מאמר זה יעסוק בכמה שאלות העולות מן הנושא הכאוב של לקויות למידה. איך מתמודדים עם לקויות למידה? והאומנם זה כל כך נורא, כפי שזה מרגיש בתחילה. מה היתרונות של הכרה בלקויות למידה אצל התלמיד? והאם יש כאלו?
איך מתמודדים עם לקויות למידה?
בדרך כלל ההורים והילד מקבלים את האבחון כ'בשורת איוב', ואפשר להבין זאת. אך עם זאת כדאי לראות שהאבחון נכון ובזמן הנכון, כלומר, כמה שיותר מוקדם! יכול להביא למצב שלילד יהיה יותר קל כי הוא יוכל לקבל הקלות, התאמות מסויימות, כי הוא יוכל לדעת היכן הקשיים שלו, מה שלא תמיד ברור לו ולהורים של הילד. זה קצת כמו לצאת מן החושך לאור, כי כשיש אבחון ברור, כל טיפול ישא פרי, כל התייחסות תהיה עם הראייה שיש להתחשב בחולשות המסוימות האלו.
למה זה טוב, להכיר בלקויות למידה?
וזה טוב פי 10 לעומת שנים עברו בהם, לא היה אבחון ללקויות למידה בכלל, וילדים היו מאובחנים על ידי המורה באופן שגוי על ידי הערכת יכולותיו באופן לא תואם, וגם ילד מבריק יכל היות בעיני המורה בלתי נסבל, רק כי החומר כבר ידוע לו והוא משועמם.
אתם לא לבד!
אז כיום ידוע שגם הילד הסובל מלקויות למידה הוא אינו לבד, יש עוד שסובלים ממנה, וגם אם הוא אתמול התבייש להשתמש בהקלות, התאמות שלו ולשלוף מילונית (בשיעורי אנגלית) בכיתה, פתאום הוא מגלה שיש עוד כמה תלמידים שיכולים להשתמש במילונית והוא לא לבד. כלומר, השד אינו כל כך נורא.
לא על הריטלין לבדו...
ישנם פתרונות אחרים, ישנן תוספי מזון שאינן תרופות שהן מצמחים טבעיים, ולא אוסף כימיקלים, ויש תרגילים מיוחדים להגברת יכולת הריכוז, ואולי חשוב מכך אלו, כאשר יש הורים אוהבים, שמקבלים את בנם/ביתם באהבה עם הלקויות, ומעניקים לו חיזוקים על ההצלחות במקצועות שיותר קלים לו, כן, לתת לו את כל החיזוקים במקצועות שבהם הוא מצליח וזה בא לו בקלות יחסית. אפילו מורה פרטי לתחום שבו הוא טוב, שיצליח יותר. גם אתם כילדים לא אהבתם את כל המקצועות, ולא הוצאתם מאיות בכל המקצועות, ובכל המבחנים.
ולתת לו חיזוק לימודי היכן שקשה לו
עבור ההורה התסכול של ההתמודדות הזו היא קשה מאד, לאדם חיצוני יותר קל לראות זאת ולעזור ממקום שלו ורגוע. וזו בדיוק הסיבה שפונים למורה פרטי שיעניק גם חיזוק לבטחון העצמי, וגם עידוד מפרגן. וזה כאשר במיטבו נובע מעבודה שיטתית של לימוד בצירוף עם 'שבירת הקרח' הריגשי כנגד לימוד המקצוע, והורדת המחסום של הפחד מהתמודדות עם הקושי, ובו זמנית חיזוק הבטחון העצמי ללא איזכורים לכשלונות או לקויות. ובו זמנית מתן עידוד. וזה יחזיר לו את האמון בעצמו וביכולותיו. לזה קוראים העצמה לתלמיד, וכאשר הילד חוזר לחוש אמון בהצלחות שלו וביכולותיו וחוזר להנות מן המקצוע, הוא פשוט באופן טבעי חוזר להצליח.
כותבת המאמר הזה: היא מורה לאנגלית שרואה לה למטרה לסייע לילדים עם לקויות למידה, שפיתחה את : "שיטת ליאורה מאור – כיף ללמוד וקל לזכור !" השיטה משלבת לימוד אנגלית ואימון אישי על פי הצורך להעצמה אישית, להגברת מוטיבציה והעלאת דימוי עצמי, ובניית יעדים והתקדמות אליהם.