דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינת הגג - שלבים והמלצות להקמת ותחזוקת הגינה 

מאת    [ 02/11/2005 ]

מילים במאמר: 626   [ נצפה 5900 פעמים ]

גינת גג - זו לא גינה על אדמה, חד משמעית. השתילה, צמיחה ודישון שונה לחלוטין מגינה רגילה.
להלן מספר תהליכים שיש לשים לב אליהם:

הכנת תיבות ומכלי שתילה:
בגדלים של 1 מטר או 1.5 מטר. לא מומלץ להשתמש בתיבות 2 מטר מאחר והן נוטות להתפוצץ. יש לקדוח בצד התיבה קדח בקוטר 25 מ"מ ולחבר מחבר הידרופוני של טכנורם. כנ"ל במיכלים. ניתן להשתמש גם במכלי חומצה, למי שיש ידיים טובות. לנסר אותן לגובה כ 60 ס"מ, לקדוח ולחבר מחברים כאמור למעלה. ניתן לסייד אותן בצבע אקרילי עמיד לגשם, פעם בשנה או יותר יש לחזור על הסיוד.
יש להכין צנרת פלסטיק מהסוג שמשמש לצנרת ביוב (ניתן לקנות זאת גם בחנויות לצרכי גינה או רשתות עשה זאת בעצמך מחלקת גינון או לחפש ליד בנינים בבנייה). צינורות אלו מתחברים בחלק הפנימי של המכל למחבר ההידרופוני וכל זאת לצורך גישה למערכת הניקוז במידה ותהייה השתוללות של שורשים. יש לפתוח נקבים בגודל של כ 10 מ"מ לצורך ניקוז המים מהמיכל.


הכנת צנרת ניקוז
צינור 20 מ"מ עם מחברי שן (זויות, טי ומחבר ישיר). לצורך חיבור קל וטוב של מחבר שן לצינור ניתן להשתמש במים חמים (קומקום חשמלי ישן שישאר על הגג לצורך עתידי יספק). לטבול את קצה הצינור במים הרותחים ולחבר מיד את מחבר השן. קל מהיר זול וחזק. יש למתוח קו לכל אורך ורוחב הגג או במקומות ששם החלטתם לקבוע את המכלים, לחתוך את הצינור ולחבר מחבר טי מהמכל באמצעות מחבר טכנורם לקו הניקוז.

שתילה
לא מומלץ לשתול עצים בתיבות אלא במכלים המיועדים לכך. כל אחד ישתול עצים לפי טעמו. אני ממליץ על עצי פרי כך שיש גם נוף ירוק וגם קצת נהנים מפירות העונה. בתיבות ניתן לשתול שיחים כגון וורדים - וורד מסוג "קרייזלר" לדוגמא נותן ריח חזק ושתלטני ובעל צמיחה גבוהה וחזקה. אפשר לשתול גם פרחים עונתיים. לכל גג הצמחיה המיוחדת שלו תלוי בתנאים הסביבתיים וברצון הגנן והבעלים.

אדמה לשתילה
מאחר ויש מספר פעמים בשנה רוח מזרחית (שרקייה) חזקה שעלולה להשכיב מיכלים ולהעיף עצים לא מומלץ להשתמש רק בתערובת שתילה שבאה בשקים - היא קלה ורכה מדי. מומלץ ביותר הוא להשתמש בשכבה ראשונה (תחתית המיכל)בגובה של 5-10 ס"מ בטוף גס על מנת לשמור על ניקיון התיבה עד לגובה צנור הניקוז ולאחר מכן תערובת של טוף דק (כמעט כגרגרי חול) מעורב בקומפוסט מחברה ידועה שברור שהוא חוטא (חיטוי) מזרעים ועשבים שוטים וכבול. ניתן גם לערבב את הטוף עם תערובת שתילה.
מה שחשוב הוא שהאדמה תהיה מספיק יציבה להחזיק את העצים ברוחות.

מערכת השקיה
מערכת השקיה כולל ראש השקייה עם פילטר מים ווסת לחץ - חובה מערכת ממוחשבת. צמחיה שמקבלת מנות מים נכונות ובמועדים קבועים תצמח לתפארת. אין צורך במערכת יקרה ומספיק מחשב פשוט בעל ראש השקיה אחד. חשוב מאד גם נושא הדישון. למעט מכלי דישון ומשאבות דישון שמחייבים תוספת של מתקן מיוחד בעל 3 ראשים לזרימה חד כוונית (אל חוזרים) - על מנת שלא תהיה שאיבה הפוכה של דשן לתוך הבית או הבניין במקרה של תת לחץ וזה יקר מאד (זו גם דרישת החוק בנושא זה) - קיימת מערכת דישון כולל שעון לחץ מים של טכנורם (אין לי איתם דבר וחצי דבר - הם פשוט היחידים עם מערכת מתאימה לגג שאני מכיר) שהיא יחסית לא יקרה ומתאימה לגג.
את כל המערכת הזו יכינו לכם בכל חנות המוכרת צרכי גינה. כל מה שישאר לעשות הוא לחבר את המערכת לברז המים על הגג. לקצה המערכת יש לחבר צנרת 16 מ"מ במקביל לצנרת הניקוז וגם כאן יש צורך בעיקר במחבר שן זווית ו-טי. לאחר השתילה יש לחבר צנרת טפטפות. רצוי להשתמש בטפטפות הברגה מסוג אחד - כמות הספיקה מיוצגות בצבע. קיימים הצבעים צהוב, אודם, שחור, ירוק, כל אחד בכמות הספיקה שלו. היתרון של טפטפות ברמת ספיקה קבועה הוא שיתן לקבוע כמעט במדוייק את כמות המים לכל עץ ושיח. גם כאן יש צורך לקנות מחברי טי לצנור טפטפות.

בכל מקרה יש להכין שרטוט של הגג ולהחליט מה רוצים ולהתייעץ בחנות לצרכי גינה. לבטח תקבלו שם עצות והסברים כיצד להרכיב את מערכת הניקוז, ההשקיה והטפטפות.
גיורא מגל הוא מנהל פורטל "בית משותף" בכתובת http://www.kehilot.co.il וכמו כן גנן חובב זה שנים רבות בעיקר בגינות הגג שבה רכש מיומנות וידע רב עקב נסיון של מעל ל 25 שנה בטיפול בגינת ההגג הפרטית.
פרטים נוספים תוכלו למצוא במדריך לתחזוקת הבניין: http://www.vaad-baiyt.co.il/תחזוקת_גינות.asp



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב