דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שינוי מבנה ארגוני 

מאת    [ 22/04/2012 ]

מילים במאמר: 531   [ נצפה 8436 פעמים ]

מבנה ארגוני הוא תמונה מוחשית של הארגון שנותן לנו, כיועצים ארגוניים ומנהלים עוד הזדמנות להבין את התהליכים ואת הדינמיקה המתרחשת בארגון.

המבנה הארגוני משקף את חלוקת הפעילות תנועת האנשים והחומרים בארגון, את קשרי הגומלין ביניהם. נותן לנו, ליועץ ארגוני יכולת הבנה וניתוח של מבני סמכות בארגון, מבנים תעסוקתיים ותפקידים, יחסים בין מערכות הפורמאליות והמערכות הא-פורמאליות בארגון. המבנה אמור לשמש ככלי בידי הארגון להשגת מטרותיו. במציאות אידיאלית מבנה הארגון משרת את הארגון ונקבע על-ידי החזון והמטרות. המבנה הוא אחד הכלים האסטרטגיים של הארגון להשגת מטרותיו.

 סוגי מבנים ארגונים

מבנה פונקציונאלי המבנה הפונקציונאלי התפתח בתחילת המאה הקודמת, נחשב מבנה קלאסי לייצור המוני. המבנה הפונקציונאלי מחולק בהתאם לפעילויות – מחלקת שיווק, ייצור, רכש וכד'.  מבנה בו הגבולות ברורים אין עמימות אין כפילויות בתפקידים או במחלקות. החיסרון העיקרי של מבנה זה הוא התאום בין המחלקות השונות והנטייה להזדהות עם הקבוצות המחלקה ולא עם כלל הארגון. חסרון נוסף חשוב שיש לציין הוא העדר גמישות מבנית כאשר מדובר בארגון גדולים. בארגון קטנים בהם אין הארגון מסורבל, המבנה הפונקציונאלי נחשב עדיף, כתוצאה מהעדר העמימות וכפילויות- חסכוני.

 מבנה חטיבתי המבנה החטיבתי התפתחת בשנות השישים של המאה ה-20  והיה בשיאו בשנות השמונים. מבנה זה מחלק את הארגון על-פי המוצרים או השירותים הניתנים וכל מוצר או שירות יש את כל מגוון הפונקציות בדומה לארגון הפונקציונאלי. ניתן להתייחס לכל חטיבה כאל ארגון. ואכן התפתחות מאורחת של הארגון החטיבתי הוא ארגון בהתאם למרכזי רווח אותו. התפתחות של הארגון החטיבתי הינה על קרע תפיסה עסקית ניהולית הקיימת בשנות השישים ועד שנות השמונים כי "גדול זה טוב" מה שכונה בשפה המקצועית "יתרון לגודל". כך עם השנים נוצרו קונצרנים ענקיים שהפכו  ל"מפלצות ענק" בשנות ה-80.  מתוך הצורך ליעל את הערכות הללו להוזיל עלויות ולהגמישן לסביבה משתנה המבנה החטיבתי פורק וממנו נוצרו מגוון מבנים ארגונים ותפיסות ניהוליות  ומדלים עסקיים כגון מרכזי רווח.

 מבנה מטריצי שקרוי גם מבנה על בסיס משולב או שתי וערב. מבנה המטריציוני פותח לראשונה על-ידי סוכנות החלל האמריקאית שחיפשה מענה לשיטת העבודה שלה לפי פרויקטים ובמקביל לקיום פונקציות קבועות בארגון.

מדוע המבנה החטיבתי לא ענה על צרכיה? זהו מבנה מסורבל אינו גמיש ולאל בנוי לצוותי אד-הוק. צוות אד-הוק הוא צוות המתכנס לביצוע פרויקט מסוים ומתפרק לאחר סיום הפרויקט אנשי הצוות בד"כ עוברים לפרויקטים אחרים.

סוכנות החלל האמריקאית מצא מבנה העונה על צורך בגמישת תפעולית ניידות של אנשים ובד בד קיומן של פונקציות קבועות. 

דוגמאות קלאסית של מבנה מטריציוני הוא הצבא, בנקים. לצד יתרונות הגמישות הכרחיים היום במציאות דינאמית ומשתנה ללא הרף, אחד החסרונות העיקריים הוא חוסר תחושת הזדהות הארגונית של העובדים כתוצאה מהניידות, תחושת ההשתייכות נמוכה יחסית. כמו-כן המבנה הוא מבנה מורכב הקשה לתפעול, נוצרות כפילויות בתפקידם ומשאבים.

 התאמה בין ארגון למבנה

 ההתאמה בין הארגון למבנה אינה רק שאלה של הגדרת תפקידים ומשימות ביחס לחזון ולמטרות הארגון. ישנן שאלות של כוח, סמכות, עוצמה תרבות וסגנון ניהולי הבאות לידי ביטוי. בתהליכי שינוי מבנה ארגוני חשוב לזכרו שארגונים אינם יכולים להתעלם מההיבט האישי העמוק וסמוי של הפרט בתהליכי עיצוב מבנה ארגוני מחודש. בתהליכי עיצוב מבנה חודש עולות שאלות אצל עובדים ומנהלים לגבי מקומם בארגון, מידת נחיצותם, מידת הסמכות שלהם וכד'. בבאנו לשנות את מבנה הארגון או לבנותו מחדש כדאי לתת את הדעת על חווית הפרט לצד הצרכים המערכתיים. כמו-כן שאלות נוספות עליהן חשוב לתת את הדעת קשורות לסביבה ולמידת הגמישות הנדרשת.

 

נירית דביר הינה מנכ"ל חברת Sight - חברה לייעוץ ארגוני ואימון המסייעת ללקוחותיה בפיתוח אסטרטגיות ארגוניות פרו אקטיביות ובהשגת שינוי בר קיימא.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב