דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שלום לעולם - התינוק בתקופת חייו הראשונה 

מאת    [ 01/01/2008 ]

מילים במאמר: 904   [ נצפה 1860 פעמים ]

תינוקכם נולד עם שפע של יכולות שמאפשרות לו לקלוט את העולם החדש אליו הגיע. תנו לו גירויים וחופש לקלוט אותם - תסמכו עליו הוא יידע מה לעשות עם זה.



לפעמים נדמה, כי אילו ניתנה לתינוקות שלנו האפשרות להישאר עוד חודשיים שלושה בבטן, הם היו קופצים עליה בשמחה. אבל המציאות, זו שהכתיב הטבע, מעניקה למרבית התינוקות 9 חודשי היריון. אחריהם, עלינו להסתגל מהר מאד וביעילות לעולם חדש לגמרי.

זה לא קל, כפי שאתם בוודאי יכולים לראות, אבל מרגיע לדעת שכל תינוק בריא מתחיל את חייו כשהוא מצויד כהלכה בכלים מצוינים להישרדות מבחינת גוף ומוח. מאיתנו, כהורים, נדרשים בשלב זה בעיקר המון קירבה, חום ואהבה. זאת, מחוץ לטיפול והאכלה, כמובן.

יחד עם זאת, שפע הצעות הגירוי, הלמידה והבילוי עם תינוקות עלולים להביא אתכם לחשוב כי ככל שתתנו לו יותר מאלה, הוא יגדל להיות "חכם" יותר.
למעשה, חוקרים רבים טוענים כי התפתחותם של תינוקות לא נעשית משום שמישהו מלמד אותם, אלא פשוט מעצם היותם בעולם: הם מביטים, שומעים, נוגעים, מנסים ומכך לומדים.
מצד שני, ברור כי אתם יכולים להשפיע על איכות התפתחותו של ילדכם באמצעים העומדים לרשותכם ובעיקר אם הם ישולבו בסביבה אנושית חמה ואוהבת.

דברו איתו הרבה, שירו לו, געו בו והעניקו לו גירויים וחופש תנועה - והוא ילמד בעצמו המון דברים. אל תחשבו על "הפעלת" תינוקכם כאקט בו הוא פסיבי ולומד ואתם אקטיביים ומלמדים; חשבו על הסביבה כעל מקור בלתי נדלה של הזדמנויות גילוי ואפשרו לו להגיע אליהן.




על רפלקסים, יכולות וידע מולד


תינוקכם שנולד זה עתה רואה עד למרחק של כ-25 ס"מ, וזהו בדיוק המרחק של פניו מפניכם, כשאתם מערסלים אותו בחיקכם. חפצים רחוקים יותר נראים לו מטושטשים והעדפתו לצבעים מתרכזת עכשיו בשחור ולבן.
תינוק שומע, כידוע, כבר ברחם, אך מי השפיר בהם הוא מוקף מסננים את הרעשים עבורו. עם הגיעו לעולם נחשפים בפניו צלילים, קולות ורעשים מכל כיוון אפשרי כמעט, ואת רובם הוא שומע היטב. לצלילים מונוטוניים, אגב, יש השפעה מרגיעה על תינוק קטן ואלו יכולים לנבוע ממכונת כביסה, דופק לבכם הקרוב או תקתוק שעון.
לתינוקכם, כמו לרוב התינוקות, יש סוגים שונים של בכי, והם מיועדים לסמן על מצוקות שונות: רעב, עייפות, בהלה או כאב. אפשר בהחלט להתייחס להבדלים ביניהם כניסיונות תקשורת ראשונים וכדאי לפיכך, ללמוד אותם היטב.
תינוקכם יחייך אליכם לראשונה כשיגיע לגיל שבין חודש לחודשיים. אם נדמה היה לכם שכבר עשה זאת כשמלאו לו 10 ימים, הרי שזוהי עווית ולא חיוך חברתי. החיוכים יתגברו ככל שתאפשרו לו לקשר בינם ובין התגובה האוהדת שלכם.
תינוק יכול לזהות את ריחה של אימו, יומיים בלבד אחרי שהגיע לעולם. זאת, במידה ויש ביניכם מגע קרוב, כמובן.
כיומיים נדרשים לתינוק כדי לזהות את קולה של אימו, והוא בדרך כלל גם ירגיע אותו יותר מקולות אחרים. אחת הסיבות לכך היא העובדה שתינוקות שומעים עוד ברחם, וכבר משם מן הסתם, שמעו הכי הרבה את קולה של אמא.
יכולת החיקוי, שבאמצעותה לומד התינוק חלק גדול ממאפייני העולם הסובבים אותו, ניכרת כבר בתינוקות בני מספר שבועות. אם תחרצו לשון לתינוק סיכוי סביר שהוא ינסה לחקות אתכם. יתרה מזאת, ייתכן שכאשר יפגוש בכם בפעם הבאה יחרוץ הוא את לשונו, לסמן לכם כי הוא זוכר..
רפלקס הלפיתה: תנו לתינוקכם לאחוז באחת מאצבעות ידכם ותחושו כמה כוח יכולה היד הזעירה הזו להפעיל לצורך כך. עדיין לא לגמרי ברור מהו מקור הרפלקס, אבל הוא כנראה קשור לשלב הישרדותי כלשהו בעברנו הקיבוצי. בשלב מתקדם יותר ישמש הרפלקס הזה את תינוקך לאחיזת חפצים רכים, רעשנים ועוד.
רפלקס המציצה: אם התמזל מזלכם, זכיתם לראות אותו מוצץ אצבע כבר בבדיקות האולטרא-סאונד ברחם. אבל גם אם לא, דעו כי תינוקכם נולד עם רפלקס כזה שנועד לכוון ולסייע לו לינוק.
רפלקס הצעידה: אחזו בתינוקך מתחת לבתי השחי שלו והניחו לרגליו לגעת במשטח קשיח. התנועות שהוא יעשה ברגליו הן בהחלט צעדים והן רפלקס מולד. יש הטוענים כי מדובר במטען גנטי שנועד לעזור לו כשיתחיל ללמוד ללכת.
רפלקס הבהלה (מורו): אם נתקלתם בתופעה של פרישת ידיו ורגליו ו"זריקת" ראשו לאחור, בין בשינה ובין אם כאשר הרמת אותו, מדובר ברפלקס הבהלה, שגם מקורו וסיבותיו לא ידועים לגמרי.


מה אפשר לעשות איתו או איתה, גם בלי ג'ימבורי וקורסי שחיה


· כשאתם מחליפים לו חיתול, והחדר חמים דיו, השאירו אותו זמן מה עירום והניחו לו לנופף בידיו וברגליו. רוב הסיכויים שהוא ייהנה מזה מאד, למרות שיש גם תינוקות שמגע האוויר על עורם החשוף מבהיל אותם מעט. אם הוא בוכה, שווה לנסות שוב לאחר שבוע-שבועיים.
השכיבו אותו על השטיח ושכבו לידו. תוכלו לראות איך הוא מנסה להביט לכיוונכם וליצור קשר עין. החליפו צדדים מדי פעם והניחו לו לחפש אתכם.
הניחו במיטה תמונות בטווח המיקוד של עיניו. בתחילה, יש עדיפות לתמונות בשחור?לבן, אך גם צבעוניות יעשו את העבודה. החליפו אותן מפעם לפעם כדי שלא ישעממו אותו וכן שנו את מיקומן כדי לעודד את סקרנותו. אגב, אתם יכולים להכין יופי של תמונות כאלה לבד מקרטון קשיח וחוברת צביעה לילדים.
המובייל, אביזר שתלוי מעל רוב מיטות התינוק, חשוב בעיקר לפיתוחם של חושי הראייה והשמיעה. לשם התפתחות ראייה תקינה אצל תינוקות, עיניו צריכות לעקוב אחר חפצים נעים - ואת זה בדיוק עושה המובייל. המנגינה שהוא מפיק, גורמת לו לקשר בין הצליל לבין המקור שלו.
עמדו איתו מול המראה. תינוקות אוהבים לראות תינוקות אחרים ובאיזה שהוא אופן, נדמה שהם יודעים מתי נמצא מולם תינוק. הוא עדיין לא מזהה את עצמו, אבל ההנאה מובטחת.
תינוקות אוהבים מוסיקה, ולא ממש חשוב להם מי כתב אותה. לפיכך, אין צורך שתרכשו עבורו שפע של קלטות או דיסקים המיועדים לתינוקות. אתם יכולים להאזין יחד למה שיש בבית, ואפילו לרדיו.
עיסוי תינוקות הוא חוויה נהדרת, אבל ממש לא חייבים להירשם לקורס ייעודי מיוחד לשם כך. אפשר פשוט - לגעת. ידיכם האוהבות ידעו לגעת בו ברכות שתספיק לו בהחלט, ולפיכך מדובר בהנאה גדול לשני הצדדים. אם נתקלתם בתגובה של בכי,אל תתייאשו. חכו שבוע - שבועיים ונו שוב.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב