דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אראל מרגלית - התקווה של באר שבע 

מאת    [ 08/05/2012 ]

מילים במאמר: 1071   [ נצפה 2463 פעמים ]

מדינת ישראל נמצאת עכשיו על פרשת דרכים. אולי אפילו על פי תהום. צעד אחד לא נכון, ואזורים שלמים עלולים לקרוס לעוני וניוון שימשכו זמן רב. צעד אחד לא נכון, ומעמד הביניים, השדרה של מדינת ישראל, תישבר.

אבל מנהיגות נכונה, מנהיגות יוזמת, יכולה לשנות זאת וכגודל הסכנות כך גודל האפשרויות וההזדמנויות. את הנקודה הזו הבנתי באופן החזק ביותר כשהצטרפתי לסיור של ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ, ברובע המדינה של קרן JVP  בירושלים ולמפגש עם אראל מרגלית, היזם הבולט בישראל.

גדלתי בנגב כנער, אך עזבתי אותו לירושלים כדי ללמוד באוניברסיטה. החיבור שנוצר בין שני המנהיגים האלו – שניהם מנהיגים יוזמים עם חשיבה חדשה, היה חיבור כל כך נכון. באופן אישי, זה מילא אותי גאווה. גאווה בעיר ממנה אני בא וגאווה בעיר שבה אני גר. עכשיו אני בטוח כי משני המקומות האלו, משיתוף הפעולה בין שני המנהיגים האלו, תצמח ישראל של העתיד, מכאן יגיעו הפתרונות לאתגרים שעומדים בפני ישראל.

 יותר מלשתול כמה עצים

כשמדברים על פיתוח של שכונה או של עיר בפריפריה, בדרך כלל מביאים כסף של יהודים עשירים מחו"ל, שותלים כמה עצים וצובעים מחדש וזהו נגמר. כשמרגלית מדבר על פיתוח של עיר, הוא חושב ברמה אחרת לגמרי. דנילוביץ' הגיע לירושלים להתרשם וללמוד וגם לספר על מה שהוא עושה בנגב.

מרגלית הקים בירושלים מודל ייחודי שעיקרו של המודל הוא שילוב של הצלחה עסקית ברמה בין-לאומית, יחד עם יזמות חברתית וחינוכית וגם יזמות תרבותית ופעילות פנאי. זה שילוש הקדוש. ועבור ירושלים – שסבלה משנים של אינתיפאדה וייאוש – החיבור בין שלושת התחומים האלו היה מהפכה של ממש.

מרגלית הוא המייסד של קרן ההון סיכון JVP,שהחברות שהיא הקימה וטיפחה, כולן פורצות דרך ומובילות בתחומן, שמו את ירושלים על מרכז מפת ההיי טק הישראלית והעולמית. כשהקרן משקיעה בחברות מתחלות, היא מתעקשת שיפעלו מתוך ירושלים. "כיום, יותר מ-10,000 ירושלים עובדים בהיי טק בירושלים", סיפר אראל לנוכחים בפגישה.

אבל, בתחילת שנות ה-2000, ירושלים שכחה את הצעירים שלה. תקציב התרבות של ירושלים, היה אז רק 4 מיליון ש"ח. "פשוט ויתרו על הצעירים", אמר אראל. הוא לא היה מסוגל לעמוד מהצד. בשיא האינתיפאדה, כשצעירים עזבו את העיר, הוא הקים את תיאטרון המעבדה, שלימים חבר לזאפה. לצעירים בעיר נוצר מרכז תרבות.

היום, כמעט כל יום בחודש יש הופעות בזאפה. כולן Sold out. מרגלית ידע, שלא משנה כמה חברות יקומו כאן, בלי תרבות, הצעירים לא יישארו בעיר. המומנטום שמרגלית יצר סימן את הכיוון היצירתי של העיר ושינה את המגמה.

 

אראל ומרגלית ורוביק דנילוביץ' ברובע המדיה של JVP בירושלים

אסור שהחלום יפסח על מישהו

למשוך צעירים לעיר זה טוב, אבל זה לא מספיק. יש שכונות בעיר שהחלום להצליח פוסח עליהם. יש ילדים בעיר שהמערכת ויתרה עליהם. המערכת ויתרה עליהם, אבל לא מרגלית, שבדיוק בשביל לתת לכל ילד הזדמנות, הקים את עמותת "בקהילה", שמוצאת את הילדים המתקשים בשכונות המוחלשות ומשקיעה וגורמת להם להצליח. באמצעות עבודה מאומצת של מתנדבי שנת שירות, בתוך בית הספר, אחרי שעות בית הספר וגם בעבודה מול ההורים, נותנים לילד חוויה של הצלחה. "מה שמבדיל ילד עני מילד מבוסס", אמר מרגלית פעם, "הוא שילד עני לא חולם מה הוא יהיה כשהוא יהיה גדול". בקהילה נותנת להם תקווה וחלומות לעתיד.

אפשר לשכפל את המודל של רובע המדיה גם לבאר שבע. אני בטוח שזה ישנה אותה כמו שהיא שינתה את ירושלים.

 

צריך כוחות שפויים בכנסת

"התל אביבים", אמר דנילוביץ',"מעבר לתל אביב ולגוש דן הם חושבים שאין חיים. המדינה מחמיצה. יש הזדמנות אדירה כי אין יותר פריפריה. צריך כוחות שפויים שם בכנסת. באר שבע חייבת להיות חזקה. הנגב הוא 60 אחוזים מעתודות הקרקע של מדינת ישראל. אם לא נחזק את הנגב, מה יישאר לנו מהמדינה?"

לבאר שבע אין בעיות, דנילוביץ' נוהג לומר, אלא רק אתגרים. כמי שהיה באר שבעי, אני יכול לומר, שכיום זו גם עיר עם הזדמנויות מדהימות, כמעט בכל תחום. בשנים האחרונות, הסטודנטים  מעורבים יותר ויותר בקהילה והאוניברסיטה פותחת את שעריה גם לתושבים מבוגרים. 30,000 סטודנטים יש בעיר בכל המוסדות להשכלה גבוהה. זו העיר שמוציאה את מספר המהנדסים הרב ביותר בישראל. משום מה, מדינת תל אביב מתעלמת ממנה.

אבל כל זה הולך להשתנות. בימים אלו מוקם פארק טכנולוגי בסמיכות לאוניברסיטה וגם יחידות התקשוב והטכנולוגיה של צה"ל צפויים לעבור לנגב. מרגלית ושותפיו בקרן JVP  כבר ערכו מספר מפגשים בבאר שבע עם ראשי האוניברסיטה כדי לבחון שיתוף פעולה עתידי. הם מזהים את הפוטנציאל. זה לא רק פוטנציאל עסקי. שינוי כזה של הסביבה הכלכלית בעיר, יחד עם השקעה בחינוך ובתשתיות, כפי שלקח על עצמו רוביק לבצע, והקמה של חיי לילה בעיר יהפכו את באר שבע למתחרה של תל אביב.

יש פרטנר

"אנחנו רוצים ללמוד את המודל של זאפה-מעבדה", אמר דנילוביץ'. "בבאר שבע זו תהיה הצלחה אדירה". כחלק מהסיור ברובע המדיה נפגשו ראש העיר, יחד עם אבישג אנטובי, מנכ"ל העירייה וסימה כחלון, מנהלת מרכז יוזם לקידום עסקים בבאר שבע, עם עמית שגב ויוני פיינגולד בעלי הזאפה.

"באר שבע היא עיר של קראחנים", אמר דנילוביץ' לבעלי הזאפה וקרא להם לפתוח מועדון בעיר בדומה לזה שהקימו בירושלים. "יש לכם פרטנר אמתי כאן" אמר להם והזמין אותם לסיור בעיר למצוא מקום. פגישת המשך תיקבע בקרוב.

עוד כמה שנים, כנראה, הסטודנטים וההיי-טקסטים של באר שבע שיעבדו בפארק הטכנולוגי החדש, יוכלו ליהנות משלמה ארצי, שלום חנוך ומכל צמרת המוזיקה הישראלית. בתור מישהו שהיה רגיל לנסוע לתל אביב בשביל הופעה טובה, אני יודע שזה שינוי משמעותי.

"לא ציפינו למה שראינו בבאר שבע", סיפר מרגלית על הפעמים הראשונות שהגיע לעיר כדי לבחון כמה הזדמנויות עסקיות בעיר בשיתוף פעולה עם האוניברסיטה. "מאוד התלהבנו ממה שמצאנו. בגלל המנהיגות של העיר, ובגלל המנהיגות של האוניברסיטה. אתה מרגיש שזו עיר שהולך לקרות בה משהו. ראינו שיש הזדמנויות בבאר שבע ואהבנו את הרוח. ביקרנו שם וראינו שבשניים שלושה נושאים שאנחנו מתמחים בהם, יש הזדמנות בבאר שבע. אהבנו את מה שראינו, אהבנו את שיתוף הפעולה עם דויטשה טלקום, אהבנו מאוד את הרוח. אנשי אקדמיה יכולים להיות קצת כבדים, אבל בבאר שבע מצאנו מנהלי פקולטות עם ראש צעיר."

המודל של רובע המדיה מאוד נכון לבאר שבע. והוא מתממש לנגד עינינו, באופן כזה או אחר.הפארק הטכנולוגי, יחידות המחשוב שעוברות לעיר ושיתוף הפעולה על האוניברסיטה ו-JVP  יקימו בעיר מרכז מצוינות שיהפוך את באר שבע למובילה עולמית בתחומי הטכנולוגי. ההשקעה של העיריה בתרבות והמעבר האפשרי של הזאפה ומועדונים נוספים יהפוך את תל אביב ללא רלוונטית עבור הבאר שבעים. בחינוך, גם הפורמלי, הלא פורמלי והגבוה, העיר רק מתרוממת. יזמות עסקית, יזמות תרבותית ויזמות חברתית.

החיבור בין דנילוביץ' למרגלית היה מדהים. השניים שידרו על אותו גל. רוח של עשיה, של חדשנות ושל הזדמנויות נשבה במהלך כל המפגש. מרגלית הוא איש של עשייה. כשהוא מחליט לעשות משהו, כשהוא מחליט להרים אזור, זה בדרך כלל קורה. הוא כבר יידע לחבר את האנשים הנכונים וליצור את ההזדמנויות.

יזם היי-טק ויזם חברתי מירושלים. מייסד ושותף מנהל בקרן ההון-סיכון הבינלאומית JVP. בימים אלו אני מתמודד על ראשות מפלגת העבודה מתוך אמונה שלמה בצורך לשנות את נוף העשייה הציבורית במדינת ישראל. אני מזמין אתכם להצטרף אליי ולתמוך בי בפריימריז המפלגה אשר ייערך ב-12.09.11. הכרטיס מנוהל על ידי אנשי המטה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב