דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך אדם הופך למכור? 

מאת    [ 17/06/2012 ]

מילים במאמר: 1025   [ נצפה 2715 פעמים ]

 מבוא

רבים מאיתנו מכירים מישהו המכור לסמים ו/או אלכוהול. הנה האמת: בארה"ב ישנם בסביבות 30 ל-50 מליון מכורים, על פי דיווחי הממשלה. משמעות הדבר היא שאדם אחד מתוך חמישה שאתה פוגש עשוי להיות, קרוב לודאי מכור.

אם אתה מביר מישהו שהינו מכור אתה ודאי מודע לכך שלעזור לו להתגבר על ההתמכרות יכול להיות תהליך מתסכל מאד. מערכת היחסים רוויה בספק, חוסר אמון, כעס חוסר תקווה ורגשות קשים אחרים. יחד עם זאת, העזרה נחוצה לאור העובדה שישנן רק שלוש אלטרנטיבות לאדם המכור לסמים או אלכוהול: כלא, מוות או שיקום יעיל המוביל לפיכחות. זה עד כדי כך פשוט וזה רציני.

חלק מהסיבות  לתיסכול לנסות ולעזור לאדם מכור, הוא כי זה מאד קשה להבין מה קורה עם האדם ומדוע הוא מקבל החלטות נוראיות כאלו עבור עצמו. מטרתנו היא להתבונן בטבעה האמיתי של התמכרות ולראות בדיוק כיצד אדם טוב מסוגל להיכנע פתאום ולוותר על חייו למען סמים ואלכוהול.

תחום מבולבל

הנושא האם  האדם, בגלל סיבה גנטית או בגלל שינויים ביוכימיים בגופו, נחשף להתמכרות לסמים או אלכוהול, הוא נושא שהיה על סדר היום בדיונים שונים לאורך השנים בין המדענים רופאים וקהילת המומחים לתלות בחומרים כימיים.

אסכולת מחשבה אחת תומכת ברעיון של "מחלה" הקובע כי התמכרות היא מחלה מולדת וכי האדם הוא חולה באופן קבוע ברמה הגנטית גם אם  יישאר פיכח למשך שנים.

פילוסופים אחרים סבורים כי התמכרות היא בעיה דואלית, כפולה, הכוללת תלות פיזית ונפשית בכימיקאלים המורכבת מקיומם של אי סדרים מנטאליים מלכתחילה.

אסכולה פילוסופית שלישית דבקה ברעיון שתלות בכימיקאלים מובילה ל"חוסר איזון" קבוע במערכת העצבים שיש לטפל בו בתרופות פסיכיאטריות.

בעוד קיימים מספר מחקרים מדעיים מאחורי כל אחת מהתיאוריות, הרי שאם אחוזי הצלחה בשיקום של 10-20% ברמה הארצית, כנראה שיש לנו עדיין הרבה מה ללמוד.

קיימת אסכולה נוספת, רביעית, אודותיה נדון כאן. אסכולה שעוסקת במעגל החיים והמכניזם של ההתמכרות. מידע זה מתאים  באופן כללי לכל התמכרות ללא הבדל  בתיאוריה בה משתמשים על מנת להסביר אותה.

 לידתה של בעיית ההתמכרות

מרגע לידתו, כל אדם מציב לעצמו מטרות, גדולות או קטנות בניסיון לבנות את העתיד.

כשאנו מציבים מטרה, במרבית הזמן, מכשול, במסווה של קשיים שונים, יעלה ויופיע. בנוכחות מכשול זה אנו עלולים לחוות סוג של בלבול ומבוכה או הססנות לגבי המטרה. כולנו חווים בעיות מסוג זה או אחר במהלך החיים, אם כך מהו בדיוק המנגנון שיוצר בעיות?

 קיימת הגדרה  מעשית לבעיה: התכוונות מסוימת מול התכוונות מנוגדת לה שכתוצאה מכך מביאה באופן מיידי לבלבול והססנות.

לדוגמה: אישה רוצה לרדת במשקל, יש לה שתי התכוונויות לגבי משקלה בהווה הנראות כקונפליקט. הראשונה, יש לה התכוונות לרדת במשקל, להיות רזה יותר, בריאה יותר ומושכת יותר. במקביל,  יש לה גם התכוונות לאכול מאכלים מסוימים שהיא אוהבת כמו למשל: עוגה, גלידה, המבורגר ועוד. יתרה מכך, גופה, באמצעות  המנגנון המשתלט עליה, של רצון עז ותשוקה, "אומר" לה שהיא חייבת לאכול את אותם מאכלים שאינם בריאים.

לרוע המזל היא אינה יכולה למצוא משהו שאינו טוב באף אחת מההתכוונויות  הללו, שתי ההתכוונויות המנוגדות הללו, לרדת במשקל ולאכול מאכלים מתוקים, יוצרות בעיה. התוצאה המיידית היא בלבול, המותיר אותה במצב של חוסר ידיעה איך באמת לרדת במשקל.

הנקודה החשובה שכדאי לזכור כאן היא, שאישה זו מאמינה ששתי התכוונויות מנוגדות אלו הן בעלות תועלת ויעזרו לה להרגיש טוב יותר ולשפר את חייה בדרך כלשהיא. זו בדיוק הסיבה לכך שהיא נעשית מבולבלת ואינה מסוגלת להגיע לידי החלטה מה לעשות. היא באמת חושבת שעליה לעשות את שתיהן.

כיצד זה מתיישב עם התמכרות? 

בדוגמה אחרת , תלמיד מצליח בבית הספר, מכבד את הוריו המצפים ממנו שיצליח ויקים משפחה משלו. על מנת לעמוד בצפיותיהם הוא מבלה את רוב זמנו בלימודים ומתאמץ על מנת להשיג ציונים טובים.

במקביל הוא משתוקק לחברה ולפעילות חברתית, אך הוא לא רוצה "לבזבז" את הזמן שהוא משקיע בלימודים. אין לו מספיק זמן פנוי לחיי חברה במשך השבוע, כי כל זמנו מוקדש ללימודים.

שני רצונות נחשקים אלו (שתי ההתכוונויות) הופכים להיות בעייתיים בצורה חמורה וחזקים דיים לגרום לו לבלבול רגשי וחוסר נוחות בהצבת מטרות לעתיד.

לרוע המזל, בחברה בת זמננו, הרצון העז להיות מוכן למצוא פתרונות על מנת להפיג הרגשות של בלבול ודאגה,  מוצא אותם באמצעות סמים ואלכוהול. הם הפכו להיות "הפתרון המיידי לבעיות".
הגורם המכריע לגבי  האם הסטודנט יקנה סמים כפתרון לבעיותיו יהיה עמדתו הראשונית לגבי השפעות סמים ואלכוהול. השפעות כגון לחץ חברתי, משפחה וחברים, פרסומת או חשיפה למדיה בתחום הבידור.
השפעות אלו, בנוסף להקלה הרגשית שהוא עשוי לחוות בעקבות שימוש בסמים, יקבעו את העוצמה והמשך  השימוש בסמים, לגביו.

בפשטות ניתן לומר, ככל שהבעיה גדולה יותר, גדולה יותר חוסר הנוחות  שהאדם חווה. ככל שרמת חוסר הנוחות גדולה יותר, כך גדל הרצון של האדם להקל עליה. חוסר הנוחות והניסיון להחליט האם ללמוד במהלך כל סוף השבוע או לבלות את זמנו עם החברה החדשה וחברים אחרים, עלול ליצור בעיה מלחיצה ללא פתרון נראה לעיין.
בנקודה זו הסטודנט עשוי לנטוש את החיפוש אחרי פתרון הגיוני לבלבול הרגשי שנגרם מהניסיון למצוא את הזמן ללמוד וגם לבלות עם חברים. סטודנט המשתוקק להתאים את עצמו "לחבר'ה", האוהב להשתתף במסיבות, ייתקל בבעיה.

אנשים בכל טווח הגילאים נחשפים ומושפעים מפרסומות, בטלויזיה, באתרי האינטרנט  ובמגזינים החביבים עליהם, על אלכוהול  וסמי מרשם. מודעות אלו בדרך כלל מפרסמות צעירים הנראים טוב בלוית בני זוג מושכים המבלים ונהנים תוך שתיית אלכוהול, או פותרים בעיות באמצעות סמי מרשם.

נער בגיל העשרה, לדוגמה,  הצופה בפרסומות מסחריות אלו ויש לו דחף חזק להיות מקובל בין חברים הנחשבים לפופולאריים ביותר ונראה לו שהם מייצגים  את המראה הנפלא של הצעירים שהוא רואה בפרסומות, עצם הצפייה בפרסומת לאלכוהול עלולה להוביל אותו לכיוון של שימוש בסמים והתמכרות דרך סוג זה של לחץ חברתי.

וכך, הוא הולך למסיבה, לילה אחד ורואה בני עשרה אחרים להם הוא רוצה להידמות,  שותים אלכוהול. בעוד הוא נכנס פנימה, מישהו שם בידיו בירה. חברים ונערות במסיבה מעודדים אותו לשתות את המשקה. מאוחר יותר מישהו מציע לו לנסות סמי מרשם. הוא מתחיל להרגיש "היי" ושם לב שאנשים מתייחסים אליו. הוא פוגש נערה ושוכח הכול אודות רגשות הבדידות והייאוש שהיו לו.
נראה לו כאילו בעיות אלו מעולם לא היו קיימות. זה נראה כפתרון מוצלח. הוא מייחס לאלכוהול ולסמים ערך רב. לרוע המזל, פתרון זה מתחיל לדרדר אותו לכיוון מוות או מצב של חוסר הישרדות, פשוט בגלל העובדה שהוא משתמש בסמים במטרה לפתור את בעיותיו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ציפי מסייעת למכורים לסמים ואלכוהול למצוא פתרונות יעילים לגמילה המותאמים להם אישית. באמצעות צוות מומחים מקנים להם אף כלים לחיים  על מנת לא לחזור להתמכרות. narconon.israel@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב