דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייעוץ ארגונומי 

מאת    [ 02/05/2012 ]

מילים במאמר: 435   [ נצפה 2387 פעמים ]

"יש לי כאב בגב בצד ימין, הוא מתחיל ביום ראשון, מתגבר במהלך השבוע עד יום חמישי ועובר במהלך סוף השבוע", זה הסיפור ששמעתי מעובדת היי-טק, במסגרת ייעוץ ארגונומי שערכתי במקום העבודה שלה.
העובדה שהכאב החריף במהלך ימי העבודה מיד עורר את חשדי שלסביבת העבודה שלה יש קשר לכאב אותו היא חשה.

מיד ניגשתי לעבודה. מטרתי הייתה כמו בכל ייעוץ ארגונומי שאני עורכת, לגלות מהם גורמי הסיכון הארגונומיים שעלולים היו, לעורר אצלה את הכאב המדובר.

מהם גורמי סיכון ארגונומיים? במאמר זה אתייחס לדוגמאות מתוך עולם הארגונומיה המשרדית, לארגונומיה תעשייתית אתייחס במאמר נוסף.

מחזוריות: פעולה שחוזרת על עצמה שוב ושוב ומפעילה עומס מצטבר ומתמשך על קבוצת שרירים, עם הזמן נוצרים קרעים מיקרוסקופיים (מיקרו טראומה) המתפתחים לדלקת פעילה, שחיקה, כאב ואי נוחות.

תנוחות עבודה: הדרך בה אנו יושבים, מנח הצוואר, כיצד אנו אוחזים את העכבר, מה הזוית הנוצרת בין האמות וכפות הידיים בזמן ההקלדה.תנוחות עבודה שגויות, מוציאות את השלד ממצבו הטבעי וגורמות נזק שרירי, מפרקי ועצבי.

נקודות לחץ: שפת שולחן חדה, משענת יד שהטקסטורה שלה אינה חלקה לגמרי, שלוחת שולחן שבכל סיבוב הברך "נתקעת בה", כל אלה מהווים נקודות לחץ שפוגעות ברקמות הרכות.

כוח: החזקת הטלפון בלפיתה חזקה מדי, הפעלת כוח באגודל בזמן ביצוע פעולות בעכבר, הקלדה תוך שימוש בכוח מוגזם, כל אלה עלולים להפעיל עומס יתר ולהגביר את הסיכון להתהוות נזקים לגידים והשרירים.

 בנוסף לגורמי סיכון אלו אתייחס גם לרמת התאורה, איכות האוויר והטמפרטורה.

גורם הסיכון המרכזי הוא כמובן המחזוריות, אליו חשופים כולנו, הייעוץ הארגונומי בוחן, מנתח ומציע פתרונות המפחיתים את השפעתם המצטברת של שאר גורמי הסיכון ובכך פוחת הסיכון להפגע מהפעולות המחזוריות.
בייעוץ הארגונומי אמנם מתייחסים לסידור של סביבת העבודה ואביזרי העבודה אך גם להרגלי העבודה.

הרגלי עבודה נכונים אינם יכולים להתרחש בסביבת עבודה שאינה מותאמת מבחינה ארגונומית וסביבת עבודה ארגונומית מושלמת לא מבטיחה חוסן מפני פגיעות, אם הרגלי העבודה לקויים.

 אתן כמה דוגמאות:

 עובד אשר סובל מכאבי גב תחתון, יושב על כיסא מצוין המתאים למידותיו ומכוון בצורה נכונה, אך עדיין סובל מכאבי גב.אותו עובד יקבל ממני הנחייה כיצד לחזק את שרירי הבטן בצורה אפקטיבית ויעילה, כיצד למתוח את הגב בזמן העבודה וכיצד לגוון בין מנחי הישיבה.

לעומתו, חברתו למשרד, סובלת מכאבי צוואר עם הקרנה ליד, עבודתה כוללת שיחות טלפון רבות אותן היא מבצעת תוך החזקת האפרכסת בין האוזן לכתף. היא תתבקש להעביר את הטלפון לצד שמאל על מנת להחזיק את האפרכסת ביד שמאל ולהשאיר את יד ימין חופשייה לעבודה ואולי אף להתחיל להשתמש באוזנייה.

ייעוץ ארגונומי הינו הדרך הנכונה ביותר להתמודד עם כאבים ואי נוחות בעבודה, משום שהוא מטפל ומנטרל את הגורם המחולל של הבעיה.כמובן שהוא לא מחליף טיפול רפואי או אלטרנטיבי, אך בלעדיו אותם טיפולים לא יהיו אפקטיביים. 

דלית בן טובים מומחית לארגונומיה, מנהלת מקצועית של אתר ergoshop המתמחה מכירת ציוד ארגונומי בהתאמה אישית, ארגונומיה וישיבה נכונה מול מחשב.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב