דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להתחיל ולייצר מוטיבציה גבוהה לשמירה על אורח חיים בריא? 

מאת    [ 13/06/2012 ]

מילים במאמר: 1468   [ נצפה 2962 פעמים ]

אחד הדברים שכל בעל רכב יודע, הוא האחריות שיש לו על הרכב כולל שמירה על הרכב, הקפדה על בדיקות תקופתיות, תדלוק עם הדלק הנכון ועוד.

 

כנ"ל היא האחריות שיש לנו כלפי הגוף שלנו, שהרי כשחושבים על זה, הגוף שלנו הוא הרכב הצמוד לנו. בדיוק כפי שלרכב יש מנוע הזקוק לדלק מסוג מסוים, כך גם הגוף שלנו זקוק לדלק הנכון לו על מנת לתפקד באופן מיטבי, הייתם מתארים לעצמכם לתדלק את הרכב שלכם בסוג דלק אחר מזה שמתאים לו?

 

אולם פעמים רבות אנחנו עושים את זה. מתדלקים את הגוף בדלק שאינו מתאים לנו. מתעלמים מהאחריות שיש לנו על גופנו, ולרוב, אנשים מתחילים להקפיד על צריכת אוכל בריא ועל טיפול בנושא התזונה רק כשקיימת בעיה כלשהי המביאה אותם להבנה שהם ממש חייבים לטפל בזה, ושלא ניתן להתעלם מכך יותר.

 

מהי תזונה בריאה

כל אדם שבנה בחייו בית, יודע שאחד הדברים שהכי חשוב להקפיד עליו הוא בנייה נכונה של היסודות, ומהחומרים הכי טובים שיש, אחרת בעתיד אנו עלולים לגלות בעיות בחלקים השונים של המבנה.

אותו הדבר בדיוק קורה כשמדברים על אוכל בריא - חשוב להקפיד לתת לגופנו את כל האוכל הבריא לו הוא זקוק וזאת על מנת שייבנה נכון כבר מהיסוד, כך נבנה גוף בעל עוצמה וחיוניות לאורך זמן.

אין שום סיבה לחכות לבעיות ומחלות שיצוצו ויכריחו אותנו לעשות את זה.

 

טעויות נפוצות שאנשים עושים שמורידות להם את המוטיבציה לשמור על תזונה בריאה

קיימות מספר טעויות נפוצות שאנשים עושים בנוגע למעבר לאוכל בריא, וחשוב למנות אותן שכן ברגע שאנו יודעים מהן הטעויות הנפוצות אנו יכולים לבחור ולדלג מעל "מכשולים" אלו בקלות רבה יותר.

אז מהן הטעויות הנפוצות?

 

קפיצה מהירה ועמוקה מדי לשינוי התזונתי

למשל, אנשים שמעולם לא הזיזו את גופם, ובוקר אחד מחליטים להיכנס לכושר כאן ועכשיו, מלאי התלהבות הם נרשמים לחדר כושר ומתאמנים מדי יום עד שמבלי לשים לב המוטיבציה יורדת והם פשוט מפסיקים.

כנ"ל לגבי אוכל בריא: אדם שהחליט שהחל מהיום הוא משנה את כל תזונתו, מפסיק לאכול בורקסים שהוא אוהב ודברים נוספים שאינם בריאים ומכריז שהוא אוכל רק אוכל בריא.

 

שינוי קיצוני הוא דבר שקשה להחזיק בו מעמד לאורך זמן. הסיבה לכך היא השוק הגדול שזה יוצר, גם ברמת החשיבה וגם ברמת הגוף. הרי מדובר בהרגלים תזונתיים שפיתחנו במשך שנים על גבי שנים, ואת זה אנחנו מנסים לשנות בבת אחת ובזמן מאוד קצר. שינויים קיצוניים נחווים אצלנו (ברמה הלא מודעת) כדבר מפחיד, ולכן פעמים רבות אנו נתקעים במהלכו.

זו הסיבה ששינוי תזונתי קיצוני לרוב לא עובד ואז אנו מתאכזבים.

וכשאנו מתאכזבים, פעמים רבות אנחנו חוזרים להרגלים הישנים שלנו, ולפעמים אפילו מחפשים את הדרך להתנחם (לא פעם, באמצעות אוכל לא בריא).

 

לא מתאימים את התזונה לצרכים שלהם

פעמים רבות קורה שאנשים מתלהבים מהצלחה של ירידה במשקל של מישהו אחר. הם בודקים איתו מה הוא עשה ומנסים לחקות איזה אוכל הוא אוכל כדי להגיע לתוצאה דומה.

הבעיה היא שלכל אדם מתאים תפריט שונה. ופעמים רבות אנו מתאכזבים מהתוצאה השונה שקיבלנו והמוטיבציה להמשיך פשוט צונחת.

 

ייתכן בהחלט מצב שבו אדם שקיבל תפריט תזונתי מסוים ירד במשקל באופן מיטבי, ועל אדם אחר זה לא ישפיע. נוסף על כך, קיימים רכיבים תזונתיים באוכל שחשוב לחזק אצל אדם אחד (למשל ברזל, סידן), ואילו אצל האחר אין צורך להכניס לתפריט. על כל אדם התזונה משפיעה בצורה שונה ולכן חשוב להתאים את התזונה לכל אדם באופן אישי.

 

מתחילים לאכול אוכל בריא ללא תכנית פעולה ארוכת טווח

דיאטה כהגדרה זה תהליך שיש לו התחלה ויש לו סוף. פעמים רבות, אנשים מנסים לבצע שינוי מאסיבי, ואחרי שהם מסיימים את התקופה הזו - חוזרים להרגלים הישנים שלהם.

 

כאשר מדובר על אוכל בריא, חייבים להתאים את התפריט למה שהגוף יכול לעמוד בו לאורך זמן. נכון שלעיתים בתחילת הדרך יש שינוי גדול כלשהו, אולם הוא אינו עומד בפני עצמו, אלא מהווה בסיס לשינוי נכון שהופך לדרך חיים. המטרה היא להגיע למצב של שילוב אוכל בריא בצורה שמותאמת אישית לאותו אדם כך שתהפוך להיות חלק מאורח החיים.

 

חשוב להגדיר יעדים נכונים ועל פיהם לבנות את תכנית התזונה המתאימה והנכונה לגוף הגדרת יעדים והדרך אליה אנו רוצים להגיע היא אחד הכלים החזקים שיוצרים מוטיבציה גבוהה. בנוסף, כאשר אנו עושים זאת, אנו מונעים מצב שבו יצרנו ציפיות שאינן ריאליות ואינן בריאות, שסופו של דבר מביאות פעמים רבות לאכזבה, ירידה במוטיבציה והפסקת התהליך.

 

הדרך הנכונה להניע את עצמי לאכול אוכל בריא ולשמור על כך לאורך זמן

 

הוסיפו מזונות בריאים לפני שאתם מורידים מזונות "בעייתיים"

מומלץ להכין רשימה של המזונות הפחות בריאים שהם חלק מהתפריט היומי שלכם כרגע, ומול כל מזון לרשום במה הייתם רוצים להחליף מזון זה.

ברגע שהדברים כתובים מול העיניים ומגדירים מה זה בשבילי לאכול "יותר בריא" כך הדבר נעשה ריאלי ומוחשי יותר. בנוסף, כאשר הדברים כתובים מראש על דף, "ברגע האמת" בו אנו רוצים את המאכל הפחות בריא, לא נתחיל לחפש במה להחליפו, אלא נוכל אוטומטית לגשת לתחליף שרשום לנו על הדף, וכך לשמור על המוטיבציה גבוהה.

עוד דבר שחשוב לעשות הוא להקפיד על הוספת מזונות בריאים לפני שמורידים מזונות "בעייתיים" וזאת על מנת למנוע תחושה של "אסור לי, אסור לי, אסור לי" ו"אין לי מה לאכול". תחושות אלו פוגעות במוטיבציה שלנו להימצא בתהליך שכזה. לעומת זאת, הגדרה של הדברים שמותר לי וכדאי לי לאכול, מעלות לנו את המוטיבציה להמשיך בתהליך.

זכרו: מותר לאכול כל דבר, רק חשוב לשים לב למינון.

 

הכינו תכנית יעדים ריאלית עם נקודות זמן לבחינה של השגתם

הגדירו לעצמכם יעדים תזונתיים כללים מהם תגזרו את תכנית הפעולה שלכם, וחשוב לא פחות להגדיר יעדים קטנים ומיידיים. לדוגמא בשבוע הקרוב, לאכול בכל יום תפוח, להקפיד על 3 כוסות מים ביום וכו'.

הגדרת יעדים היא אחת הדרכים החזקות ביותר ליצור לעצמנו מיקוד ומוטיבציה גבוהה.

לכל יעד, הגדירו כיצד תחגגו אותו. חגיגת השגת היעדים מהווה מקור מוטיבציה גדול וחזק להמשך הדרך. יחד עם זאת, חשוב מאוד להקפיד שהדרך שבה בחרתי לחגוג אינה מהווה "תקיעת מקל" באוכל הבריא שהתחלתי לאכול. כך למשל לא אחגוג עם עוגת שוקולד עשירה וגדולה (מה שסביר להניח יוריד לי אח"כ את המוטיבציה), וכן אחגוג ביציאה לטיול על חוף הים, או בקניית בגד חדש.

 

ארגנו את המטבח והמקרר בצורה מעוררת חשק

דמיינו סיטואציה: אתם חוזרים הביתה, אחרי יום עבודה, עייפים ורעבים, ומה הפעולה המיידית שאתם עושים? נכון- לרוץ למקרר, לפתוח אותו ומה שנמצא מיידית מול העיניים להכניס לפה. עכשיו נשאלת השאלה מהו הדבר שנמצא מול עינינו במקרר. האם אלו עוגות וחטיפים,שלאחר אכילתם לרוב אנו מתבאסים והמוטיבציה יורדת, או שמא נמצא שם גם אוכל בריא כמו פירות וירקות, מאורגנים בסלסילות, יפים ומזמינים שאליהם נימשך יותר, ואחרי אכילתם נרגיש טוב עם עצמנו והמוטיבציה להמשיך רק תעלה.

חשוב לוודא שהדבר הראשון שרואים ברגע שפותחים את המקרר זה אוכל בריא. אחת האופציות המומלצות היא להניח את הפירות כך שיראו אותם (ולא מוסתרים בשקיות או במגירה).

 

דעו מהי המוטיבציה שמניעה אתכם בתהליך, ובחרו שהיא תהיה פנימית

קיימים שני סוגי מוטיבציה- מוטיבציה חיצונית ומוטיבציה פנימית. מוטיבציה חיצונית לתהליך של תזונה בריאה יכולה למשל להיות רופא שאמר שחשוב להקפיד, או אולי קרוב משפחה שהעיר לכם וכו'.

כאשר מתחילים שינוי תזונתי, חשוב לשים לב שניגשים ממקום של מוטיבציה פנימית. זה בסדר שההתחלה הגיעה מבחוץ אולם על מנת שהתהליך יימשך לאורך זמן ועם מוטיבציה גבוהה, חשוב למצוא את הסיבה האישית והפנימית שלכם לתהליך. שאלו את עצמכם "למה חשוב לי לעשות את זה".

מוטיבציה חיצונית בלבד לא תחזיק לאורך זמן ולכן מצאו בתוככם את הדבר שיחזק אותה.

 

התגאו בכל ההישגים שלכם - קטנים כגדולים

חגיגת הישגים היא דבר שמתדלק לנו את המוטיבציה ומאפשר לנו להתמיד בתהליך לאורך זמן. ולכן, חשוב מאוד לחגוג ולהתגאות בכל אחד מההישגים שלנו, קטן כגדול.

לקוחה שאומרת "הורדתי קילו במשקל אבל אני עדיין אוכלת הרבה שוקולדים " פוגעת לעצמה במוטיבציה להמשיך. הגדירי קודם כל את כל ההצלחות, אח"כ ובנפרד הגדירי את המקומות בהם תוכלי לשפר.

סימנים לאורך הדרך שמראים לנו שאנו בכיוון הנכון הם סימנים מעלי מוטיבציה ולכן אל תוותרו עליהם. הדגישו אותם ותחגגו איתם.

 

לכו לקניות שבעים

אחד הדברים החשובים ביותר להקפיד עליהם הוא ללכת לקניות של אוכל כששבעים. אנשים שהולכים לקניות כשהם רעבים, לרוב קונים יותר ובעיקר אוכל לא בריא.

לכן, לפני שיוצאים לקניות מומלץ בחום לאכול משהו שישביע אותנו לפחות לשעה הקרובה כך נקנה דברים בריאים יותר ובשיקול דעת. קנייה שכזו תחזק את המוטיבציה הגבוהה שלנו להמשיך הלאה בתהליך שהגדרנו.

 

להפוך את הידע למציאות:

כעת, אחרי שדיברנו על אכילת אוכל בריא, הגיע הזמן להפוך את הידע הזה למציאות בחייך. הגדר לעצמך 3 פעולות אותן אתה מתחייב כלפי עצמך לבצע, על מנת להעלות לעצמך את המוטיבציה להפוך את התזונה שלך ושל משפחתך לבריאה יותר. פעולה ראשונה תבצע כבר תוך 24 שעות, פעולה שנייה בתוך שבוע מהיום, ואת השלישית בשבועיים הקרובים.

 

בהצלחה!

 

נכתב ע"י:

יונית ורבר - הזדמנויות לצמיחה, מאמנת להצלחה אישית ועסקית ומומחית ליצירת מוטיבציה

בהתבסס על הדרכה משותפת עם שני תשובה - תזונה מבריאה, נטורופתית פרקטית

 

יונית ורבר - הזדמנויות לצמיחה מאמנת להצלחה אישית ועיסקית  מומחית ליצירת מוטיבציה 


לקבלת מתנה ? מנת מוטיבציה יומית, היכנס ל: http://www.op2grow.com/freemotivation




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב