דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יצירת כתיבה פופולרית - דגמים של הנדסת כתיבה 

מאת    [ 02/01/2008 ]

מילים במאמר: 691   [ נצפה 4186 פעמים ]

 לעיתים, במצבים שונים של החיים המתרחשים בשוטף, הם מזמנים לנו דרישה להציג נושא מסוים באופן קליל, מאיר עיניים וכמנוסח בפשטות. ללא שום צל של קושי להבין את הדרוש, את המידע המוגש. זאת, בהתחשב עדיין תוך כדי ביצוע תנועת כתיבה יפה דייה ומספקת, גם בפיסוק הדברים, ביצירת ריווח מהנה בין חללי הרעיונות וביצירת טקסט סופי שאכן ידבר ויקלע לטעם הקורא הרגיל מן היישוב. 

כתיבה פופולרית היא כתיבה בגובה העיניים, המוסיפה במהלכה תוספות שיבוץ של חום בין הקור הניסוחי המוקפד והמאפשרת הצצה משופרת ורעננה יותר אל תוכן העניינים. 

תצוגת העניינים בכתיבה פופולרית היא מסוג מאורגן מאד, תוך הקדשת מחשבה רבה מראש לארגון תוכן הדברים, לזמני הצגתם הנכונים הנדרשים והן לעיטוף כל אינפורמציית התוכן בניסוח שקט, זורם ידידותית ושאינו נקטע. ליצירת אפקט זה נעשה לרוב שימוש במנגינות ובמקצבים הנטמעים אל תוך "הנדסת הכתיבה האחורית ©".

הנדסת כתיבה אחורית

כתיבה, כמציעת תוכן, אינה קיימת אך ורק בפני עצמה. היא נענית כמחזרת על פתחי דלתות חישקו של הקורא להציץ בה ולהתקדם עימה אל הדרוש, בהתאם ליכולתה המופלאה ליטוע ולפתח בו מניעי קריאה אמיתיים ונכונים. כאשר כתיבה היודעת לחזר אחר הקורא ולפתח בו הצתה של חשק אמיתי טבעי להמשיך ולקרוא, נוגעת בנפשו נכון ומשדרת ביטחון רעננות וידע – אזי הקורא אינו יכול להסיר ממנו את מבטו. וכאשר מגיעים הדברים לנקודות חוסר עניין ושעמום ודווקא לאחריהם מופיעה השתבצות "הרמת עניין", הרי שנגיעת ידע זו, מרימה את ראש עינינו בחזרה שוב לקראת המשך הדברים.

הנדסת כתיבה עוסקת, בין השאר, גם ביצירת כל קטע הכתיבה באופן הנכון ביותר, מתוך מטרה לייצב את קריאתו של הקורא על קווי הניסוח. בדומה לתנועת רכבת (התוכן) על גבי מסילות, כך גם הכתיבה הפופולרית. אחת ממטרותיה המדויקות היא לייצר הזמנה לנסיעה בתוך קווי ניסוח. קווי ניסוח אשר עליהם שורקות רכבות ידע המשקשקות בגלגליהן אל תוך מסעות מרהיבים למרחבים פתוחים של דעת, תוך היעלמויות פתאומיות למינהרות חשוכות בתוך הרי אופי הקוראים.לאחר נפילת העניין והיעלמות החשק לקרוא , לפתע ניסוחים חדשים פתאום צצים בנופים פתאומיים....

מעבר לרעיון יצירת החשק לקרוא וליצור מצב תומך היוצר "התמד קריאה", הנדסת כתיבה עוסקת גם בארגון בהיר מראש ומיטבי של מארג השתבצות כל הרעיונות מבחינת הבנת אופני קריאת כל חומר כתוב שהוא לצרכי היומיום. כלומר, שילוב של ידע מקצועי ליצירת ריווח נכון בין הדברים, יצירת מעברים נכונים בין חלקי הדברים וחישוב מקצועי מראש אודות בחירת כלי הכתיבה שישמשו אותנו לעניין זה בצורה הטובה ביותר: שילוב דימויים, האנשה, שימוש בזוויות מבט וצורות ניסוח, ידע הפנייה מדי פעם לקורא, טכניקות ה"סיבוב" הניסוחי (פעם על הדברים עצמם ופעם על דברים אחרים כדי לא להעמיס יתר על המידה).

כתיבה הנוצרת למטרה מסוימת , מלווה למעשה לכל אורכה האחורי במה שנקרא "הנדסת כתיבה".מאחורי קלעיה מושקע ידע רב ביותר, והיא מבוצעת בקפדנות הרבה מעבר לנראה לעין.  

מלאכת מחשבת של יצירת כתיבה פופולרית 

כתיבה פופולרית אמורה להצטיין קודם כל בפעלים חדים וברורים ביותר (כמו למשל הפועל "להצטיין" בתחילת משפט זה). בנוסף, עליה גם לשדר חיוביות רבה ואווירה איכותית. בין שני אלמנטים אלו יש להוסיף הקרנת הנאה ולמשוך את ציוריות הדברים אל שימוש נבון בתנועת מכחולי ידע כדי ליצור ציור הבנה מרהיב. 

חום קור ודיוק בכתיבה 

נכון הדבר שרבים סוברים כי כתיבה אמורה להיות חדה, ממורקת ונקייה. למעשה, אין זה מזיק, אך עיקרה של הכתיבה אינו מתמצה ביצירת דיוק בתוכה וכלפי העניינים, אלא לרוב דווקא בההיפך מכך: דווקא ביצירת כתיבה המגישה בו זמנית את הכל מחודד ומדויק , אולם בו זמנית עם שיבוצי חן, נעימות ואף אלמנטים של פלא. הם אלו היוצרים את חישקו של הקורא. 

אגדתיות 

כתיבה אמיתית אינה שייכת לרוב לתחומי הכתיבה האקדמאיים. מלבד כמובן, ההיצמדות לכללי הניסוח והתחביר עד כמה שניתן ובהתאם לרצוי ולכוונת יצירתה. טיבה האמיתי של הכתיבה (דבר אשר בו לרוב מתקשים האקדמאים הנאמנים לתבניות) – היא ליצור חוויה, דיאלוג ופלרטוט מהנה וחייכני. בייחוד, כמובן, כאשר המדובר על כתיבה פופולרית. לכן, אלמנטים מסוג הגזמה, ציוריות, יצירת שיחה חביבה כמו של "סבא טוב" בעל זקן ארוך, שקט וחייכני – יוצרים השבחת כתיבה ללא הרף לכל אורכה ורוחבה.אלמנטים אלו נקראים "אגדתיות". כלומר, יציאה ממסגרות מקובלות שבהן מאופיינת הכתיבה הרגילה הקרה והיבשה.

תנועת הכתיבה וזריזותה 

כתיבה פופולרית מתנועעת ביתר זריזות וקלילות. היא פוסעת בין כל העינינים בצעדים בטוחים יותר ויוצרת תנועות ניסוחים חייכניים כלפי כיוונים רבים ובו זמנית. הקוראים חשים זאת באמצעות קיום רווחים ו"יציאות" פתאומיות בלתי צפויות מקו התוכן (קטנות ולא משמעותיות") - שמטרתן להקל על קריאת הדברים. כתיבה פופולרית משתמשת בטכניקות העברת אינפורמציה בזריזות תנועה רבה יותר, מתוך קלות תנועת עטו של יוצרה. בנוסף, יצירתה אינה כמובן אך ורק מתוך עטו כי אם מתוך הבטל"ר שלו. (בטן,לב וראש - במידה הנכונה).                  

http://www.winwrite.co.il
אריק שני



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב