דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דודי שמש בישראל- איך זה התחיל? 

מאת    [ 28/05/2012 ]

מילים במאמר: 421   [ נצפה 3743 פעמים ]

דודי שמש בישראל- איך זה התחיל?

 

חוק דודי שמש

בשנות השיבעים חל בישראל משבר אנרגיה, שנבע מכך שארצות ערב צמצמו את אספקת הנפט לישראל, ובכך העלו בצורה חדה את מחירי הדלק בישראל. עקב כך כנסת ישראל חוקקה בשנת 1976 את חוק דודי השמש. חוק זה קבע כי חובה להתקין בכל בית בישראל דוד שמש. הסיבה היתה כי דוד שמש היא דרך נוחה ודיי פשוטה לחיסכון עצום בחשמל. במקום לחמם את המים באמצעות גופי חימום (דודי חשמל), ניתן בצורה פשוטה להתקין דוד שמש על גגות הבתים ובכך לנצל את האנרגיה הסולארית כדי לקבל מים חמים כל היום, ברוב ימות השנה.

 

הסייגים שבחוק-

חוק דודי השמש לא כלל בתוכו את הדירות בבניינים שגובהם עלה על תשע קומות. הסיבה היתה פרקטית. בביניין גבוה של מעל לתשע קומות יהיו יותר דירות. אך עדיין שטח הגג לא גדל (שכן כמות הדירות עולה בשל גובהו של הבניין ולא בשם רוחבו), לכן יהיו יותר דירות שיזדקקו לדודי שמש, ממה שגג הבניין יכול הכיל. יש לקחת בחשבון כי כל דוד חייב שיהיו צמודים אליו לפחות שני קולטי שמש, מה שתופס שטח רב על הגג. סיבה נוספת היא שבבניין גבוה, עד שהמים החמים מהגג יגיעו לקומה הראשונה, הם כבר יתקררו בדרך.

 

חריג נוסף בחוק זה היא שכונת הרובע היהודי בירושלים, שבה כדי לשמור על הנוף, יש תקנה האוסרת על הצבת מתקנים על הגגות, ולכן חוק דודי השמש לא תופס גם בשכונה ספציפית זו. בנוסף בשנות התישעים נוסף לחוק סעיף שאוסר על התקנת דודי שמש על גגות רעפים. החוק מאשר רק התקנת קולטנים, גם זאת כדי לשמור על החזות של העיר.

 

השינוי בישראל בשנות ה2000-

מאז שנות השיבעים התרחבה במדינה צורת הבנייה לגובה. צורה זו גרמה לכך שהותקנו פחות ופחות דודי שמש, מה גם שהומצאו שיטות לחיסכון בחשמל גם בדודי החשמל החדשים, באמצעות שיטת ה'שרוול', הלוכדת בתוך הגוף חימום של הדוד, כמות קטנה יותר של מים וכך מחממת אותם במהירות רבה יותר (מה שקרוי כיום "המאיץ"). בבדיקה סטטיסטית של דודי השמש בישראל, נמצא כי בשנת 2005 ב88 אחוז מהבתים היו מותקנים דודי שמש, וב2011 רק ב82 אחוז מהבתים  היו מותקנים דודי שמש

חריג נוסף בחוק זה היא שכונת הרובע היהודי בירושלים, שבה כדי לשמור על הנוף, יש תקנה האוסרת על הצבת מתקנים על הגגות, ולכן חוק דודי השמש לא תופס גם בשכונה ספציפית זו. בנוסף בשנות התישעים נוסף לחוק סעיף שאוסר על התקנת דודי שמש על גגות רעפים. החוק מאשר רק התקנת קולטנים, גם זאת כדי לשמור על החזות של העיר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב