דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישור לגירושין וגירושין בשיתוף פעולה - אלטרנטיבה למלחמה בבתי המשפט 

מאת    [ 30/04/2012 ]

מילים במאמר: 862   [ נצפה 2527 פעמים ]

כשאומרים "גירושין" הדבר הראשון שצץ לנו בראש הוא מלחמה: בני זוג מותשים מתרוצצים בין עורכי דין ובתי משפט. ניסיונות למציאת אשמים, הכפשות, ליבוי בעירה, הוצאת כספים אדירה, וילדים אומללים הנקרעים בין ההורים. האם זה חייב להיות כך ?

תמי ויורם נשואים ארבעים שנה. לזוג שלושה ילדים ושני נכדים קטנים. בפגישה במשרדי הם מספרים על ניתוק ממושך ביניהם, על חיים מקבילים בשני חדרים נפרדים. הכאב והסבל ניכרים היטב על פניהם. לפני שנה עבר יורם אירוע מוחי קטן. הוא יצא ממנו בשלום, אך לאחריו החליט לעשות שינוי בחייו. הוא הודיע לתמי על רצונו להיפרד. לאחר מספר חודשים של שתיקות, הסכימה תמי לבוא עם יורם להתייעץ. 

מוכר ?

שיעור הגירושין בישראל עולה בהתמדה. אנשים מחפשים מימוש עצמי, וכבר לא מוכנים להסתפק במסגרת זוגית שאינה מתגמלת אותם. במציאות זו חלק גדול מאיתנו עבר בעצמו גירושין, יתגרש במהלך חייו או מכיר בן משפחה או חבר אשר התגרש או עומד בפני גירושין.

כיצד נעזור לעצמנו, לילדינו או לחבר קרוב לעבור את תהליך הגירושין בצורה הטובה ביותר - בד"כ הנטייה הטבעית שלנו היא "לקחת צד" ולהזדהות איתו. נמצא את עצמנו אומרים משפטים כמו: "איזה מנוול הוא" (כאשר הכוונה היא כמובן לבן הזוג השני "הסורר"), "איך הוא עשה לך את זה ?!", "הוא לא בן אדם".. .

חשוב לדעת שמשפטים מהסוג הזה אינם עוזרים, אלא עלולים להחריף את הקונפליקט, להעמיק את הקרע בין בני הזוג ולפגוע בסיכויי ההידברות ביניהם. גם כאשר הילדים של בני הזוג גדולים, משפטים מהסוג הזה עלולים לגרום לטלטלה קשה במשפחה הגרעינית והמורחבת של בני הזוג.

מה כן עוזר ?

הבנה שגירושין הם תהליך כואב וקשה. הבנה שגירושין הם מעבר חיים בעל היבטים רגשיים, כלכליים ומשפטיים. הדרך הטובה ביותר לעבור את תהליך הגירושין היא באמצעות סיוע מקצועי מתאים שייתן מענה להיבטים השונים של הגירושין.

מה עם בית משפט ?

בית משפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני הם אכן כתובת לדיון בסכסוכים משפחתיים. יחד עם זאת לדיון משפטי ישנן השלכות מרחיקות לכת על בני הזוג ועל המשפחה כולה. הליך משפטי נועד לבני זוג אשר אינם מצליחים או רוצים להידבר ביניהם והם זקוקים לאדם שלישי (שופט) שיחליט במקומם. ההליך המשפטי נפתח באמצעות הגשת תביעה של אחד מבני הזוג כנגד השני. לצורך כך שוכר בן הזוג עו"ד. עוה"ד מגיש תביעה משפטית כנגד בן הזוג השני. בן הזוג השני הולך להתייעץ עם עו"ד. עוה"ד מטעמו מגיש כתב הגנה. הסכסוך מעמיק.  הקרע בין בני הזוג גדל. כל אחד מבני הזוג שילם לעורך דינו כמה אלפי שקלים במקרה הטוב וכמה עשרות אלפי שקלים (ואף יותר) במקרה הרע.

בתי המשפט בארץ עמוסים מאוד. ההליך המשפטי עלול להימשך שנים. ההליך יחייב את בני הזוג להגעה לבית המשפט למתן עדות. הדיונים יגרמו לבזבוז ימי עבודה, למתח רב ולפגיעה בילדים. לבני הזוג לא תהיה שום שליטה על התהליך ולא על תוצאתו. כסף רב עוד יתבזבז בטרם תהיה הכרעה שיפוטית. ההכרעה תהיה ללא בדיקה מראש עם בני הזוג אם היא מתאימה עבורם, אלא בהתאם להחלטת השופט לפי החוק, תקדימים והראיות שהוצגו בפניו. לאחר מאבק שעלול להימשך שנים, בד"כ, שני בני הזוג יצאו מותשים, מרוששים ולא מרוצים.

האם ישנה דרך אחרת ?

תמי ויורם יכולים להגיע להסכמות ביניהם באמצעות תהליך של גישור אושל גירושין בשיתוף פעולה (Collaborative Divorce). 

בהליך גישור מסייע להם המגשר לשוחח אחד עם השני, להגדיר את הצרכים שלהם, להקשיב אחד לשני ולבנות הסכם שיסדיר את כל העניינים הקשורים בפרידה.

בהליך גירושין בשיתוף פעולה (Collaborative Divorce) מיוצג כל אחד מבני הזוג על ידי עורך דין מטעמו ושני עורכי הדין עוזרים לבני הזוג לנהל משא ומתן ולהגיע להסכמות מחוץ לכותלי בית המשפט. בתהליך זה ניתן להיעזר גם באנשי טיפול וכספים אשר יסייעו לבני הזוג להגיע לפתרון כולל המוסכם עליהם, וכן להיעזר במומחה ילדים אשר מביא את קולם של הילדים לתהליך. 

בסופו של תהליך גישור או תהליך גירושין בשיתוף פעולה ייערך הסכם אשר יקבל תוקף של פסק דין, ויבוא במקום מסכת הייסורים שמתוארת לעיל.

תמי ויורם בחרו בתהליך גישור. בתהליך ניתן מקום לכאב של שניהם עם פירוק החבילה המשפחתית לאחר שנים כה רבות. כמו כן ניתן מקום לחששות הכלכליות של תמי שקיבלה פנסיה נמוכה. בתהליך עדין ומתחשב הגיעו תמי ויורם להסכם בו התחייב יורם לשלם לתמי סכום כסף חודשי למחייתה וזאת עד ליציאתו לפנסיה אז יתחלקו שניהם בפנסיה שלו. ההסכם אפשר לשניהם לשתף פעולה ולהמשיך לעמוד יחד בראש המשפחה המורחבת בצורה מכובדת ומכבדת.

תמי ויורם היו יכולים להסתייע גם בצוות רב מקצועי בהליך של "גירושין בשיתוף פעולה" (Collaborative Divorce). בדרך זו כל אחד מבני הזוג היה מסתייע בעו"ד אשר ייצג אותו בתהליך, ועורכי הדין היו מסייעים לבני הזוג להגיע להסכמה ביניהם, מחוץ לכותלי בית המשפט. עורכי דין אשר מייצגים בדרך זו, עוברים הכשרה מיוחדת והינם בעלי ניסיון בגישור. תמי ויורם היו מרגישים מוגנים ובטוחים כיון שהם יזכו לליווי משפטי צמוד, אך הייצוג המשפטי יהיה מתון ועורכי הדין ישתפו פעולה אחד עם השני בסיוע לבני הזוג. בדרך זו תמי ויורם היו יכולים להסתייע גם ביועץ גירושין אשר יסייע להם לעבור את התהליך הרגשי הקשה הקשור בגירושין.  

לכל הליך ישנם מאפיינים ייחודיים לו, יתרונות וחסרונות. חשוב להסביר מראש לבני הזוג מאפיינים אלו, על מנת שיבחרו את ההליך המותאם לצרכים שלהם. בסופו של דבר, בחירת הליך מושכלת, עשויה לסייע למשפחה כולה להיבנות מחדש, בשני בתים, לאחר הפרידה, ולחסוך עוגמת נפש מרובה.

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי. אין להסתמך על האמור בו. יש צורך בייעוץ פרטני לכל מקרה על פי נסיבותיו. 

מיכל קמפפר הינה עו"ד ומגשרת ועוסקת בגירושין בשיתוף פעולה. בעלת ניסיון בסיוע למשפחות לעבור את תהליך הגירושין בשלום תוך דאגה לכל בני המשפחה. ממייסדי עמותת "להתגרש בשלום". דואר אלקטרוני: href="mailto:michal@divorce-together.commichal@divorce-together.com">">michal@divorce-together.com אתר של מיכל: http://www.divorce-together.com אתר עמותת "להתגרש בשלום: http://www.israeldivorce.co.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב