דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול באמנות דרך חלומות 

מאת    [ 24/04/2012 ]

מילים במאמר: 461   [ נצפה 3417 פעמים ]

פרויד  נהג בחלומות בדרך זהה לזו שנהג באסוציאציות. הוא השתכנע כי חלומות הנם הגשמה מוסווית של משאלות קונפליקטואליות . במהלך השינה, כמו בטראנס היפנוטי, הכוח הדינאמי (ההגנות) המונע בדרך כלל את גישתן של משאלות אסורות למודעות, נחלש. המשאלה עשויה להופיע בחלום רק בדמות מוסווית. כל רכיב של התוכן הגלוי של החלום מבודד ומשמש מושא לאסוציאציות. האסוציאציות מובילות לכיוונים שונים, תוך שהן חושפות  זיכרונות, מחשבות ורגשות שונים אשר יצרו אותן (באמצעות עיבוי, התקה, והסלמה). על פי אריך פרום שפת החלום היא שפת הסמלים.  זוהי השפה האוניברסאלית היחידה שפיתח המין האנושי, המשותפת לכל התרבויות, ולכל אורכה של ההיסטוריה. יונג גרס שהחלום הוא שדר מתת מודע קולקטיבי שמודחק בידי הסופר אגו במצב של הכרה רגילה. לפי משנתו של יונג, היחיד מתחבר בחלום אל אוצר זיכרון קולקטיבי, אשר לא ניתן להבינו ללא הכרת מורשת התרבות הטבועה במעמקי הלא מודע של האנושות. על פי תפיסת יונג, התת - מודע באמצעות החלום נותן ביטוי לנטיות וצדדים שלא פותחו כראוי על ידי האדם, ולכן נדחקו לתת המודע.( & Black Mitchell 1995)

כשיש חלום בודקים אלו  אסוציאציות אפשר לתת לדימויים שעולים בחלום, איזו אווירה משרה החלום, אנרגיה, הרגשה, סביבה. איפה בגוף יש רגש לדימוי, האם אפשר לתת לו צורה, צבע בגוף. לא תמיד אפשר לשתף את המטופל בדברים שרואים. לראות לפי התקדמות הטיפול, באיזה מצב המטופל, לבדוק אם יוכל להכיל את הדברים. למצוא זמן נכון לפתוח את הדברים, כשההגנות יפתחו ולא לעשות מיד טרנספרציה, אנליזה.

שפת החלום היא של החולם. המטפל צריך להיות פחות מעורב בפירוש הדימויים. טוב יותר שהמטופל יגיע לבד להבנה ע"י שאלות מנחות. פירוש חלומותינו עפ"י מילון-סמלים בלבד, עשוי להותיר אותנו בתוך מסגרת צרה של אפשרויות, וכך "לפספס" משמעויות רחבות יותר. לכן עדיף לבדוק את הסמל (מה הוא אומר לי? מה אני מרגיש כלפיו?) מאשר לתת לאדם אחר, חכם ככל שיהיה, לפרשו עבורי. ספרי הסימבולים למיניהם הם למעשה פיתוח של המושג "הארכיטיפים האוניברסאליים" שטבע קארל יונג. בניגוד לפרויד, שטען כי החלומות שלנו עוסקים בתכנים מודחקים של מין, אגרסיות ו"אמא", מצא יונג, לאחר מחקר שכלל אלפי אנשים, כי קיימים סמלים בחלומות המהווים "ארכיטיפים אוניברסאליים", כלומר - אם אני או אישה זקנה מבוליביה או ילד קטן משבדיה נחלום על גדר, נחש, בית, מים וכו', תהיה לכך משמעות אחידה. הסמלים, על פי יונג, נובעים מהתת - מודע הקולקטיבי שלכל אחד מאיתנו יש גישה אליו (בחלומות). כמובן שיש משמעות באיזו גדר מדובר, האם הבית הוא וילה מפוארת או צריף רעוע, והאם המים שקטים או גועשים, וכמובן מה יחס החולם לסימבול המופיע בחלום. חלום יכול להיות טוב בזמן אחר, ואז ניתן להסתכל מזווית ראיה אחרת. יכול להיות לסמלים שתי משמעויות, דרך להראות את המקור, דרך לנקות ולזרוק את הזבל. אם זה חלום מאתמול שלא משמעותי, הוא יכול להיזרק, אבל הדמויות והדימויים בו יכולים להיות משמעותיים לגבי משהו מן העבר.

הבחירה של המטופל, מה להביא מתוך החלום בטיפול באמנות, גם היא משמעותית. היא משמרת את החלום שבדרך כלל מעורפל לא ברור.

 

 

 

 

 

עינת לב ארי M.A בתרפיה ביצירה והבעה תרפיסטית באמנות לילדים, מתבגרים ומבוגרים.   054-6262291 אתר: http://www.einatlevari.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב