מקצוע ראיית החשבון הוא מקצוע מבוקש. הלימודים אליו הם לימודים אקדמיים בראיית חשבון ובנוסף אליהם חייבים רואי החשבון לעבור תקופת התמחות ובסיומה לעמוד במבחני הסמכה לא פשוטים בכלל של מועצת רואי החשבון. רק לאחר מעבר בחינות ההסמכה ועמידה בכל יעדי התואר וההתמחות, רשאים רואי החשבון הצעירים לעבוד במקצועם. במסגרת הכשרתם צוברים רואי החשבון ידע רב בכל הקשור לניהול הפיננסי של עסקים וחברות. כרואי חשבון, הם יכולים להשתלב בניהול התחומים הפיננסיים השונים הנדרשים לניהולו השוטף והמצליח של העסק.
תפקיד רואה החשבוןניתן למצוא רואי חשבון במגוון תפקידים, חלקם עובדים כשכירים ומסייעים לארגון בניהול ענייני הכספים, המסים והמימון השוטפים של העסק. מסלול אחר הפתוח בפני בוגרי לימודי ראיית חשבון הוא עבודה כעצמאיים הנותנים שירותים לעסקים, ביניהם גם עסקים קטנים ועצמאיים. מסלול נוסף מקובל הוא השתלבות במשרד רואי חשבון, קטן או גדול, הנותן שירותי ביקורת חשבונאית וראיית חשבון עבור ארגונים וחברות שונות.
בארץ פועלים חמישה משרדי ראיית חשבון גדולים, המייצגים כ-90% מהחברות הציבוריות בישראל: קוסט פורר גבאי את קסירר (המקושרים לחברת ארנסט אנד יאנג הבינלאומית), בריטמן אלמגור זהר (מקושרים לחברת דלויט טוש טומטצו), סומך חייקין (KPMG), קסלמן וקסלמן (נקרא היום PWC ישראל ומקושר ל- PwC - Price Water House העולמי) והחמישי - זיו האפט (BDO).
בעולם, ארבעה משרדים גדולים הידועים בכינויים הביג 4, כאשר המשרדים הגדולים בארץ מקושרים למשרדים גדולים בעולם.
בין תפקידי רואי החשבון המקובלים:
• ניהול מנהלי חשבונות לעסקים – ניהול חשבוניות, מע"מ וביטוח לאומי, תקבולים ותשלומים. כל הנושאים הללו מבוצעים על פי רב על ידי מנהלי חשבונות בפיקוח רואה חשבון.
• ניהול פיננסי של העסק (CFO)
• חשבי שכר – יישום הסכמי השכר, פיקוח על ההפרשות לקרנות השונות, אחריות על פיצויי פיטורין, פנסיה ותשלומים חריגים במסגרת השכר, עדכון תנאי ההעסקה והפרשות השכר. וכדומה.
• מיסוי – התנהלות מול מס הכנסה והבורסה, הגשת דו"חות שנתיים ותקופתיים, הגשת הצהרות הון.
• ייעוץ מס - ניהול יעיל והוזלת עלויות משלם המסים בעסק.
• ייעוץ פיננסי – התנהלות נכונה של הניהול החשבונאי, פקדונות, חשבונות בנק, השקעות וכדומה.
• שיקום – הכנת תוכנית פיננסית המיועדת לשיקום עסקים הנמצאים בקשיים.
• הנחייה והדרכת בעלי העסק בניהול החשבונות וניהול הפעילות הפיננסית בעסק.
• הכנת דו"חות פיננסים הנדרשים על ידי שלטונות המס, שוק ההון, משקיעים או אחרים.
• איסוף מידע פיננסי על הפעילות המתבצעת בעסק.
• ביצוע ניתוח פיננסי של מצב העסק.
• הכנת דו"חות המהווים תשתית להכנת תוכנית עסקית ופיננסית לניהול העסק.
• עבודה מול שלטונות המס בקביעת עלויות וגובה המס שישולם.
• הנחייה והדרכת בעלי העסק בניהול החשבונות וניהול הפעילות הפיננסית בעסק.
• הכנת דו"חות פיננסים הנדרשים על ידי שלטונות המס, שוק ההון, משקיעים או אחרים.
• איסוף מידע פיננסי על הפעילות המתבצעת בעסק.
• ביצוע ניתוח פיננסי של מצב העסק.
• הכנת דו"חות המהווים תשתית להכנת תוכנית עסקית ופיננסית לניהול העסק.
• עבודה מול שלטונות המס בקביעת עלויות וגובה המס שישולם.