דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עקרונות ממשק משתמש 

מאת    [ 28/06/2012 ]

מילים במאמר: 758   [ נצפה 2687 פעמים ]

הקדמה

במאמר זה נסקור בקצרה מספר עקרונות בתחום ממשק משתמש ונציג את הקווים המנחים לעיצוב ממשק משתמש באתרי אינטרנט.

עקרונות שיש לקחת בחשבון:

ממשק נוח

זה אומנם נשמע כמובן מאליו... כי הרי ממשק משתמש נוח ופשוט לתפעול יביא בהכרח לשביעות רצון גבוהה בקרב משתמשי האתר וכפועל יוצא מכך רווחים נאים בצידו של בעל האתר. הלכה למעשה, באתרים רבים אנחנו נמצא ממשק מסורבל  שפוגע בחוויית המשתמש. ככל שבעלי אתרים משפרים את ממשק המשתמש כך הופכים המשתמשים "מפונקים" יותר ואנחנו חייבים ליישר קו עם המתחרים ועם הסטנדרטים החדשים.

ממשק המשתמש יתוכנן כך שיתאים גם למשתמשים מתחילים וגם למשתמשים המנוסים בגלישה ברשת. בשורה התחתונה, אנחנו נרגיש את ההשפעה בתוצאות העסקיות של האתר: לקוחות מרוצים שמבצעים יותר פעולות ומצליחים להשיג את מטרותיהם, הקטנת הפניות לתמיכה, גיוס לקוחות חדשים ועוד.

כיצד מתכננים ממשק משתמש נוח? מספר דוגמאות:

שמירה על אוריינטציה. הגולש ידע בדיוק היכן הוא נמצא בנקודת הזמן הנוכחית, כיצד הוא חוזר למקום בו החל את תהליך הגלישה וכיצד הוא יכול להתקדם לדפים ולמסכים אחרים באתר במטרה להשלים את משימתו. עפ"י רוב אנחנו משתמשים בכלי ניווט ובתפריטי ניווט (site navigation) , בקישורים רלבנטים, "פירורי לחם" ועוד. המטרה היא ליצור שקיפות של האתר מנקודת המבט של המשתמש ולהקטין עד כמה שניתן את עקומת הלמידה של ממשק המשתמש.

גולשים לא אוהבים לספק פרטים אישיים ללא סיבה. בנוסף הגולשים סולדים מטפסים ארוכים. כלל האצבע כאן הוא פשוט: להימנע מבקשה של פרטים שאינם נחוצים מכיוון ואנו עלולים להרתיע את הגולשים.

אלו רק שתי דוגמאות מתוך עולם שלם ועשיר שעוסק בשימושיות (Usability) ובנגישות (Accessibility) ממשקי משתמש. יש לפנות למומחה חוויית משתמש אשר יתאים לכל אתר את הממשק הנוח שלו.

ממשק משתמש המתוכנן עבור סוגים שונים של לקוחות

לא כל הלקוחות ניגשים לאתר לבצע את אותן פעולות. ישנם צעירים, מבוגרים, משתמשים מנוסים, לקוחות חדשים, לקוחות חוזרים, קהלים שונים במתעניינים בתחומים שונים ועוד. לכל אחד מהטיפוסים הללו אנו קוראים "פרסונה" (Persona) ואנחנו מאפיינים את דפוסי הגלישה הייחודיים שלו ומתאימים עבורו את ממשק המשתמש. אנחנו צריכים לוודא שכל דפוס גלישה מקבל את ההתייחסות הראויה ושכל אחד ממשתמשי האתר מוצא את מבוקשו.

הקמה של אזורים/אגפים/קטגוריות ייעודיים באתר מאפשרת לנו להציג ממשק משתמש מדויק שעונה עבור צורך מסוים ומספקת לגולשים חוויית משתמש טובה יותר וממוקדת יותר. לדוגמא, אתר אינטרנט שעוסק במכירת מוצרי תיירות ונופש יקים אגף נפרד באתר הבנוי לצרכים של הגולשים המעוניינים בחבילות נופש. אגף שכזה יתוכנן עבור הצרכים הייחודיים שקיימים אצל אנשים שמזמינים חבילת נופש - צרכים שונים לחלוטין מאלו שקיימים אצל גולשים שמבקשים לשכור רכב (לצורך הדוגמא).

קביעת היררכיה באתר

על פי רוב, נהוג לסדר ולארגן את המידע תחת העיקרון "מהכללי אל הפרטי". אם נמשיך בדוגמא של אתר התיירות והנופש הרי שדף הבית הוא הדף הכללי, מתחתיו נמצאים דפים ראשיים המייצגים תחומים מרכזיים באתר (לדוגמא, הדף הראשי של תחום הטיולים המאורגנים), דפי תוצאות חיפוש, דפי מוצר וכד'. הגולש יכול להגיע ישירות אל דף המוצר אולם מתקיימת היררכיה בין הדפים השונים באתר והגולש תמיד יודע להפעיל את ממשק המשתמש ולקפוץ ממופע אחד למופע שני בדרך להשגת מטרותיו.

כלים ודרכים לבניית היררכיה:

מערכת ניווט (תפריט האתר) יעילה

הפנייה לדפים קשורים מתוך תוכן העמוד או באמצעות סרגלים צדדיים

יצירת פוטר (footer) לאתר המאגד חלקים חשובים באתר ומאפשר קיצורי דרך

מפת אתר שמשקפת את מבנה האתר ואת התכנים המצויים בממשק המשתמש

בניה היררכיה של קישורים והוספתם תחת ספריות ייעודיות

חיווי לגולש על העמוד בו הוא נמצא. לדוגמא: " בית > קטגוריה > תת קטגוריה > דף המוצרשירות".

גלגל הצלה - עזרה

"גלגלי ההצלה" הם נציגי השירות של האתר ותפקידם להסביר ולהוסיף מעט ידע על הפעולות השונות בשפה פשוטה עם מתן הסבר פשוט שלב אחר שלב איך לבצע את הפעולה.

כיצד לשלבם: ניתן לשלבם  במתכונת של מצגת או סרטון הדרכה, בחלון נפתח, בעזרת tool-tip, במעבר עכבר, הסברים הגוף התהליך או לצידו וכד' . יש למקמם בסמוך לאזור בו מוצגת ההנעה לפעולה. יש לוודא שהתוכן העזרה שמוצג אינו עולה על התוכן שהגולש רואה ואינו מפריע לו בביצוע הפעולה.

סיכום:

עיצוב ממשק משתמש מצריך הכרות מעמיקה עם תחום חוויית המשתמש והשימושיות. חובה עלינו להכיר את התנהגות הגולשים וקהל היעד של אתר האינטרנט שלנו ולהבין את הרגלי הגלישה שלהם. עוד חשוב לזכור כי עפ"י רוב לא מדובר בסוג אחד של משתמשים אלא במגוון גדול של טיפוסים עם צרכים, הרגלים ומטרות מגוונים.

ישנם עקרונות בסיסיים המגדירים את חווית הגלישה לאתרי אינטרנט. חלק מהעקרונות הם אוניברסליים והם עשויים להתאים לכל אתר, חלק מהעקרונות מותאמים ספציפית לפי תחום העיסוק והצרכים הייחודים של האתר - משתנים מאתר לאתר.

דאגו להקל על הגולשים, ספקו להם חוויית גלישה איכותית ותעשו כמיטב יכולתם לחזק את התחושות החיוביות בקרב גולשי אתר האינטרנט שלכם. הרווח הוא כולו שלכם!

"הקסו" מומחים לחווית משתמש. אנו מבצעים מבדקי שימושיות לאתרים כחלק מפתרונות חווית המשתמש שאנו מספקים. בקרו באתרנו ללמוד עוד עלינו ועל השירותים שלנו Hexoo.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב