דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך יציבה:הישיבה היא טראומה רוחשת 

מאת    [ 06/01/2008 ]

מילים במאמר: 934   [ נצפה 2572 פעמים ]

האם אתה או את זוכרים את עצמכם יושבים בכיתה בבית הספר היסודי - כמה? תמונה אחת, שתיים, יותר? מה זוכרים יותר, תמונות של החופש הגדול בחוף הים או רגעים של ישיבה והקשבה בכיתה?
בתודעתו של אדם בוגר, עמימות פרושה על זיכרון הישיבה בכיתה.
צאדר לו ספר היציבה השלם.

משפט השב"כ :הכפייה לשבת בכיסא לאורך זמן היא התעללות פיזית. פסיקת בג"צ.
משפט הקופאיות: הכיסא הוא חלק בלתי נפרד מעמדת העבודה. נגזרת של פסיקת בג"צ .
צ.י.

טראומה רוחשת: נזק נפשי או גופני שנגרם בעבר והינו גורם פעיל ומעצב בהתנהגותו של אדם בהווה ובעתיד.
עדי.פסיכותרפיסט.



אפשר שהכפייה אשר מפעילים מבוגרים על ילדים רכים ומתבגרים לשבת בכיסא מותירה טראומה בנפשו ובגופו של כל ילד בחברה הגלובאלית.
אף שהתביעה לשבת בכיסא היא נורמה גלויה לכל שאין עליה עוררין, והיא תנאי להישארותו של התלמיד בכיתה, כלומר תנאי לקבלת ציון ותעודת בוגר, ותנאי לכניסה לאוניברסיטה ורכישת מקצוע-מעמד-שכר גבוה בעתיד,עדיין תביעת המבוגרים מילדים לשבת שעות ארוכות בכיסא הנה כפייה המושגת באמצעים של כפייה.
הטראומה של הישיבה בכיסא, שעות לאלפיהן של שלילת חופש התנועה ויציבה לא טבעית מותירה את חותמה בנפשו של כל בוגר, ובעיקר בגופו ותוחלת חייו.
טראומה זאת אינה שונה במהותה מאלו הנצרבות בנפשו של אדם אשר חווה בילדותו התעללות מינית , או התעללות פיזית ורגשית.
עצם היותה של הכפייה לשבת בכיסא נורמה גלויה לכל אינה אומרת דבר, למעט משהו על החברה הדוגלת בנורמה כזאת.
למין האנושי ניסיון ארוך ומר במנהגים תרבותיים שהם נורמה גלויה לכל: החל מהקרבת קורבנות אדם ועד מילת נשים, קעקוע הפנים והשחתת הגוף.. שלא לשכוח את העבדות ועבדות ילדים.

יציבת הישיבה בכיסא אינה טבעית לגוף האדם. הומו סאפיינס ארקטוס הוא אדם משום שיציבתו היא בעמידה על שתי רגליים יציבות, כיוון שכך פועלים השלד השרירים ומערכת העצבים שלו באופן מיטבי מבחינת ההתנגדות לכבידה. יכולת מיטבית של התנגדות לכבידה היא תנאי בהתפתחותו של כל מין וחי בכדור הארץ, או בכל כוכב אחר. מה שלא מסוגל לחיות בתנאים של כבידה לא קיים על פני כל כוכבי היקום. ולכל מין ביקום יש את דרכו המיוחדת להתמודד עם הכבידה. אצל האדם, שיש לו עצמיות מודעת, יכולת דיבור ושימוש משוכלל בכף היד, ההתנגדות המרבית לכבידה מושגת ביציבה זקופה על שתי רגליים יציבות. ובברכיים פרוקות.

עד למאה ה16 היה הכיסא חפץ לא שכיח באירופה, שעמד רק לרשותה של האצולה, הפיקוד הצבאי והמיעוט היהודי של אשכנז.
עד המאה ה19 חל שינוי מהיר בהתפתחותם של קווי הייצור בתעשייה, הוזילו את מחיר הכיסא והגדילו את תפוצתו. המהפכה האמיתית בנפשו ובגופו של בן המאה העשרים חלה כאשר חוק חינוך חובה ובית הספר הציבורי ממלכתי הפכו לספקי מיליונים של פועלים יושבים בעבודה, כאלה הנדרשים למפעלי הענק של המהפכה התעשייתית. כאלה הנדרשים במהפכת ההיי- טק, תעבורה ומנהל .
העבודה בישיבה על כיסא לא הייתה דבר שכיח עד המהפכה התעשייתית .רוב עבודת האדם נעשתה בהליכה ורכיבה, כפיפה, בעמידה ובישיבה על הקרקע. מאז שחר ההיסטוריה.
גוף האדם כפי שהוא מסוגל להתמודד היטב עם רוב המלאכות שנעשות ביציבות אלה. גוף האדם אינו מותאם להתמודדות עם שעות ארוכות של ישיבה בכיסא: עמוד השדרה , השרירים ומערכת העצבים אינם מיטיבים להתמודד עם מטלה זאת. העדר התמיכה של כפות הרגליים מותיר את רוב משקל הגב ?ראש וידיים על עצם הזנב, ונוצרת הערכות שונה מן הטבעי של שרירי הגב והצוואר לנשיאת משקל הראש.
כתוצאה מכך עולה המתח השרירי בגוף כולו במאמץ להמשיך ולקיים את ההתנגדות לכבידה. מאמץ זה הופך להרגל לא מודע אלא כאי נוחות, כאב, או עייפות כבדה. הרגל של התנגדות מועצמת מוטבע בשרירים, וגם בנפשו של האדם, והוא גובה מחיר כבד בחיוניות וכושר חיסוני. הוא גם גובה מחיר כבד של ירידה בפוריות,תופעת הזעם המחזורי ולקויות למידה.

חוק חינוך חובה, ועלייה מתמדת במספר שעות הישיבה כתנאי להשכלה ורכישת מקצוע משרתים היטב את צרכיה של הכלכלה הגלובאלית, מכשירים כל אדם להשתלבותו בחברה כיושב כסאות מן המניין. במחיר של מחיקת כך וכך שנים מתוחלת חייו, ירידה בכושרו הבריאותי וחלק ניכר מנפשו ותודעתו.
כל טראומה מקהה את נפשו של האדם, בין שהוא מודע לכך ובין שלא. כל טראומה טבעה להשתמש באמצעים של הדחקה, הכחשה מוחלטת, העדר מודעות. משום כך הכיר בית המשפט בזכותו של הקורבן הקטין להתעללות מינית לתביעה כנגד המתעלל גם שנים ארוכות מאז התרחשות המעשה. טבעה של כל טראומה להיצרב ברבדים היותר עמוקים של ה תת מודע, ולהגן על קיומה באמצעים של הדחקה.

המפגש בין הכיסא לגוף האדם בשלבי הצמיחה והגדילה הוא טראומתי עבור הנפש. והטראומה הזאת רוחשת בגופו של כל אדם אשר נדרש לשבת בכיסא כנורמה של עמדת עבודה אם הוא לא עבר תהליך אינטנסיבי של שיקום היציבה, וגם אז, אין הדבר מבטיח שייפטר מכל תסמיניה.
הראשון שבהם הוא העדר היכולת להתייחס באופן לוגי ורציונאלי לישיבה בכיסא. עדות ראשונה לכך היא העדרו של מחקר ומקצוע אקדמי של היציבה אשר דן בהשפעת הישיבה בכיסא על האדם ותפקודו בשלבי הצמיחה. על פי גוגל, ניצנים ראשונים של מחקר וגישוש נעשים באונבסיטת קיימבריג' בבריטניה בלבד .posture education): חפש.)
העדות השנייה היא ריבוי המקצועות השיקומיים ואלטרנטיביים העוסקים באופן ישיר ביציבה, ובאופן עקיף בחינוכה מחדש. ישראל מובילה בעולם במספר המטפלים והמדריכים האלטרנטיביים ביחס לכמות האוכלוסייה של בוגרי תיכון. ריבוי המדריכים והמטפלים מבטא את הרצון המודחק של החברה לשקם את היציבה ולהזדככות אישית מהשפעותיה ההרסניות של הכפייה לשבת בכיסא.
פסיקת בג"ץ במשפט השב"כ ומשפט הקופאיות עונה על הצורך האנושי בהיטהרות על ידי הכרה בקיומו של המענה, שלב ראשון והכרחי בתהליך ארוך של החלמה. כאשר המחקר המדעי והאקדמי יחברו יחדיו ויכירו בעקמת כמגפה ותוצאה של ריבוי דורות של ישיבה כפויה בכיסא כתנאי להישגיות, ובמודעות האנושית תתהווה ההכרה שלקויות למידה, תאונות דרכים, מופע הזעם המחזורי, ירידה בכושר החיסוני ובפריון, כל אלה תוצאות העקמת והכפייה לשבת יותר מ15000 שעות מלאות בין כיתה א' לתעודת בגרות, רק אז יחל תהליך הריפוי העצמי של חברת האדם.
כאשר תיפסק הבריחה לרצפה כמו בטכניקות מיובאות של יושבי קרקע מן המזרח , ויתפתח תהליך של לימוד והכשרה לישיבה נכונה או לפחות ארגז כלים בסיסי של הנחיות עצמיות לכל תלמיד , כאלה שיעזרו לו להשיג יציבה נכונה יותר בכיסא , אז נדע שמסע הריפוי החל.

מאת צפריר רובין
מורה לחינוך יציבה במרכז הספורט אונ' בן גוריון.
טאי צ'י ושיטת אלכסנדר.
הרצאות וסדנאות בתיירות הר הנגב.
מדריך נוהל יש.8* דקות: תרגיל לאימון קימה וישיבה נכונה בכיסא כעמדת עבודה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב