דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפנים המסכה והתקשורת הבין אישית 

מאת    [ 02/04/2012 ]

מילים במאמר: 618   [ נצפה 3525 פעמים ]

הפנים המסכה והתקשורת הבין אישית

העולם החברתי של האדם מורכב מאין ספור מפגשים חברתיים. לדברי גופמן אלו מחייבים אותו לנקוט בדפוס של מחוות מילוליות או בלתי מילוליות שבעזרתן הוא מביע את השקפתו על כל סיטואציה נתונה, ודרכן הוא מבטא את הערכתו כלפי הסובבים אותו וכלפי עצמו. 

בני אדם ככל שהם מתלבשים יותר עוטים על עצמם יותר תחפושות ומסכות. למעשה כל בגד או פריט שאדם עוטה על עצמו הוא בבחינת מסכה. קפצתי להביא את הבת שלי לצופים בבגדי ספורט או בגד קליל אחר. התלבשתי לעבודה עם ז'קט מחויט, יצאתי עם חברים לסרט או הצגה, יצאתי לחתונה ולבשתי בגדי ערב חגיגיים, עטיתי על עצמי מסכה מסוג מסוים תואמת מקום וזמן. המסכה הזו כוללת את הלבוש אבל אליו מצטרפים כמובן שפת גוף, מחוות ומבע קולי תואמים.

לבישת מסכה היא רק הכלי שבו האדם משתמש לעיתים על מנת להתנהל בחברה בצורה הטובה ביותר. במידה מסוימת אנחנו זקוקים למסכה או להעמדת פנים כדי להתנהל בחברת זרים במסגרות פורמאליות כמו במקום  העבודה, במפגשים עסקיים, חברתיים או אישיים. המסכה מאפשרת לאדם לפעול, ליצור תקשורת בין אישית על פי הכללים של הקבוצה החברתית ועל פי הגדרת המצב, היא גם מכתיבה מה ירגיש האדם כלפי עצמו וכמה רגש הוא יבחר לחלוק עם הסביבה שלו.

בכל רגע בחיינו אנחנו משתתפים למעשה בנשף מסכות. אם היינו יודעים מי מסתתר מאחורי המסכה, אם היינו יודעים לקרוא במהירות מעבר למסר המילולי, את תדמיתו של האחר היינו יכולים להתקדם מהר יותר וביעילות רבה יותר לעבר המטרה שלנו, כבר בשלבים הראשונים של יצירת הקשר.

אדם יכול לדבר והמבע הקולי שלו ייתן לנו ממד נוסף להבנת המסר הנאמר.

אדם יכול לשתוק אבל גופו ממשיך לדבר.

אנחנו חייבים להבין ולהיות מודעים לכך שגם אנחנו וגם האחר מוסרים מסרים שהם מעבר למילים. תדמית נכונה היא זו היוצרת הלימה בין המסרים מילוליים והבלתי מילוליים.

ממה מורכבת התדמית שלנו


    • ממסר מילולי         - קרי ממכלול המילים שבהם אנחנו משתמשים.
    • תכונות                - מידת השליטה או התזוזה של הגוף, אשר יכולה ללמד אותנו עד כמה רגוע או עצבני  איש שיחנו          
    • מחוות                 - כמו החיוך בהם אנחנו משתמשים כלפי איש שיחתנו.
    • גובה ומשקל         - משפיעים על איך אנחנו נתפסים בעיני האחר ואיך האחר נתפס בעיננו. אדם גבוה בעצם נוכחותו משפיע על האחרים.
    • תנועות הגוף         - במהלך שיחה חלקים שונים בגופנו זזים, אצבע יד רגל וכו' גם באופן לא רצוני ולא מודע.
    • ריחוק  וקרבה        - בתקשורת הבין-אישית כניסה לאזור האישי שלנו ושל האחר, משפיעה על מידה הקרבה והריחוק ועל תחושת הנוחות שלנו עם האחר.
    • לבוש                  - הבגד ואיכותו מספרים לנו על מידת ההצלחה של איש שיחנו, על הטעם שלו, עד כמה הוא שמרן או מעודכן בחידושים ולא רק בתחום האופנה.
    • צבע הבגד            - מלמד אותנו על מידת הביטחון העצמי, האיפוק או המוחצנות  של העומד ממולנו.
    • נעלים ואביזרים      - מספרים לנו אם העומד מולנו הוא טיפוס ספורטיבי או מעונב. מתחדש ביקר או  בזול או נשאר עם הישן והמוכר.

כשאנחנו נפגשים לראשונה עם אדם הערכתנו מושפעת בעיקר מהמידע הראשוני. גם אם בהמשך נקבל מידע שונה לגבי האדם, נתעלם ממנו או שנייחס לו פחות משקל. 

סלומון אש שערך מחקרים בנושא טען שהנטייה שלנו תהייה להתעלם ממידע הנוגד את מה שכבר ידוע לנו, ואם נבחר לקבל את המידע המאוחר יותר שהגיע אלינו, נתאים אותו בצורה שתהלום את ההשגה שכבר עיצבנו לעצמנו לגבי איש שיחנו.

רוב הפרמטרים הקשורים בתקשורת הבין אישית מתייחסים להתנהגות, לרגשות, למראה חיצוני לשדרים שאנחנו מעבירים למעשה בתדמית האישית שלנו. במכלול הדברים המרכיבים את התדמית האישית ישנם דברים שאינם ניתנים לשינוי כמו הגובה או מראה הפנים, אך יש דברים רבים שניתנים לכיוונון ולשיפור. בעזרת מודעות ניתן לחזק ולשפר את המסרים המילוליים והבלתי מילוליים ובכך לשדר בצורה מדויקת וברורה יותר את המסרים כדי שיקלטו כמו שרצית על ידי זולתך.

ובכך להביא להצלחה אישית ועסקית     

 

 

 

הכותבת - סברה קארפ מנחה ויועצת להצגה עצמית רושם ראשוני ותקשורת בין אישית. יועצת תדמית ומאמנת אישית, בעלת חברת SKY. חברת SKY מתמחה במתן סדנאות והרצאות לפרטיים ולמוסדות בנושא התדמית ככלי להבניית התקשורת הבינאישית ופרזנטציה אישית אפקטיבית. הרצאות בנושא אמנות השיחה ניהול זמן וניהול הרושם הראשוני. נימוס ונוהג... החברה מלווה ליווי אישי בעלי עסקים, פרטיים וסטודנטים שסיימו את לימודיהם ויוצאים לדרכם המקצועית החדשה, בדרך להצגה אישית נכונה שלהם ושל העסק, ובדיאלוג אישי עם ארון הבגדים לבוש סגנון וצבע. לחברת SKY סדנאות ייחודיות לבני נוער, להעצמה ופרזנטציה אישית מקדמת. - savra@savra-sky.com אתר www.Savra-sky.Com 0545642283




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב