משחקי למידה ככלי בידי ההורה והמורה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

משחקי למידה ככלי בידי ההורה והמורה 

מאת    [ 30/05/2012 ]
מילים במאמר: 458   [ נצפה 2392 פעמים ]

 
 

 משחק הוא הדרך הטבעית והבסיסית ביותר של האדם ללמוד, על עצמו ועל אחרים, הוא מהנה ולא מאיים ולכן הוא יכול לשמש ככלי בתחומים שונים. תחום אחד מהם הוא התחום הלימודי. אפשר וכדאי לשלב משחקי למידה בתהליך ובקשר שלנו עם הילד, כך שחווית ההצלחה וההנאה מהם תהפוך להנעה (מוטיבציה) והילד ילמד "מבלי להרגיש" , בצורה יצירתית, חוויתית ומעשירה.

 מהו משחק?

משחק הוא פעילות  שעושים אותה ברצון ובהנאה ויש לו יתרונות רבים:

מבחינה חברתית -  המשחק של הילד עם אחרים, ילדים או מבוגרים, יוצר קשר ביניהם. במהלך המשחק נוצרות אינטראקציות בין המשתתפים והילד מתנסה בתקשורת בינאישית עם הזולת - ילדים אחרים בני גילו, המורה שלו או הוריו. מכיוון שלמשחק יש חוקים וכללים שהמשתתפים צריכים לקבל, יש לו ערך רב ללמידה חברתית. הילד מתמודד עם חוקים, שמירה עליהם, ניצחון ואף הפסד בכבוד. הוא לומד לשתף פעולה עם האחר, להקשיב לו , לחלוק איתו ולהתחשב בו.  בנוסף, המשחק תורם לרכישת ערכים של קבלת האחר והשונה, כבוד הדדי סובלנות והגינות.

מבחינה לימודית -  המשחק הוא כלי מצויין לפיתוח מיומנויות חשיבה כמו: זיכרון , ריכוז , קשב ,תכנון פעולות וכד'. המשחק מאפשר גם רכישה של ידע נוסף, של אוצר מילים חדש ושל מושגים מתחומים שונים ובנוסף מתרגל ידע שקיים כבר אצל הילד.

מבחינה רגשית - הילד, באמצעות המשחקים, מתרגל ומשפר את יכולת ההתמודדות שלו במצבים רגשיים שונים. המשחק עם אחרים מפגיש אותו עם מגוון רגשות : שמחה , סיפוק , הנאה , כעס , תסכול ואכזבה , שההתמודדות איתם יכולה לעזור לו לפתח את יכולת ההסתגלות שלו גם בחיים בחברה "בחוץ" . הביטחון והדימוי העצמי שלו מתחזקים וכך למשחקים יש השפעה משמעותית על התפתחות אישיותו .

 כל הסיבות הללו , הופכות את המשחק לכלי רב ערך להתפתחות הילד . חווית ההצלחה וההנאה שבמשחק גורמות גם להנעה שלו לעשייה , למוטיבציה לפעול ולהיות חיוני . דבר זה משמעותי בעיקר אצל ילדים עם קשיים  - לימודיים, , חברתיים , רגשיים . ילדים אלו זקוקים לדרכי למידה שיעזרו להם להתקדם בקצב האישי שלהם. זו הסיבה שאנשי חינוך ומטפלים רבים משתמשים במשחקים בקשר שלהם עם הילדים וגם עם מבוגרים . משחק "שובר את הקרח" בהתחלה , בשלב של יצירת הקשר ואף משמש ככלי רב עוצמה בטיפול עצמו . אנשי המקצוע מתאימים את סוג המשחק למטרה הלימודית או הטיפולית שלהם עם הילד במקביל להתחשבות במאפיינים וכישורים אישיים שלו  כמו גיל, יכולות , קשיים , תחומי עניין , מצב רגשי ועוד.

דוגמא למטרה לימודית היא תירגול הקריאה והעשרת השפה. לשם כך אפשר לשחק עם הילד במשחקים הדורשים קריאה של מילים בודדות או משפטים קצרים, המכילים מילים שימושיות מחיי היומיום. כך הלמידה תיעשה בשמחה, בהנאה ובתחושה של חווית הצלחה ובמקביל הילד ישתדל ויתאמץ לקרוא וגם יעשיר את השפה שלו.

לא רק מורים ואנשי מקצוע יכולים להשתמש במשחקי  למידה אלא גם הורים. משחק של הורה עם ילדו הוא דבר ראשון זמן של הנאה יחד, שתורם לחיזוק הקשר ביניהם. שילוב של משחק למידה ייתן את הערך המוסף לכך.

שחקו ותהנו!

 

אסנת פליישר הוראה מקדמת ואסטרטגיות למידה M.A. מתמחה בלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז ומפתחת משחקי למידה   http://www.flyshare.co.il/

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב