דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דוח המבקר על השריפה בכרמל - אחריות השרים 

מאת    [ 20/06/2012 ]

מילים במאמר: 424   [ נצפה 2055 פעמים ]

מערך הכבאות לא היה ערוך לאירועים חריגים כמו השריפה בכרמל. העובדה החמורה הזאת הגיעה לשולחן הממשלה והיתה ידועה לכל השרים. המחדל היה גם לאורך חיי ממשלות קודמות אבל קרה במשמרת של בנימין נתניהו אלי ישי ויובל שטייניץ. שר הפנים הגיש לממשלה דרישה כספית לסך של כ- 800 מיליון שקל אולם לא הציג סדרי עדיפויות למימוש ולא דרש מידית מה שנדרש לחירום וכך נותרה המדינה ביום השריפה בלא מלאי חירום של חומר לכיבוי אש מהאויר. לפני השריפה שר הפנים לא עסק כלל בצורת התפקוד של מערך הכבאות ( מחסור ממשי בציוד ובכוח אדם ואף מחסור באמצעים לפיקוד ושליטה כמו: היעדר יחידת מבצעים, היעדר מערכת מחשוב ואי-התאמה של מערכת הקשר הארגונית לצרכים שעליה למלא ) ולא בקש ממנכל משרד הפנים ומנציב הכבאות להציג לו את התפיסה האסטרטגית וההתארגנות של מערך הכבאות ובמידת מוכנותו, ולא הציב לממשלה סדרי עדיפויות להשלמת החוסרים, ורק העלה דרישות כספיות כוללניות ( ואם היה מקבל תקציב כמבוקש לא היתה תכנית סדורה להוצאתו לפועל ). הוא גם לא התענין אצל הכפופים לו כדי לדעת איך הענינים מתקדמים למרות שידע את חומרת העדר המוכנות. זאת לא התנהלות אחראית של שר ולכן צדק המבקר כאשר הטיל עליו אחריות מיוחדת. במדינה מתוקנת שר כזה היה מתפטר לאחר דוח כזה, כי אי אפשר לישון בשקט כאשר הוא מכהן בתפקיד.

משרד האוצר דרש רפורמה כוללת כתנאי לקבלת תקציב ומשרד הפנים לא הצליח להכין תכנית מסודרת לרפורמה מלאה ולכן לא קבל שום תקציב. רק בשנת 2010 שינה האוצר את עמדתו והיה מוכן לתת חלק מהכסף לצרכים הדחופים ביותר ( החלטת הממשלה 1904 מיולי 2010 ). אגב, האוצר היה יכול לדרוש ממשרד הפנים גם קודם לכן להציג רק את הצרכים לפי עדיפויות ולהיענות רק לדחופים ביותר, אבל לא עשה כן. לפיכך גם לשר האוצר יש אחריות לכשל.

ראש הממשלה ידע מתחילת כהונתו על המצב החמור של העדר מוכנות של מערך הכבאות לטיפול באירוע גדול ( גם על הרקע של לקחי מלחמת לבנון ), ועל אף זאת לא עקב אחרי הנושא ולכן לא גילה שהענין בעצם תקוע לאורך זמן רב, וששני השרים כלל לא יושבים ביחד כדי לקדם פתרון ( למרות שהיו חייבים לעשות כן ). רק במאי 2010 הוצג על ידי מנכל משרד ראש הממשלה מסמך המפריד בין הדרישות הכוללות לבין דרישות מידיות, ושבו הוצגו צרכי הצטיידות על פי סדר עדיפות. לפיכך גם ראש הממשלה נושא באחריות לכשל בגלל מחדל שלו, וכדאי שילמד לקח ויתענין בעתיד באופן יותר אקטיבי במימוש של החלטות ממשלה ( הדבר אפשרי באמצעות אנשי תכנון ובקרה שתפקידם לעקוב אחרי התקדמות ביצוע החלטות ). על הבעיה של חוסר מעקב על נושאים שנתקעים לאורך שנים בגלל מחלוקות בין משרדיות המבקר התריע כבר בדוח מבקר המדינה 61ב.  

יוסף יעלי הינו בוגר הטכניון, ובעל תואר Ph.d בפיזיקה מהטכניון. עבד ברפאל ובאלביט כמנהל, כמהנדס מערכת וכמדען בכיר. לימד בבתי ספר ובמוסדות אקדמים בארץ ובחו"ל. כעת גימלאי, ומתמחה בניתוח מערכות חברתיות וכמו כן מתנדב בקהילה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב