דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המחאה הציבורית לאן? 

מאת    [ 29/06/2012 ]

מילים במאמר: 743   [ נצפה 2029 פעמים ]

המחאה הציבורית לאן?

29/6/2012

 

כתב: נמרוד נוי

יועץ ארגוני ואסטרטגי

מחבר הספר על הפוליטיקה הישראלית "לקראת פרדיגמה חדשה", שניתן לקוראו דרך הקשת שם המחבר בגוגל והפנייה לאתרו.

 

המשך המחאה במתכונתה הנוכחית היא הודאה למעשה בכישלונה. היא פועלת להנצחת הסדר הקיים ולא לשינויו. היא ממסדת אותו עוד יותר. הנה יש נגד מי לצאת ולהילחם. אנחנו הטובים והם הרעים. ומי זה הרעים? - המדינה, המשטרה, הימין, ביבי נתניהו, רון חולדאי, הפוליטיקאים, הטייקונים? ומה מרומם ונשגב יותר מכך. כוחה של המחאה הוא ברוחה ומעבר לכך אין לצפות ממנה ליותר. אנשי המחאה לבדם לא יוכלו לצאת מן הלופ אליו נכנסו ללא עזרה חיצונית. רוח בלבד וכוונות טובת אינן ערובה להשגת תוצאות טובות. מגרש העשייה החדש שונה לחלוטין מזה של המחאה. מקימי האוהלים יצטרכו לפנות את דרכם לאנשים חדשים. ואנו דור ההורים, כדאי שלא נתפלא יתר על המידה מצעירינו המוחים ונייחס להם סגולות ויכולות מעבר למה שניתן לצפות. הם לא יעשו  בשבילנו את העבודה. את מה שאנו נכשלנו בו. הם יצאו עם דגלים לרחובות וזו זכותם הגדולה. עתה מוטלת על אנשי המעשה, החדשניים והיצירתיים בקרבנו, לתעל את הרוח הגדולה הזו לתוכניות ולמעשים פרגמטיים. האלטרנטיבה חייבת להפנות את תשומת ליבנו לעשיית 'תיקון עולם' בכל הנוגע לתמורות מתחייבות במערכות חיינו הציבורים ובראשן המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית. מערכות שבמשך דור הוזנחו, ננטשו  והושלכו לחצר האחורית של חיינו, ומייצרות כיום לעם היושב בציון הפסדים עצומים. זה האתגר הדורי המחכה לנו.

 יותר ויותר הולכת ומתגבשת בתוכי התובנה שהמחאה הציבורית שפרצה בקיץ שעבר ושאבה אל תוכה חלקים מאוד נרחבים בעם הגיע אל פרשת דרכים. אל צומת החלטות. אל נקודה של חשבון נפש והתבוננות מושכלת יותר על הדברים. אפשר כמעט לסכם ולומר שהצלחתה הגדולה של המחאה נבעה מן הרוח שנשבה ממנה. מכך שהיא נתנה ביטוי הולם להמיית הנפש של שכבות מאוד נרחבות במדינה. לאי שביעות רצונם. שהעלתה על סדר יומנו את מצבה הרעוע של החברה הישראלית. את הפערים החברתיים ההולכים ומתרחבים בקרבה. שמשהו השתבש בחיינו ואיננו יודעים בדיוק היכן להניח את האצבע עליו. איננו יודעים במה להיאחז כדי לפרוץ דרך אל עבר פתרונות אפשריים. שהיא יצאה נגד הסדר הקיים במדינה. נגד הפוליטיקאים והמערכת הפוליטית כולה. שליוותה אותה תחושה עזה שאין עוד על מי לסמוך במדינה.

בקרב חוקרים בתחומי מדעי החברה קיימת תפיסה האומרת שיש משקל מאוד חזק בחיינו לאופן בו חברות מתנהלות (הערה: בערך התנהלות אנו מתכוונים למהות תלוית הקשר תרבותי). הנתונים מראים שחברות המנהלות את אורחותיהן היטב מייצרות בתוכן גלי הדף נרחבים המשפיעים לטובה על כלל חייהם של תושביהן. התנהלות איכותית היא פתח לשביעות רצון רבה בקרב אזרחי המדינה. זהו מצב בו הציבור חש סיפוק רב בחייו והשתלמות רבה, המאפשרים לו לגבש את תפיסת חייו הטובים במדינה. התנהלות טובה מייצרת חברה אופטימית שמצב רוחה טוב והיא נוטה להתלכד ולחשוב קולקטיבית וגלובלית. מנגד, התנהלות רעה מייצרת גלי הדף שליליים, הגורמים לפיצול רב בעם ולהתפתחותן של דעות והלכי רוח קיצוניים שסופם מי יישורנו. היא מייצרת חברה פסימית הנוטה להתפלג ולחשוב יותר מקומית.

כשמתמודדים עם שאלות יסוד יש להשקיע מאמץ רב בזיהויי אותו הדבר שאם נטפל בו הוא ישפיע לטובה על כלל חיינו. כזו היא המחאה. ו'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' היא הדבר שאם נשפרו ונקדמו באופן מהותי תהיה לו השפעה חיובית על מרחב גדול של דברים חשובים בחיינו. היא העומדת ביסוד הדברים הלא טובים הקורים לנו בזירת חיינו הציבוריים. היא זו שמייצרת כיום למדינה ולחברה בה הפסדים עצומים, שפערים חברתיים כמו גם אי יציבות השלטון הם רק שניים מני רבים. על כך ועל מה צריך וניתן לעשות הרחבתי את הדיבור בספר שכתבתי על המערכת פוליטית בישראל "לקראת פרדיגמה חדשה".

הצורך להתמיר את אנרגית המחאה לפעולה מושכלת ומקצועית מאוד מחייב שינוי בדפוסיה. המחאה, יש בה משהו גאולי ומרומם וקשה מאוד להשתחרר מהרגשה שכזו. מה יותר משכר ומלהיב מדיבורים נשגבים ויציאה אחריהם לרחובות. אך זאת יש לדעת שהתמשכות המחאה  היא הודאה בכישלונה העצמי. חמור בכך היא מנציחה את הסדר הקיים. היא ממסדת אותו עוד יותר. הנה יש נגד מי לצאת ולהיאבק. ואם הדברים לא ילכו כפי שאנו מצפים נשרוף את המועדון כולו. ואכן, רואים כבר את הסימנים הראשונים האלה בתוכנו. אלימות ואנרכיה זה כישלון ולא הצלחה. האלטרנטיבה חייבת להפנות את תשומת ליבנו לעשיית תיקון עולם בכל הנוגע לתמורות מתחייבות במערכות חיינו הציבורים ובראשן המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית. כאן יש לשים את האצבע על הדברים. זה האתגר הדורי המחכה לנו. וזו מהפכה קופרניקאית של ממש. יהיה עלינו להחליף את הדיסקט בראש. מצעקה למחשבה מורכבת ומושכלת עד מאוד. מירייה מן המותן להתבוננות מקצועית רחבת היקף על הדברים. מדיבור משכר ומרומם על ערכים ואידאולוגיות להתנהלות איכותית של חיינו. מהתפרצות רגשית אל עבר תעוזת הרוח. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב