דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לחיות בשלום עם פריצת דיסק או בלט 

מאת    [ 10/06/2012 ]

מילים במאמר: 607   [ נצפה 5159 פעמים ]

חלק גדול מהאוכלוסייה הבוגרת סובל מבלטים או פריצות דיסק. חלק לא קטן מאותה אוכלוסיה, אפילו לא מודע שיש לו בלט או פריצה באחד הדיסקים.

מהו בלט דיסק? מהי פריצת דיסק, ואיך ממשיכים לחיות איתם?

נתחיל במבנה האנטומי. עמוד השדרה שלנו מורכב מ-24 חוליות נפרדות ועוד 5 חוליות (תחתונות) מחוברות. בין כל 2 חוליות צמודות בעמוד השדרה, נמצאת דיסקה (דיסק), שעשויה מחומרים צמיגיים וגמישים, ותפקידה הוא לשמור על המרווחים הבין חולייתיים ולהוות מעין "בולם זעזועים". הדיסקה מונעת חיכוך בין עצמות החוליות, ועוזרת לשמור על תעלות עצבים "פתוחות". בין כל 2 חוליות צמודות, ישנה תעלה דרכה יוצאים עצבים, מחוט השדרה, ונשלחים לכל חלקי הגוף.

הדיסקה עצמה מורכבת משני חלקים: החלק הפנימי מורכב מנוזל צמיגי, והחלק החיצוני מורכב ממעטפת סיבית חזקה וגמישה.

בלט דיסק הינו דיפורמציה (שינוי מבני) של המעטפת. דמיינו גלגל של סקייטבורד או רולר-בליידס, שאיבד מהצורה העגולה המושלמת שלו, וכעת ישנה בליטה קטנה שמעוותת את הצורה העגולה. בלט שכזה הדיסקה הבין חולייתית, עלול ללחוץ על העצב שעובר בתעלה, ולגרום לכאבים באזורים שונים בגוף.

פריצת דיסק הינה מצב של שינוי מבני, שבו החומר הנוזלי שבתוך הדיסקה דוחף החוצה את המעטפת, ובמקרים חמורים אף פורץ אותה ועלול לנזול לחלל הבטן.מצב כזה של זליגת נוזל הדיסקה אל חלל הבטן חייב לרוב ניתוח, על מנת שלא יווצר זיהום בגוף. כמו בבלט דיסק, השינוי המבני של הדיסקה עלול ללחוץ על העצבים שיוצאים בין 2 החוליות.

מצבים אלו של פריצת דיסק או בלט, נגרמים לרוב מתהליכי שחיקה טבעיים של הגוף, או כתוצאה של טראומה לגוף (תאונה, נפילה, חבטה). הסיבה שחלק מהאנשים שיש להם פריצה או בלט, לא יודעים שיש להם, היא העובדה שלא תמיד השינוי המבני של הדיסקה לוחץ על העצבים וגורם לכאבים.

האזורים המועדים לפריצות ובלטים הם בעיקר הצוואר והגב התחתון.

חוליות הצוואר נושאות את המשקל הכבד של הראש, וצריכות לעמוד בעומסים של מגוון רחב של תנועות ואפילו תנועות חזקות פתאומיות (צליפת צוואר - Whiplash). דרך חוליות הצוואר עוברים העצבים שאחראים על הידיים, ולכן פריצות או בלטים בין חוליות הצוואר ישפיעו על הידיים בצורה של נימול האצבעות, הקרנות של  כאבים  לאורך הזרוע והירדמות של היד. יש לזכור כי ישנם גורמים נוספים לתופעות אילו, כך שאין סיבה לחשוב ישר שיש פריצת דיסק במקרה בו מופיעות התופעות. כן הייתי ממליץ ללכת לבדוק אצל אורטופד, במידה והתופעות נמשכות לאורך זמן, ובתדירות גבוהה.

חוליות הגב התחתון משמשות כציר בין האגן והכתפיים - דבר המאפשר לנו להפנות את הכתפיים והראש לצד, מבלי להפנות את הרגליים. תפקיד נוסף שלהם הוא בלימת זעזועים. בזמן נחיתה על הרגליים, קפיצה, ריצה, הליכה, חוליות הגב התחתון מקבלות את מרב עוצמת המכה, ובכך "מרככות" את המכה שמגיעה לראש ולמוח. מחוליות הגב התחתון, יוצאים העצבים שמובילים אל הרגליים. בלט או פריצה בחוליות אלו תגרום לאותן תופעות שציינתי לעיל, רק על הרגליים. שוב, גם במקרה זה, ישנם גורמים נוספים שיוצרים את התופעות הללו, וכל מה שכתבתי לגבי הידיים תופס גם במקרים אלו.

אז איך ממשיכים לחיות עם פריצה או בלט? ממשיכים לחיות! ישנם אנשים שתופסים מקרה של פריצה או בלט כסוף העולם - או כסוף החיים שלהם כפי שהכירו אותם. הנחה זו לחלוטין אינה נכונה! על מנת לחיות בשלום עם פריצה או בלט, יש להקפיד על כמה כללים פשוטים ולהמשיך לחיות כרגיל:


    • יש להקפיד לחזק את השרירים באזור הפריצה או הבלט.
    • יש להקפיד לחזק את השרירים המקבילים (שרירי גב תחתון - שרירי בטן ורצפת האגן).
    • יש להקפיד על מתיחות של השרירים שבאזור הפריצה או הבלט.
    • יש להקפיד על יציבה נכונה, הן בסביבת העבודה והן בבית.
    • מומלץ מאוד להקפיד על שגרת טיפוליים מונעים - עיסוי, שיאצו או טווינא.
    • מומלץ ללכת לשיעורי פילאטיס או יוגה על מנת לתקן את היציבה.

 

אין סיבה לחשוב שחרב עליכם עולכם, אם התגלו אצלכם פריצה או בלט בחוליות. יש להמשיך לחיות כרגיל, ולהקפיד על הכללים הפשוטים שלפניכם 

בועז דקל - מטפל רב תחומי עיסוי רקמות עמוקות עיסוי ספורטאים עיסוי שוודי דיקור סיני קניזיו-טייפינג http://www.boazdekel.co.il מרצה לקבוצות בנושא רפואה משלימה.מעביר סדנאות לקבוצות בעיסוי צוואר ראש ופנים.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב