דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ארגונים וסביבתם ותיאורית התלות 

מאת    [ 17/04/2012 ]

מילים במאמר: 397   [ נצפה 4115 פעמים ]

תיאוריות המדגישות את הסביבה

תיאורית התלות בראי הקולנוע מדע הבדיוני

השאלה היא האם באמת יש דרך אחת שהיא הטובה לארגונים, או שמא כל דרך היא טובה בסביבה מסוימת. תיאורית התלות אומרת שאין דרך אחת טובה לניהול ולהתארגנויות. הדרך צריכה להיות תלויה בסביבה הארגונית. סקוט (Scott 1998) טוען שלתיאורית התלות 2 הנחות בסיסיות:

1. אין דרך אחת טובה להתארגן, להקים ארגונים.

2. לא כל דרך התארגנות אפקטיבית באותה מידה.

הדרך הטובה ביותר להתארגן תלויה בסביבה שבה נמצא הארגון. לסביבה תפקיד חזק והיא כופה עלינו דברים. לא נוכל לנהוג בניגוד לטבע של הסביבה. הארגון חייב להתאים עצמו לסביבה הארגונית שהיא למשל סביבה טכנולוגית. ארגון שהמבנה הפנימי שלו מתאים למאפייני הסביבה יסתגל טוב יותר לסביבה. התיאוריה האקולוגית גם טוענת שלא ניתן להסתגל לסביבה.

ממציאי תיאורית התלות, לורנס ולורש (Lawerence & Lorsch 1967), טענו שסביבות שונות מביאות לסוגי ארגונים שונים. הארגון צריך להתאים עצמו לסביבה ודבר זה גם נותן הזדמנויות והוא לא רק שלילי. הם טוענים שהבסיס לתיאוריות טמון ברקע המקצועי של הממציאים. מהנדסים מכירים ארגונים מכניסטיים ותופסים הכול בצורה מכאניסטית. המפתחים של משאבי אנוש הם אקדמאים שהיו בסביבה גמישה ופחות בעייתית ולכן פיתחו את גישת המערכת הטבעית. השונות בין התיאוריות אינה מהותית אלא נובעת מראייה צרה של השטח. בנוסף, יכול להיות שחוקרים התמקדו באספקטים מסוימים בגלל נטייה אישית ולאו דווקא בגלל השכלה מסוימת. עוד הם טענו, שארגון כמערכת מכאנית דורש פחות מהעובד לעומת מערכת טבעית שדורשת מחויבות אישית והשקעה רגשית. אבל היא גם מתעניינת בנו כעובדים.

הסביבה אומר דונלדסון (Donaldson 1995) מספקת  דרישות ליעילות, חדשנות וכיו"ב, אשר אליהם צריך הארגון להתאים את עצמו בכדי שיוכל לשרוד ולהתקיים. כפועל יוצא מכך, הנהלת הארגון מאמצת אסטרטגיה אשר משקפת בחלקה את הסביבה. האסטרטגיות הארגוניות הללו, יחד עם משאבי הארגון, מעצבים למעשה את גודל הארגון, הטכנולוגיה, הגיוון שבו ופקטורים נוספים אשר מהווים את "משתני התלות" של תיאורית התלות המבנית. התיאוריה הנ"ל מזהה למעשה משתנה כלשהו או סט של משתנים אשר לפיהם "משורטט" המבנה הארגוני הנחוץ על מנת להגיע לתפקוד יעיל ואופטימאלי. ניתן לומר אפוא כי ע"פ תיאורית התלות המבנית תפקוד הארגון ויעילותו מושפעים מההתאמה או מחוסר ההתאמה בין מבנה הארגון למהותו.

מאמר זה יכול לעמוד בפני עצמו אך הוא המשך של מאמר ארוך יותר שהבאתי אותו פה באתר מאמרים בחלקים שונים. זהו החלק השמיני מתוך כל החלקים. החלק השמיני מתאר את הנושא הסביביתי. ולאחריו אמשיך להביא דוגמאות לנושא זה בראי הקולנוע. והפעם אגע בקולנוע מדע בדיוני כי הוא המתאר בצורה המיטיבה את הנושא של התאוריות הקשורות לסביבה ולארגונים. 

מאת קרן איילי

קרן איילי - בעלת ניסיון עשיר במגוון תחומים: מנהיגות, הנעת אנשים, חברתיים, סביבתיים, תקשורת, עסקים וקהילה, ניהול פרויקטים והדרכה. כמו כן, עסקה בעבר במגוון תפקידי ניהול.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב