דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רישום פלילי לא נמחק באמת לעולם - למה זה מרגיז ולמה זה לא נורא 

מאת    [ 08/04/2012 ]

מילים במאמר: 544   [ נצפה 7015 פעמים ]

רישום פלילי זה לכל החיים

משמעות המחיקה של הרישום הפלילי איננה מחיקה פיזית אלא מחיקה משפטית. חוק המרשם הפלילי מאפשר למשטרה להשאיר בידיה רישום של הרשעות שנמחקו, והפרקטיקה הזאת עמדה גם במבחן בג"צ. מרשם פלילי כולל רישום אודות כל הליך פלילי שנוהל בבית משפט, והסתיים בתוצאה שאיננה זיכוי. במרשם הפלילי נכללות הרשעות, צווים ללא הרשעה, החלטות לפי חוק הנוער, והחלטות כי נאשם מסוים לא כשיר לעמוד לדין.

כל ההרשעות והרישומים הללו נמחקים בשלב מסוים מכוח חוק המרשם הפלילי, או על פי חנינת הנשיא. חשוב להדגיש – חנינת הנשיא מביאה לאותה תוצאה כמו מחיקה על פי החוק. ההבדל הוא רק שהנשיא מקצר את תקופת המחיקה הקבועה בחוק, אבל גם במצב של
חנינה הרישום לא נמחק פיזית.

 

אז מה נותנת המחיקה?

רישום שנמחק נחשב כאילו מעולם לא היה. מותר לבעל הרישום להשיב בכל מצב כי אין לו עבר פלילי והוא לא ישא באחריות בשל כך. כלומר, ההצהרה  "אין לי עבר פלילי" או "מעולם לא הורשעתי" נחשבת נכונה לאחר שהרישום נמחק.

בנוסף, המשטרה לא מעבירה את המידע הזה החוצה, אפילו לגופים שרשאים לקבל מידע מן המרשם הפלילי. הרישום הפלילי המחוק עדיין מתגלה כאשר נערכת בדיקה בתוך גופי הבטחון עצמם (משטרה שב"כ וכולי), אבל גם בתוך גופים אלה יש הגבלות על מי מורשה לראות את הרישום הפלילי המחוק, ובאילו תנאים.

"תעודת היושר", דהיינו המסמך אשר מועבר מן המשטרה לשגרירויות זרות או לגופים המעניקים רשיונות, אינה כוללת רישומים מחוקים, כלומר הרשעה שנמחקה כבר אינה מכתימה את תעודת היושר.


למה זה בכל זאת מפריע?

כי אנחנו אנשים עם רגשות...

רוב מי שהורשע במשהו אי פעם בחייו לא אוהב את הכתם הזה, של המשפט הפלילי, בחייו. אנשים רוצים לדעת שיש דרך, כלשהיא, למחות לחלוטין את זכר המשפט. יש משהו מתסכל מאוד בידיעה שלא יעזור הזמן, ולא הנשיא ולא החנינה, הכתם תמיד ישאר.

בנוסף, אדם מקבל לעיתים תזכורות לרישום המחוק שלו: כאשר מקבלים בתחנת המשטרה תדפיס רישום פלילי, התדפיס הזה מכיל גם את הרישומים שנמחקו וההערה הקטנה על המחיקה לא ממש מעודדת כאשר מול העיניים עדיין מתנוססים פרטים מלאים על העבירה, העונש, ויתר פרטי המשפט.

עוד תזכורות יכולות לצוץ בכל אינטראקציה עם המשטרה: בבקשות לרשיון נשק, בבקשות לסמכויות שיטור, בהגשת תלונה או בעמידה לחקירה, בבדיקת רשיונות שגרתית ועוד. אמנם, הרישום אמור להיות נגיש רק לחוקרים בכירים, אולם בפועל גם שוטרים זוטרים יכולים לדעת שהיה גזר דין בעבר.


מה עושים?

ברמה העקרונית, צריך לקוות שהסדור החוקי ישתנה מתישהו ותיפתח דרך למחיקה פיזית של הרשעות ישנות. כדאי לעודד אזרחים ועורכי דין להמשיך ולתקוף את הנושא בעתירות לבג"צ, וכן לפעול לשינוי חקיקה שתאפשר מחיקה פיזית של רישום פלילי.

ברמה האישית שני דברים יכולים לעזור: יעוץ משפטי שיקיף את תחומי החיים ונקודות החשש האישייים של כל אחד. ידע הוא כוח, חשוב לדעת בדיוק מי יכול לראות את הרישום ומי לא. הדבר השני, ברמה הרגשית, להבין שהרישום הוא רשומה מוסדית טכנית. לא שונה מכל מאגר מידע אפרורי של משרד ממשלתי. זאת לא תעודת היושר האמיתית, הרישום הזה לא מגדיר מי את, והשיפוט האמיתי
של המוסריות, האופי הטוב הצלחתך והתנהלותך בעולם נמצא, כמובן ,מחוץ לידיה של משטרת ישראל.



 

עו"ד יפעת וינקלר מנהלת משרד פרטי המוקדש באופן בלעדי לתחום של מחיקת רישום פלילי, מחיקת רישום משטרתי, ומניעה מראש של רישומים אלה. המשרד ממוקשם בירושלים, ומייצג לקוחות מכל הארץ ומחו"ל. לצד הייצוג המשרד מעורב גם בהצעות חוק ועתירות לבג"צ בתחום המרשם הפלילי. המשרד דוגל בעריכת דין שיקומית, שהינה גישת עבודה המשלבת אנשי טיפול וכלים טיפוליים בעבודה המשפטית. עו"ד וינקלר הינה בוגרת האוניברסיטה העברית, ובוגרת קורסים והשתלמויות בתחום הפסיכולוגיה והקרימינולוגיה. היא התמחתה בפרקליטות המדינה, עבדה במשרד המשפטים במחלקת החנינות ובמדור החנינות בצה"ל. מזה 9 שנים שהיא פעילה בשוק הפרטי.  http://www.winkler-law.co.il   טלפון 02-5663888




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב