מרגיש שאתה עובד בלי סוף ולא מפסיק ליצור חובות?
אתה רץ ממקום למקום, מתאמץ, עונה לטלפונים, מתקשר לאחרים, מגיש עוד הצעת מחיר, זוכה בעבודות – אבל בסוף החודש – הבנק עדיין מתקשר? העובדים מחכים למשכורת? ספקים מתקשרים לשאול מה עם התשלום?
מתי בפעם האחרונה בדקת את ההתנהלות העסקית שלך?
לתוך הג'ונגל נכנסים דרך שביל כלשהו, אך בהמשך קל מאוד ללכת לאיבוד. השביל מיטשטש, אטרקציות שמופיעות מצידיו מושכות אותנו לפעמים הצידה, עצים מסתעפים וחוסמים מדי פעם, נהרות שזורמים עולים מדי פעם על גדותיהם. כך גם בעסקים. לעתים אנחנו מוצאים את עצמנו – לבד, ובמקום שאין לנו מושג אמיתי היכן הוא ולא מוצאים את הדרך החוצה.
לרוב זה קורה כי לא בדקנו את המפה מספיק לאורך הדרך.
לרוב זה קורה כי אנחנו לא מתכננים מראש או שוכחים מה תכננו – לאן אנחנו בכלל רוצים להגיע.
בהקמת עסק, לומר כי המטרה היא "לעשות כסף" זה כמו לומר כי נכנסים לג'ונגל "כדי לעשות חיים". מהר מאוד נגלה כי הסכנות שטמונות באותו הג'ונגל יגרמו לנו אכן "לעשות חיים" אך מבלי להגיע לשום מקום – ואז למונח הזה מצטרפות משמעויות רבות אחרות. חלק מה"חיים" שלנו בג'ונגל יהפכו למלחמת הישרדות אכזרית, לפחדים, ללחצים ולאובדן זמן רב בחיפוש.
מעטים הם אלו שקוראים לעזרה כבר בשלב הרעיון – כדי לתכנן נכון מראש את הדרך לעבר המטרות הנכונות.
רבים הם אלו שקוראים לעזרה כשהם נופלים לבור שמאוד קשה לצאת ממנו. אני אישית קורא לו בור הצמיחה – כי באותה נקודה – זה המקום הכי נמוך שניתן להגיע אליו – משם ניתן רק לעלות ולצמוח.
אנשים שנמצאים בבור הזה – רואים רק שחור וחשכה סביבם. קריאתם לעזרה תביא גורמים שרואים את הג'ונגל ממבט אווירי, גורמים שיספקו את החבלים כדי לצאת מתוך הבור ואת המפה העדכנית – שתעזור לצאת מן הג'ונגל הזה בחיים.
עסקים רבים קמים מתוך חלום. לאחר מכן מתחיל שלב הניסוי והתהייה. במקרים רבים השלב הבא לאחר מכן הוא שלב הישאבות לפעילות בלתי פוסקת שגורמת לנו לשכוח מה היה החלום ולבטל כל זמן לתהייה.
עסק ללא חלום או זמן לתהייה – סופו ליפול לבור.
בטרם תפתחו עסק:
מי שנכשל בתכנון מתכנן כישלון
• מפו – בדקו בדיוק היכן אתם ולאן אתם רוצים להגיע.
• קבעו מראש מה אתם רוצים להשיג מהדרך ובאילו שבילים או כיוונים תצעדו בה.
• בדקו מראש היכן יכולים להיות מכשולים והכינו מראש כלים להתגבר עליהם.
• קחו לכם שותפים לדרך אשר חזקים בתחומים בהם אתם חלשים יותר.
אל תסטו מהדרך
• ערכו בדיקה יומיומית שאתם אכן על המסלול אותו תכננתם ושלא סטיתם ממנו.
• תקנו את הסטיות והמשיכו לעבר היעד מבלי להתבלבל ולהתפתות לאטרקציות שעלולות להוביל אתכם למקומות אחרים.
• אם אתם מודעים לכך שאתם תהיו אלו שצועדים בתוך הג'ונגל בעצמכם – קחו לכם "מלאך שומר" שילווה אתכם ממבט אווירי לאורך הדרך.
המשיכו ללמוד
• בקשו ללמוד לאורך כל הדרך – כי מי שטוען כי הוא כבר יודע הכל הוא הטיפש הכי גדול.
הכסף
בכל מסגרת עסקית הוא נגזרת של עשייה נכונה לאורך הדרך. הוא המזון והמים איתם אתם נכנסים לתוך הג'ונגל. אלו יכולים להידלדל במהלך המסע – או להתעצם אם תכוונו למסלולים הנכונים לצד הנהרות ומקורות המזון. הליכה לאיבוד תוביל אתכם לאבדן משאבים עד כדי מיתה מרעב או יובש באותו בור אפל.
יהונתן כסיף בעל ניסיון עשיר בהקמת עסקים וניהולם בשוק הישראלי ובשוק הבינלאומי. עוסק בניהול ופיתוח צוותים, פיתוח מערכי שירות ומכירות, ניהול מערכי ייצור ושיווק בינלאומי בתעשייה, בארגוני סחר, הייטק וארגונים קמעונאיים. סמנכ"ל הפיתוח העסקי בקבוצת מומנטום הדרכה, ומנחה מוסמך של קורסים וסדנאות הנחשבים בעולם לאפקטיביות ניהולית ופיתוח חשיבה ניהולית. www.imaspringer.com