היום בו ניגשים לאבחון לקויות הוא יום קשה לילד ולהורה בו זמנית, במאמר זה אני מנסה לשפוך אור קצת שונה על היום הזה, ולהראות שיש גם דרך אחרת לראות אותו.
רבים מן ההורים שואלים
ממש את השאלה הזו, "האם הבן שלי לקוי למידה?" והשאלה הזו מאד טעונה, ומאד בעייתית, אם לפני 20 שנה ולפני 30 שנה לא היה קיים כמעט המושג הזה. ולא תוייגו כל כך מהר וכל כך הרבה ילדים, בתויות של 'לקוי למידה'. לעומת זאת, אותם ילדים שהיו להם בעיות לא זכו לטיפול הולם ותואם. כיום כבר יש דרכים רבות שמיועדות בסופו של דבר לעזור להורה ולילד במבוך הזה של תלמידים /ילדים שסובלים מלקויות למידה במידה זו או אחרת.
אבל האם זה מרגיש טוב?
לא, כאשר הורה עומד מול השאלה הזו, ''האם הילד שלי לקוי למידה?'', הוא לא מרגיש טוב, ליתר דיוק הוא יכול להרגיש שעולמו חרב עליו, והילד בכלל אינו מוכן לחדשות שהוא 'לקוי' לעומת האחרים. אז אני רוצה לשפוך קצת אור על המצב, והמצוקה הגדולה שההורים חווים, לפחות כיום ישנם כלים להתמודדות עם המצב, עצם המודעות שיש אבחון ברור לסוג הלקויות שלו, וגם יש כלים לעזור לילד.
הכל לטובה !
זה אמור לנטוע בך הרגשה ש'האסון' שנקרא: 'לקוי למידה', הוא אולי, בסופו של דבר, לברכה. ויותר טוב לדעת את האבחון המדוייק של הלקויות למידה, ולטפל בו בהתאם, מאשר להעלים עין. ולהתרגז למה הילד מסרב להתעמת עם השיעורי בית. ולתהות למה הוא איבד את הבטחון והמוטיבציה שלו. יש סיבה לדברים שקורים, כאשר הדברים מאובחנים, ניתן לגלות שיש תרופה למכה. שיש גם תרופות טבעיות שמגבירות יכולת להתרכז, שיש אפשרות לקחת מורה פרטי, ואולי כדאי... להשיג הקלות –התאמות לילד כדי לעשות לו את החיים קצת יותר קלים.
מסקנות מעשיות
ישנם היום מגוון תכשירים, גם טבעיים, שמיועדים לפתור את לקויות הלמידה, ישנם מורים פרטיים שמתמחים בתחום זה, מאחר והוא תחום מבוקש. יש לוודא בכל בחירה שכזו שזה יהיה מורה שמעצים את התלמיד ואת יכולותיו, שמדגיש את הצלחותיו ונוטע בו הרגשה של מצליחן, ונמנע מביקורת או ציון מגבלותיו וכשלונותיו.
דרך לימוד מובנה וגם פשוטה
כיום ישנם מורים שפשוט עוברים עם התלמיד על שיעורי הבית. ויש מורים שבאמת באים עם תוכנית עבודה ודרך לימוד מובנה, שלא משנה היכן הילד נמצא, או באיזה מקצוע, המורה המעולה עושה זאת דרך לימוד החומר מן היסוד. כלומר, בניית היסודות מחדש! ולא רק דרך קריאת סיפורים, את זה יש לילד מספיק בבית הספר.
במיטבו הטיפול בלקויות ישלב לימוד אפקטיבי עם כלים של אימון אישי, כדי ללמד את הילד דפוסים של הצלחה, גם לאחר שההורים עצמם כבר הרימו ידיים.
כותבת המאמר הזה: היא מורה לאנגלית שרואה לה למטרה לסייע לילדים עם לקויות למידה, שפיתחה את : "שיטת ליאורה מאור - כיף ללמוד וקל לזכור !" השיטה משלבת לימוד אנגלית ואימון אישי על פי הצורך להעצמה אישית, להגברת מוטיבציה והעלאת דימוי עצמי, ובניית יעדים והתקדמות אליהם.