דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אראל מרגלית מלמד את עמותת איילים על יזמות חברתית 

מאת    [ 08/05/2012 ]

מילים במאמר: 728   [ נצפה 2322 פעמים ]

במנחמיה פגשתי את ישראל של העתיד

 

מאת: גדעון בלמקר

יש משהו מדבק בהתלהבות של צעירים. כך היה כשהגעתי לביקור במחנה הבניה של עמותת ההתיישבות איילים במנחמיה. פתאום רציתי להיות חלק מזה. פתאום צפו ועלו כל הזיכרונות מתנועת הנוער: הגיטרות, השירים, הבגדים המאובקים, ומעל לכל ההתלהבות והשמחה הגדולים שבעשייה אמיתית וההתלהבות שמגיעה מתקווה.

בכל פסח, כל הסטודנטים של העמותה מגיעים לאחד מ-14 כפרי הסטודנטים שלה לשלושה ימים של עבודה מאומצת בסביבות כפר הסטודנטים והאזור. השנה הם הגיעו למנחמיה שליד הכנרת. כשפניתי לעבר הכניסה למושבה קבוצה גדולה של סטודנטים הייתה עסוקה בבניה ושיפוץ של שלט כניסה חדש ליישוב: מפנים גזם, מעבירים דליי צבע ונושאים אבנים.

משם הגעתי לכפר הסטודנטים במקום. השמש כבר ירדה ואנשים סיימו סידורים אחרונים לקראת ארוחת הערב. חלק סיימו לצבוע את הבמה החדשה או שסידרו שורת לבנים אחרונה בשביל. אחרים נחו קצת, או שהסתדרו במעגלי מסאז' להרפיה קבוצתית.

"חשבנו, כשעבדנו היום והעברנו הרבה טיט חול ולבנים", סיפרה רחל שמריה מכפר הנוער באשלים ובמקור מהר ברכה. "עכשיו פסח, לפני שלושת אלפים שנה עבדנו ככה במצרים והיינו עבדים. היום אנחנו עושים את זה כאן בארץ ישראל לכבוד עם ישראל. זה משמח אותנו ואנחנו מרגישים פה חירות אמתית".

הפעילות האמיתית של איילים מתרחשת לאורך כל השנה, לאורך כל הארץ. העמותה מקימה כפרי סטודנטים בנגב ובגליל, חלקם עירוניים וחלקם כפריים שמהווים מוקד לפעילות קהילתית באזור. העמותה גם מלווה את הבוגרים שלה ועוזרת להם להמשיך להיות חלק מהקהילה והאזור.

 לומדים יזמות חברתית

אחרי ארוחת הערב, חברי העמותה התיישבו על שקי שינה ומחצלות, קצת שדודים מעבודה. אראל מרגלית, היזם החברתי, הגיע כדי לדבר איתם על עשייה חברתית וקידום של קהילות. אחר כך חיכתה להם הופעה של אלון אולארצ'יק ואפרים שמיר.

מרגלית, היזם מס' 1 של ישראל והמייסד של קרן ההון סיכון JVP , הוא האחראי להכנסת תעשיית ההיי טק לעיר ירושלים. ההצלחה העסקית של מרגלית תרמה באופן ניכר למשיכת צעירים לירושלים, אבל עבור מרגלית, כדי באמת לשנות, היה צורך גם ביזמות חברתית. עמותת "בקהילה" שהוא הקים, מצליחה כל שנה לגעת באלפי תלמידים משכונות מוחלשות. באמצעות מודל ייחודי של השקעה אינטנסיבית ושיתוף פעולה עם מערכת החינוך ורשויות הרווחה, ילדים, משפחות ובתי ספר חוזרים להאמין בעצמם ולהצליח.

החיבור הזה של מרגלית בין יזמות עסקית ליזמות חברתית הוא בעצם הטריק שלו, הסוד באמצעותו הוא הצליח להנהיג ולהוביל את המערכות בירושלים.

"איך זה אפשרי שמצד אחד יש פה בישראל את האנשים המוכשרים ביותר, המעזים ביותר, עם הדמיון הרב ביותר שמעיזים לקרוא תיגר על הגוגלים של העולם וה- IBMים של העולם והדיגיטלים של העולם ולהמציא את הדברים הגדולים הבאים ומצד שני, עם כל העצמה הזו שיש לנו בתוך החברה הישראלית, אנחנו חיים בשלום עם זה שאזורים שלמים במדינת ישראל לא זוכים לתקווה של הצעירים שלהם ואוכלוסיות שלמות במדינת ישראל לא זוכות לקרן אור", שואל מרגלית.

המציאות הזו שמרגלית מתאר היא בעצם מן האנומליה שמדינת ישראל חיה בה. מצד אחד יצירתיות גדולה והרבה צעירים פורצי דרך, מצד שני, אנשים ואזורים שלא מצליחים להשתלב בכלכלה היצירתית החדשה הזו. והסכנה הגדולה שמרחפת מעל כולנו שהיא שהפער הזה לא ימשך לאורך זמן. זה משהו שישראל לא יכולה להרשות לעצמה.

"מה שמבדיל ילד עני מילד מבוסס", הסביר מרגלית לצעירי איילים, הוא שילד עני לא חולם מה הוא רוצה לעשות כשיהיה גדול,  הדרך שבה משפחה יוצאת מעוני זה לא רק אם ההכנסה שלה עולה קצת. משפחה יוצאת מעוני כשאחד מילדיה סיים בגרות, ההורים מעורבים בקהילה ויש להם חשיבה על העתיד".

זה בדיוק מה שמרגלית והצוות של בקהילה עושים בשכונות: דרך עבודה מאומצת עם ההורים, עם בתי הספר והרשויות, מחזירים למשפחות ולתלמידים את האמונה בעצמם וביכולת שלהם להצליח ולהשתלב בכלכלה החדשה של ישראל. "בתוך מערכת החינוך הציבורי, בעבודה יזמית עם המורים עם אנשים כמוכם וצעירים אחרים אפשר לקחת קבוצות וילדים שלא משתתפים בעשיה ולהכניס אותם לתוך הדור היצירתי של מדינת ישראל – ילד אחרי ילד, משפחה אחרי משפחה, שכונה אחרי שכונה. אני משוכנע שאם נחליט, כחברה, שאנחנו נבער – לא נקטין, נבער – את העוני במדינת ישראל, זה אפשרי. אם אנשים כמוכםיכולים להחליט את זה, ביחד נוכל לעשות את זה. אני באמת מאמין בזה."  הדגיש מרגלית.

הנסיעה חזרה ממנחמיה הביתה הייתה מתישה. היה כבר מאוחר בלילה וכביש הבקעה לא היה מואר היטב. בין ניסיון לשמור על העיניים פקוחות למשנהו חשבתי על הצעירים של עמותת איילים. הכוח שלהם והמחויבות שלהם הם משהו שישראל צריכה. יש עוד כמוהם שעושים עבודה דומה במקומות אחרים.  אבל כדי באמת להשפיע באופן עמוק על החברה הישראלית, צריך מישהו עם ניסיון ויכולת מוכחים להוביל. אולי מרגלית הוא האדם לכך.

יזם היי-טק ויזם חברתי מירושלים. מייסד ושותף מנהל בקרן ההון-סיכון הבינלאומית JVP. בימים אלו אני מתמודד על ראשות מפלגת העבודה מתוך אמונה שלמה בצורך לשנות את נוף העשייה הציבורית במדינת ישראל. אני מזמין אתכם להצטרף אליי ולתמוך בי בפריימריז המפלגה אשר ייערך ב-12.09.11. הכרטיס מנוהל על ידי אנשי המטה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב