דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משמורת משותפת - משמעות יתרונות וחסרונות 

מאת    [ 02/06/2012 ]

מילים במאמר: 488   [ נצפה 2128 פעמים ]

מהי משמורת?

כאשר מדברים על קביעת משמורת ילדים בעת גירושין הכוונה היא לחזקה על הילדים, או במילים אחרות, עם מי מההורים יתגוררו הילדים (הוא ייקרא "ההורה המשמורן") בעוד שההורה השני יהנה מהסדרי ראייה עם ילדיו (ביקורים). חשוב להבהיר כי קביעת משמורת אצל הורה אחד לא פוגעת בזכויותיו ו/או חובותיו של ההורה השני. שני ההורים נשארים ההורים והאפוטרופסים הטבעיים של הילדים.

מהי משמורת משותפת?

משמורת משותפת הנה חזקה משותפת של שני ההורים על ילדים. הילדים שוהים אצל כל אחד מההורים באופן די שווה, ולפיכך שני ההורים הם משמורנים. 

בעבר, כשהבעל והאישה גילמו תפקידים מסורתיים לפיהם? הבעל היה המפרנס והאישה ניהלה את הבית, אזי בעת גירושין נהוג היה להמשיך את חלוקת התפקידים באופן דומה. הילדים היו נשארים עם האם ואילו לאב היו קובעים הסדרי ראייה. בנוסף, לפי התפיסה ה"מסורתית" האב היה נקבע כהורה משמורן רק במקרים נדירים ביותר, בהם האם לא מסוגלת לטפל בילדיה מפאת מחלה בריאותית או חוסר תפקוד משווע. במציאות של היום ההורים נושאים בנטל הפרנסה וניהול הבית יחדיו. התפיסה המסורתית באשר לתפקידי האב והאם לא תמיד רלבנטית. משכך, יש לבצע התאמה של הגישה בנוגע לקביעת המשמורת למציאות החיים הנוכחית.

נושא המשמורת המשותפת הוא נושא המצוי במחלוקת בין אנשי המקצוע השונים - כך ישנם פסיכולוגים שמצדדים במשמורת המשותפת, ובלבד שאכן יש תקשורת טובה בין ההורים, אולם מנגד ישנם אחרים שסבורים כי יציבות לנפשו של הילד יכולה להתהוות רק כאשר יש לו בית עיקרי אחד והורה משמורן אחד, עם מקסימום שיתוף של ההורה השני.

החסרון במשמורת משותפת

משמורת משותפת, כשמה כן היא - משותפת ומחייבת המשך שיתוף פעולה בין ההורים גם לאחר גירושיהם, אשר מטבע הדברים, אינו דבר של מה בכך. פעמים רבות להורים ישנו קושי לא מבוטל להיות בקשר הדוק אחד עם השני, זאת עקב מטענים רגשיים שהובילו לגירושין מלכתחילה.

משמורת משותפת הנה רעיון אידאלי בעולם לא אידאלי, שכן לא תמיד היא עומדת במבחן המציאות, וגם ההורים "המצטיינים" עלולים להיקלע לסכסוכים אישיים ביניהם ולפגום במטרת המשמורת המשותפת - טובת הילדים. כמו כן, יש לזכור כי משמורת משותפת מחייבת את ההורים לגור בסמיכות אחד לשני, על מנת לאפשר לילדים לעבור מבית אחד לשני, קירבה לביה"ס, חיי חברה וכיוב'. למרבה הצער, במקרים רבים החסרון הגדול במשמורת משותפת הנו ניצול לרעה של המשמורת המשותפת לצורך הפחתת המזונות לילדים והימנעות מניתוק היחסים הזוגיים. 

היתרון במשמורת משותפת

משמורת משותפת כשמה כן היא - היא מחייבת אחריות ומעורבות משותפת בחיי הילדים, ומשמשת דוגמא טובה לילדים לניהול יחסים תקינים ומכבדים. ההורים ממשיכים להיות מעורבים באופן מלא בחיי הילדים, כך שלמרות שהתא המשפחתי התפרק - המשפחה נותרת שלמה. בני זוג שמצליחים להתגבר על המטענים הרגשיים ולשתף פעולה אחד עם השני תוך קיום תקשורת בונה ובריאה ביניהם - ילדיהם עשויים להיות המרוויחים הגדולים.

נטיית לבו של העולם המשפטי כיום הוא לקדם משמורת משותפת, גם במקרים שאין שת"פ מקסימלי בין הורים, כדרך לחנך את ההורים בישראל שהם נשארים שותפים להורות, לטוב ולרע, גם אם בחרו להתגרש.

במשרדנו אנו מספקים ייעוץ וטיפול משפטי לכל לקוחותינו, תוך שימת דגש על צרכי הילדים, ובונים יחד עמם תכנית משמורת המתאימה לחייהם של לקוחותינו.

* הכתוב לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני

רעות סף-גבאי היא עורכת דין ומגשרת בתחום דיני המשפחה, הירושה והמקרקעין. ועובדת במשרד עורכי-דין זיגל-גולדשמידט ברח' סוקולוב 74 הרצליה, 09-9584599
בעלת תואר LLB במשפטים מהמכללה האקדמית נתניה, מגשרת מוסמכת מטעם לשכת עורכי הדין, ומתנדבת ב"ויצו" בהוד השרון בייעוץ משפטי בענייני משפחה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב