דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול הומיאופתי בהפרעת קשב וריכוז 

מאת    [ 28/05/2012 ]

מילים במאמר: 1069   [ נצפה 2311 פעמים ]

התסריט הבא מוכר להורים רבים:

ילד נכנס לכיתה א. המורה מבחינה מייד שאינו יכול לשבת בשקט על הכיסא, מתפתל ושולח יד אל ילדים אחרים, נוהג לשאול שאלות בקול רם, דבר שלדעת המורה מפריע למהלך התקין של השיעור. כשננזף זוחל מתחת לכיסא ולא יוצא. הוא לא מקשיב לאורך זמן ולא מכין שיעורי בית. כתב ידו נורא. תוך שבועיים או חודש ההורים מוזמנים למפגש עם המחנכת והמנהל ואולי היועץ החינוכי.. הם נשאלים אם יודעים מה זה ADHD  ואם שמעו על ריטלין. ההורים הנסערים עוזבים את המפגש כשהם שואלים את עצמם על כישוריהם כהורים, כועסים על הילד וגם על הצוות שדוחף אותם לסמם את ילדים חלק נענים להמלצות האלה ואילו, אחרים מסרבים לתת תרופות ומבלים את ימיהם בדאגה עצומה שמא הורסים את סיכוייו של ילדם ללימודים והתקדמות נורמלית.
לילדים המאובחנים כ ADHD  יש קושי לקרוא את המפה החברתית, קשיי התארגנות, קשיי ריכוז במטלות הדורשות התמדה, קשיים לתכנן ולווסת את התנהגותם, כל זה מביא לקשיים בהתנהלות חברתית. ילדים הנשלחים לאבחון הם אלה שדעתם מוסחת בקלות, העושים שגיאות כתוצאה מחוסר תשומת לב, מפוזרים, מאבדים דברים מדברים ללא הפסקה, אינם מסוגלים לשבת במקום, או לחכות עד שהמורה יסיים את שאלתו, הם מתפרצים, קמים, מסתובבים בכיתה, מכים מעליבים לוקחים סיכונים מיותרים (לא חוזים תוצאות התנהגותם, ולא שולטים על עצמם בהתאם לתוצאות).

ההשערה הרווחת כיום היא שהסינדרום מתייחס לבעייה בקולטני דופאמין, וישנם מחקרים המצביעים על מחסור באנזים dopa המיוצר באונה הקדמית, איזור שקשור בתשומת לב. יש עדויות שהסינדרום תורשתי.

ברוב המקרים מומלץ לילדים שאובחנו כ ADHD  טיפול בritalin שהוא חומר מעורר כמו קוקאין ואמפיטמינים מאמינים ש ritalin מגביר את קליטת הדופאמין במוח וכך גורם לתקשורת טובה יותר בין נוירונים.

תחת השפעת ה ritalin הילדים מרוכזים, לומדים טוב יותר, דימוי העצמי השתפר והורים רבים מברכים על החלטתם. אבל יש מקרים רבים בהם האבחנה הייתה שגוייה, הילדים הראו בעיות קשב וריכוז, קשיי התארגנות, אימפולסיביות וכו, לאו דווקא בגלל בעייה באונה הקדמית אלא כתוצאה מבעיות שונות אחרות, למשל אם חוו חוויה טרואמטית והם שקועים בניסיון לעבד את הניסיון הם יהיו מוסחי דעת ומפוזרים, לא יוכלו להתרכז וכך גם אם קיימת בהם נטייה לסכיזופרניה, אפילפסיה היפוגלוסימיה, הרעלת עופרת ועוד. במקרים אלו ritalin יכול לכסות על הבעיות שלא יטופלו, או להחריף את המצב. מלבד זאת דווחו תופעות לוואי שונות שההורים אינם מודעים להם. תופעות לוואי שקשורות ל ritalin :
 
תוצאות לוואי אפשריות של ריטלין:
לחץ דם גבוה
אי סדירות בקצב הלב
דפיקות לב מואצות
התקף לב
בעיות גדילה (בעיות תפקוד של בלוטת יותרת המוח)
אבדן משקל
אובדן תיאבון
טשטוש ראייה
כאבי ראש
סחרחורת
דלק
נשירת שיער
בעיות בדם
בעיות עור
אובדן שליטה בסוגרים
חום
הזעה
כאבי פרקים
 
בעיות שקשורות במערכת העצבים:
פסיכוזה
הלוצינציות
דיכאון
ריגוש יתא
בלבול
נדודי שינה
עצבנות חרדות
עוינות
תחושת אומללות
התדרדרות בכישורים מנטלים
תנועות לא חלקות
טיקים למיניהם
התנהגות כפייתית
רגישות יתר 
בעיות אכילה
בחילה
כאבי בטן
יובש בפה
עצירות
בעיות בתפקודי כבד
  הפרעת קשה וריכוז הוא בעצם מצב מורכב ורב מימדי ואנשים שמאובחנים כך אינם דומים זה לזה.. לכל אחד מהם אישיות שונה, ובעיות אחרות. על כל אחד גורמים שונים משפיעים  ויוצרים תגובות אחרות וקשת אחרת של התנהגויות. יש ילדים שמאז שנולדו סובלים מקשיים בשינה וגם כתינוקות קטנים היו חסרי שקט, ואחרים מפתחים קשיים כתגובה על טראומה. יכולה להיות נקודת מפנה בשנה הראשונה אחרי התפתחות שהיתה לגמרי רגילה.  

  יש הורים שמדווחים על תחילת הסינדרום מייד אחרי קבלת החיסונים.  לעיתים אחד ההורים או שניהם מאופיינים בהתנהגות דומה, אבא שכל הזמן עובד ולא יכול לעצור ולהקשיב לילד גם לא לכמה דקות, או אמא שמדברת בלי סוף וקופצת מנושא לנושא, כך שיש כאן גם אלמנט של חיקוי.ויש מקרים שלא ניתן לעקוב אחרי התנאים להתחלת הסינדרום, זה פשוט קורה. לכל ילד יש למעשה סט שונה של התנהגויות, ולכן כל ילד יטופל בהומיאופתיה בתרופה אחרת מתוך 3000 התרופות הזמינות– התרופה המתאימה לו. הגישה פוגשת את האדם, הילד עם היחוד שבו,  ונלקחים בחשבון מגוון המאפיינים הייחודי של הפונה לטיפול..

 
היתרונות אינם מוטלים בספק:
 
אין תופעות לוואי
התרופות זולות
ההתערבות מינימלית עם השפעה מקסימלית
ריפוי בעיות פיזיות ומנטליות כאחד
השפעה לאורך זמן, חזרה על תרופה במרווחים הולכים וגדלים
 
התרופות טבעיות כלומר ממקור טבעי (חצמחים וחמרים מהטבע שהוכנו בשיטה מיוחדת של מיהולים וניעורים), וטבעיות מבחינה זאת שמפעילות מנגנוני ריפוי שקימים במערכת, הריפוי מסתמך על כוחות ריפוי טבעיים.

 ההומיאופטיה מטפלת בילד כמכלול ומחזקת אותו. לא רק בעיות קשב והתנהגות משתפרים עם תרופה נכונה, אלא גם כל בעיה פיזית כמו אלרגיה, אסטמה, כאב ראש, כאב בטן.
 
ההומיאופט מתייחס אל הילד כאינדיבידואל ולא כאחד מעדר הADD.
 
פתרונות אלטרנטיבים לפעמים לא עובדים במהירות וביעילות של הריטלין אבל יש להם יתרון אחד, גדול, על פני הריטלין, הם מביאים לאיזון אמיתי ובהדרגה, ופעמים רבות דווקא  במהירות, הילד משתנה, נרגע, יכול להתרכז, מרגיש את עצמו אחרת עכשיו בחברה, והשינויים האלה נשארים.
במהלך הטיפול יש נסיגות, צריך לחזור על הטיפול (ההומיאופאתי או אחר) מידי כמה שבועות, ואחר כך במרווחים גדולים יותר, אבל משהו אחר קורה, עמידות וחוזק, ומרכז פנימי  נבנים אצל הילד, ובהדרגה הוא משתנה. תהליך זה, אגב, יכול להתרחש גם במקביל ללקיחת הריטלין..
 

מקרה אופייני מהקליניקה

עדינה הביאה את בנה גבי כשהיה בן 8. הוא אובחן כADHD כי לא היה יכול לשבת ולהקשיב בכיתה. גם הגן היה סיוט בשבילו. הוא לא היה יכול לשלוט על התנהגותו, לא יכול היה להישאר בכיסא, כל רגע קפץ לחדד עיפרון או לפטפט עם חבר. כל דבר הסיח את דעתו. לא נשמע להוראות, דיבר בכיתה בקול רם, המורה כבר התייאשה ממנו. הוא לא היה מספר לאימו על הבעיות בבית הספר, הישגיו בכיתה היו נמוכים, והוא נשאר כיתה כי לא למד לקרוא. לקליניקה הגיע בתחילת כיתה ב, כותב הפוך אותיות ומספרים.
הוא סבל מתנודות חריפות במצבי רוח, בוכה צועק וטורק דלתות, שונא את אמא ואוהב אותה לסירוגין, הוא היה ישן עם אחיו כי פחד לישון לבד, החזיק ביד אימו לאורך כל הסרט בקולנוע, פחד מחושך, סבל משלשול ומנזלת כרונית, והפך מאד פרוע, בעיקר אחרי שאכל ממתקים.
חודשיים אחרי קבלת התרופה קיבל את הציונים הטובים קיבל מעודו, היה שיפור בדיסלקציה, היה יכול לשבת בשקט ולהקשיב בכיתה, היה מרים יד לפני שנשאל. ב18 החודשים הבאים מצבו השתפר בהדרגה, הוא התחבר בקלות עם ילדים אחרים, שהתייחסו אליו בהערכה בגלל הישגיו הספורטיבים, והיה מסוגל להתנהג באופן פחות אימפולסיבי. בחצי שנה השלים שנתיים של מתימטיקה ומוריו נוכחו לראשונה שהוא בעל יכולת רבה והעבירו אותו מכיתת החינוך המיוחד, וגם כיום, שלש שנים מאז שהתחיל לקחת את התרופה, מצבו יציב והוא בכיתה רגילה.
 

אורנה מיכלוביץ RCHOM  הומיאופתית קלאסית מוסמכת, חברת אגודה ורשומה במשרד הבריאות (בעלת הכשרה בפסיכולוגיה (תואר ראשון ושני באוניברסיטה העברית), מרצה (עשר שנים בבית ספר מקצועי להומיאופתיה קלאסית בירושלים - דר סוזן קליינברגר) מנחת מתמחים מנהלת פורום בהומיאופתיה בפורטל אמא-אדמה, עובדת בתל אביב ובירושלים עם ילדים ומבוגרים בטיפול בבעיות גוף ונפש 0544531676


www.ornahom.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב