דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות עובדים שכדאי להכיר בארץ 

מאת    [ 26/06/2012 ]

מילים במאמר: 401   [ נצפה 3092 פעמים ]

בתי המשפט לדיני עבודה מנהלים בכל יום עשרות דיונים בנושא זכויות עובדים. החוק בישראל מגדיר בצורה חד משמעית את זכויות העובדים.

מקרים בהם המעסיק פוגע בזכותו של העובד להתפרנס בכבוד מטופלים בבתי המשפט. 

הפרות רבות של זכויות עובדים כמו הלנת שכר מתרחשות בקרב אוכלוסיות חלשות. העובדים חוששים להתלונן ולאבד את מקום העבודה. המעסיקים מנצלים את התלות הכספית של העובדים במקום העבודה ומונעים מהם זכויות בסיסיות.

כל עובד בישראל זכאי לקבל פיצויי פיטורין, החזרי נסיעות בתחבורה הציבורית, ימי מחלה, ימי חופשה, חסכון פנסיוני, תשלום של ביטוח לאומי, תשלום של שכר מינימום ועוד. היכרות עם זכויות הבסיס של העובדים מאפשרת להם לעמוד על שלהם ולממש את זכויותיהם.

עובדים רבים נקלעים למצבים בעייתיים בהם המעסיק מפטר אותם ללא התרעה וללא מכתב פיטורים. פיצויים אפשר יהיה לקבל במקרים בהם מתקיימים יחסי עובד מעביד למשך שנה אחת לפחות. עובדים שהגיש בקשת התפטרות בעקבות הרעת תנאים, הריון או שינוי גיאוגרפי יוכל לקבל פיצויים בהתאם לחוק.

בירור זכויות עובדים

כל עובד רשאי להגיש תביעה בבית דין של דיני עבודה כנגד מעסיק מפר חוק. טרם הגשת התביעה כדאי לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מתאים. עורך דין דיני עבודה יוכל להדריך את העובד כיצד להגיש את התביעה וכיצד לאסוף עדויות לפגיעה בזכויותיו. מעסיקים שמפרים זכויות של עובדים צעירים ומבוגרים, נשים בהריון או עובדים זרים צפויים לקבל קנסות כספיים משמעותיים.

חוק חופשה שנתית לעובד

בהתאם לחוק שנקבע בשנת 1951 זכאי כל עובד בישראל למספר קבוע של ימי חופשה בכל שנה. מספר ימי החופשה להם זכאי העובד נקבעים בהתאם לוותק שלו במקום העבודה. עובדים וותיקים זכאים לכמות גדולה יותר של ימי חופשה בכל שנה.

ניצול של ימי חופשה וצבירה של ימי חופשה משתנים בין מקום למקום. ישנם מעסיקים אשר מחייבים את העובדים לצאת לחופשה בכל שנה ואינם מאפשרים צבירה של ימי חופשה. חופשה מהעבודה מאפשרת לעובד לנוח ולשבור את שגרת העבודה הלחוצה.

פעילי זכויות עובדים ממליצים לכלל העובדים לצאת לחופשה שנתית בכדי למנוע שחיקת מקצוע מהירה ותחושות של עייפות ושעמום. עובדים במשרה חלקית צוברים ימי חופשה בהתאם להיקף המשרה. פירוט של ימי החופשה שעומדים לרשות העובד אפשר למצוא בתלוש השכר.

תשלום הוצאות נסיעה לעובדים

עובדים אשר מגיעים למקום העבודה בתחבורה ציבורית זכאים להחזר כספי של דמי הנסיעה בהתאם לנהלים. החוק קובע תקרת החזר יומי של 23.70 שקלים, מעסיקים רשאים לשלם לעובד סכומים גבוהים יותר בהתאם לשיקולים אישיים.

במקרים בהם אפשר לרכוש כרטיס מנוי חודשי לנסיעה בתחבורה הציבורית יבסס המעסיק את החזרי הנסיעות בהתאם לעלות הכרטיס. במקרים בהם המעסיק מסרב לשלם דמי נסיעות לעובדיו זוהי הפרה בוטה של זכויות עובדים.

סקירה זו נכתבה ע"י המומחים של lawline.co.il - אתר המשפטים של ישראל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב