דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קארסט ומערות נטיפים בסלובניה 

מאת    [ 06/06/2012 ]

מילים במאמר: 713   [ נצפה 3352 פעמים ]

קארסט(1) הנו שם האזור הנמצא בדרום מערבה של סלובניה ועל שמו נקראת התופעה של מרבצי אבן גיר שאוכלו ברבות השנים תוך יצירת צורות מופלאות מעל ומתחת לקרקע ברחבי העולם. יחודו של האזור הנו באלפי הניקבות התת קרקעיות הנמשכות לאורך קילומטרים רבים על שלל הצורות והגאומטריות של נטיפים וזקיפים שיצר הטבע כמו גם תצורות שנגזרו משחיקה מימית. מחוץ למערות והמנהרות שנתן להכנס אליהן פיזית (רובן סגורות לכניסת קהל) קימים מעיינות ואגמים המופעים ונעלמים לסרוגין אל מתחת לפני הקרקע.

המערה המפורסמת מכולן נקראת מערת פוסטוניה, שקבלה פרסום מכוון לצורך משיכת תיירים, ערוכה לקלוט מאות אנשים במסע לאורכה הכולל רכבת חשמלית המסיעה את התייר לאורכה בחזיון ויזואלי יחודי למדי. מעט קטנה יותר ומפורסמת לא פחות הנה מערת שקוצ'יאן המספת חוויה דומה.

מפורסמת הרבה פחות הנה מערת קריז'נה (עטרה) שקיבלה את שמה מתצורת הסלעים הנמצאת בראש ההר מעל פתח הכניסה למערה. אורכה הכללי של המערה הנו כ שבעה קילומטר. המערה נמצאת בפיקוח של רשות המערות  ובקרה של האוניברסיטה בלובליאנה. ניתן לבקר בקבוצות גדולות בחלקה הראשון של המערה ולחזות בעדויות פרה היסטוריות על מקום משכנם של דובים במקום לצורך שנת החורף. הסיור נמשך כשעה בלווית מדריך. מנגד ניתן לערוך סיור בן 4 שעות לעומק המערה, עד כ 4 קילומטר מפתח הכניסה. סיור זה כולל חציה של מעברי מים בסירות גומי תוך צפיה בחזיונות מופלאים מבית היוצר של הטבע. לסיור מתלווה מדריך שהנו גאולוג במקצועו ומשמש כחלק מהצוות המנטר את המערה באופן קבוע. הסלובנים עושים מאמצים לשמר את המערה ככל שניתן ולמנוע פגיעה אפשרית מהתערבות אנושית. סיור זה מוגבל הן מבחינת כמות המשתתפים והן מבחינת התדירות המותרת. ניתן לקיים שני סיורים ביום (כאמור הסיור נמשך 4 שעות)  יש צורך בהזמנה מראש של מספר ימים ולפעמים אפילו שבועות. הסיור הקצר פתוח יותר מבחינת מספר המשתתפים והן מבחינת זמינותו. הטמפרטורה במערה הנה 7 מעלות וקבועה לאורך כל השנה. מפלס המים באגם התת קרקעי עולה ויורד תכופות ותלוי בגשמים שירדו בסמוך לאותו היום. לפיכך יש לברר תמיד לפני הביקור (הממושך) אם הסיור מתקיים כמתוכנן, מאחר ובמידה וגובה המים עולה על מפלס נקוב מראש אין אפשרות לתייר במנהרה. לפני הסיור מצטיידים בלבוש עליון חסין מים, מגפים וקסדה עם פנס. מומלץ בחום ללבוש שלוש זוגות גרביים ושתיים עד שלש חולצות מתחת. המערה חשוכה לחלוטין, ולמעט האור מפנסי הקסדה שוררת שם אפלה מוחלטת לכל אורכה. הביקור במקום זה הנו חוויה יחודית במינה ואינו דומה לביקור במערות הממוסחרות.

כפי שהוזכר סלובניה משופעת במערות בחלקן נמצאו עצמות אדם ניאנדרטלי וכולן מכילות נופים מרתקים. לצורך העצמת החוויה רצוי להצטייד במידע מפורט לגבי המקום או להתלוות ליודע דבר.

  (1)קארסט מתוך הוויקיפדיה

קארסט בגרמנית Karst  הוא תופעה גאולוגית המאופיינת על ידי מערכת ניקוז תת-קרקעית. בנוף הקארסטי יש מספר תצורות נוף שחלקן ייחודיות, כגון בולענים, פירים אנכיים, מגדלי קארסט ומערות. נוף קארסטי נוצר לרוב באזור בעל מסלע גירני ותמיד באזור שבו יש מסלע מסיס. טרשונים הם גושי סלעים הבולטים מעל פני הקרקע. מאפיינים מובהקים של הנוף הקארסטי. הטרשונים הם שרידים של שכבות סלע גיר, ש-מים חומציים חדרו לתוך הסדקים שבהן והרחיבו אותם. בכמה מנופי הטרשונים, עם הזמן, חומרי בליה מילאו את הסדקים והפכו לקרקע, שרידי הסלעים התמעטו, ובשטח נשארו גושי סלע בודדים מוקפים בקרקע. קארסט הוא שמו הגרמני של אזור קארס (Kars) בסלובניה, שבו מערכות ניקוז ותצורות נוף קארסטיות. לשם היווצרות הנוף הקארסטי יש צורך בשלושה גורמים:


    • מסלע מסיס - גיר, גבס, מלח.
    • כמות משקעים מספקת - גשם, שלג, ברד.
    • פחמן דו-חמצני - מצוי באטמוספירה, בעיקר קרוב לפני הקרקע באזורים מרובי צמחייה.

המים היורדים כמשקעים ממיסים את הפחמן הדו-חמצני וכך נוצרת חומצה חלשה התוקפת את הגיר וממיסה אותו. הגיר מומס אל תוך החומצה ונשטף איתה. עם הזמן ההמסה של הגיר יוצרת אזורים נמוכים יותר בטופוגרפיה המקומית. באזורים אלו מצטברים רוב המשקעים וכך נוצרת באזורים אלו המסה מוגברת שמעמיקה, ולבסוף נוצר חיבור עם מערכת הניקוז התת-קרקעית במפלס מי התהום.

ההמסה של הגיר יוצרת חללים תת-קרקעים שלא ניתן להבחין בהם מעל פני הקרקע. חללים אלו מנקזים אליהם את המים הזורמים על פני השטח ומחלחלים אליהם. תהליך ההמסה הכימי הינו הפיך. כך יכול להיווצר מצב שבו הנוזל החומצי המכיל בתוכו גם יונים של גיר יגיע לרוויה וישקיע את הגיר. משקעים אלו נקראים משקעי מערות (ספלאותמים) והם כוללים תצורות רבות ומרהיבות של נטיפים, זקיפים, פניני מערות ועוד. בעיות זיהום במערכות ניקוז קארסטיות ישנה סכנה רבה של זיהום מים על ידי גורמי זיהום אנושיים. אופי הזרימה במערכת ניקוז קארסטי הוא מהיר יחסית, ואין מנגנוני ניקוי וסינון של חומרים מזהמים. אי לכך אקוויפרים המתמלאים על ידי מערכות ניקוז קארסטיות רגישים מאוד לזיהום שלעתים אף בלתי הפיך. במקרה כזה יש לפעול לטיהור מי האקוויפרים על ידי פעולות כימיות וביולוגיות מסובכות ויקרות, שעלולות לפגוע במאזן הטבעי.

 

 

 

הכותב הנו מדריך טיולים 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב