיפול הכימותרפי פוגע בתאים בריאים עלול הדבר להפחית את תנגודת הגוף לזיהומים, החולה עלול להרגיש חולשה ועלול להיפצע ולדמם לעיתים קרובות. תופעות לוואי שכיחות נוספות כוללות בחילות והקאות, אובדן תיאבון, שלשול, עייפות, עקצוץ או הירדמות של הידיים והרגליים, כאבי ראש, נשירת שיער, התכהות של העור והציפורניים ופצעים בחלל הפה. חלק מהתרופות לטיפול בסרטן עלולות להשפיע על הפוריות. אצל נשים בתקופת הפוריות עלול מחזור הוסת להיות בלתי סדיר או להיפסק כליל. נשים עלולות לפתח סימנים של גיל הבלות, כמו גלי חום ויובש בנרתיק. גברים עלולים להפסיק לייצר תאי זרע.
טיפול קרינתי, כמו הכימותרפיה, משפיע על תאים בריאים. תופעות הלוואי שלו תלויות בעיקר במינון הקרינה ועוצמתה ובאזור בו ניתנת הקרינה. חולים המטופלים בהקרנות יחושו בדרך כלל בעייפות רבה. חשוב מאד לנוח, אולם הרופאים מציעים לחולים להתמיד בפעילות הרגילה שלהם ככל שניתן גם בתקופת הטיפולים. כאשר ההקרנה מכוונת אל הראש, החולים בדרך כלל מאבדים את שערם. הקרינה עלולה לגרום לגולגולת או לעור באזור הטיפול להאדים, להתייבש להיות רגיש ומגרד. הטיפול הקרינתי עלול לגרום לבחילות, הקאות ולאבדן תיאבון. הקרנה באזור האשכים עלולה להשפיע על הפוריות ועל ייצור ההורמונים. שני סוגי טיפולים אלה נלחמים ברע אך פוגעים ומחלישים את הטוב. לכן חשובה התערבות הטיפול הרפלקסולוגי, התומך בכוחות הריפוי הטבעי של הגוף ומעודד את פעולתם.

גישת הטיפול ברפלקסולוגיה קואורדינטיבית
יש להניח שלמרות תוכנו של מאמר זה עדיין קיים חשש לטפל בחולי סרטן. ההפחדה הראשונית לא מרפה מרפלקסולוגים רבים ולא קל להוציא רפלקסולוגים מהמעגל בו ניטעה בהם ההפחדה בשלבי הכשרתם.

טכניקות ודינמיקות הטיפול
ידובר כאן על האיפה והאיך. איפה לוחצים זה רק להכיר, בהשאלה, היכן הקלידים של הפסנתר, ה"נגינה", הביצוע, הוא למעשה גולת הכותרת בטיפול.


איפה והיכן נטפל
צמתים פיזיולוגים של פנים הגוף - גרון, פי הקיבה, שוער, תריסריון, מסתם המעי הדק, שער הריאה וסוגרי שלפוחית השתן. אזורים אלה מאפיינים בגוף התעכבות, השתהות וחסימות בזרימה החופשית שבגוף. אזורי הצמתים האלה נשלטים גם מבחינה נפשית ומאפיינים הצטברות של מתח.
דרכי ניקוז והובלה - קבוצה זו כוללת את אזורי השתקפות הצינורות הקצרים והארוכים שבגוף.
מרכיבי מערכת החיסון - המטרה להעביר מסרים של חיזוק, משמע, אלמנטים של חיזוק הנובעים משיתוף פעולה עם המטופל כנגד התנגדות.
מערכת הורמונאלית - מלבד נושא של חילוף חומרים היא ממלאת תפקיד של מערכת שיקומית במצבים קשים של הגוף.


כיוון פעולה כללי
כיוון הפעולה הוא "מבפנים החוצה" עם כיוון זרימת הדם העורקי. המשמעות היא הפצה אנרגטית אל הקצוות. למטרה זו נסתייע בעבודה על השוקיים.

ריתמוס
רצוי לפעול בקצב איטי, מרגיע ומשקיט על מנת שמערכת העצבים הפאראסימפטטית תהיה דומיננטית על המערכת הסימפטטית.

עוצמת הלחץ
שתי צורות עיקריות באשר לעוצמת הלחץ:

עוצמה חלשה שאיננה מכאיבה, ליטוף, לשם הרגעה.

עוצמה חזקה בנקודות ספציפיות, לשם הפגת כאב. הפגת הכאב היא תוצאה של הפרשת הורמון האנדורפין. עוצמה כזו יכולה לשרת כאשר המטופל סובל מכאבים באופן כללי, ובעקבות הטיפול, מופרש בגופו הורמון האנדורפין התורם להרגעת הכאבים ולהרגעה באופן כללי.

סיכום טכני
על טכניקות הטיפול אפשר לדבר רבות. בסופו של דבר הביצוע צריך לעבור תחת עינו של המורה. משמעות הדבר - צריך שיתקיים מפגש ישיר בין מורה לתלמיד. קשה להדריך וללמד באמצעות מילים בלבד וברור, שיש הרבה מה ללמוד לגבי הביצוע והטכניקות.

מציאות קיימת
בעולם כולו לומדים כיום את נושא הטיפול הרפלקסולוגי במחלת הסרטן ובקונגרס האחרון של האיגוד הבינלאומי לרפלקסולוגיה (I.C.R), שנערך בג'מייקה בספטמבר 2003, הוצגו מספר עובדות בנושא. במכון לאקולוגיה אנושית לומדים כל השנים איך לטפל במחלת הסרטן ברפלקסולוגיה קואורדינטיבית ומבינים כמה חשוב לטפל בחולי סרטן.

סיכום
הטיפול הרפלקסולוגי במחלת הסרטן חשוב ביותר ומן הראוי שאנחנו, המטפלים, נשתחרר מדעות קדומות ונבין שהרפלקסולוגיה מתחברת אל ממד הבריאות של הגוף ואל כוחות הריפוי שלו. ברוב המקרים מצוי חולה הסרטן במצב של צורך של התייחסות אליו. באופן מיוחד, ברוב המקרים זקוק המטופל ליד אוהבת ומלטפת. אין כמו רגע של נחת למטופל ואין כמו רגע של נחת למטפל בחיבור אל בסיס האדם - כפות הרגליים.
שמואל זיידל



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב