דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך פיננסי לילדים: לא בבית ספרנו 

מאת    [ 26/12/2007 ]

מילים במאמר: 453   [ נצפה 3992 פעמים ]

 

בכל מדינות העולם המערבי לומדים בבית הספר איך מנהלים את התקציב המשפחתי. כולנו, כבוגרים, עוסקים בניהול כלכלת המשפחה, זהו אחד מתחומי הידע שכל אחד מאתנו נדרש להם: להבין את מערכת היחסים עם הבנק, איך רושמים צ'ק, איזה דיאלוג מנהלים עם סוכן הביטוח ובשביל מה צריך לחסוך לפנסיה.

 

גם בישראל לומדים בכתה ג' כלכלת בית, אלא שאצלנו לומדים איך להכין עוגיות. ניהול כלכלי - הס מלהזכיר. ולכן זוג צעיר שמתלבט אם לקנות דירה או לשכור - תמיד יחשוב שלשלם 2000 - לחודש משמעותו "לזרוק כסף" אבל לשלם ריבית של מאות אלפי שקלים על המשכנתא זה סביר, והתוצאה היא שבישראל 6% מלוקחי המשכנתאות מאחרים בתשלום המשכנתא ונפתחים נגדם תהליכי גביה, פי ארבעה מהמקובל בארה"ב ובאירופה.

 

לכן 47% מהאזרחים בישראל אינם חוסכים לפנסיה, וחלק מאלו שכבר חוסכים לפנסיה, ובמיוחד מקובל הדבר בקרב אנשי ההיי-טק, שוברים את הקרן במעבר בין מקומות עבודה, כאילו אין מחר.

 

על חכמת האוברדרפט כבר דובר רבות, המצאה מופלאה, הלוואה של 10,000 - שאתה מקבל בגיל 25, משלם לאורך כל הדרך ריבית, ובסוף עוד צריך להחזיר את הכסף. לא בכדי אף בנק בעולם לא העתיק מאתנו את הפטנט הזה. אם בנק היה מציע את האופציה הזו ללקוחותיו, סביר שכולם היו עוזבים אותו למחרת, וגם שואלים שאלות על חובת הנאמנות ללקוח. אבל אצלנו האזרחים לא מבינים, ואפשר לחגוג על משקי הבית. ועוד לא הזכרתי את פוליסות הביטוח הדרקוניות מסוג "מעורב" שהיו נהוגות עד שהרגולטור אסר על שיווקן.

 

לפני כחודש התפרסם סקר וממנו עולה כי ל-30% מהאוכלוסייה אין די כסף לשלם על תרופות או ביקור אצל רופא. נתון מזעזע. בישראל יש ל-95% מהאוכלוסייה טלפון סלולרי. מה שיותר מזעזע זה ש 25% מהאוכלוסייה אוחזים ביד אחת בסלולרי, והיד השניה מחפשת בכיס מעט כסף לתרופות, אך לשווא.

 

מערכת החינוך דואגת להכין את עוללנו לחיים, ולכן בכתה א' מראים להם מה זאת פרה, בכתה ב' נוסעים לראות כוורת דבורים, בכתה ה' לומדים על מבנה הסלמונלה ובכתה ט' רוכשים ידע בחוקי משחק הכדורעף. בצבא מקדישים את סדרת החינוך לזקני צפת ובאוניברסיטה כל סטודנט חייב לקחת שיעורי התעמלות כדי לקבל תעודת בוגר. הכל חשוב, אבל כישורי בסיס, כמו ניהול כלכלת המשפחה,  אף אחד לא לומד. רובם גם לא יידעו. במקרה הטוב, המחיר של הניהול הכושל, האוברדרפט, ההלוואות והלחץ הכלכלי המתמשך עולה בכסף. לצערנו, ברוב המקרים, המחיר האמיתי הוא במתח, לחץ, חוסר שינה (מחכים לטלפון מהבנק...). לעיתים קרובות זה עולה גם בבריאות, פוגע בזוגיות וגורם לגירושים.

 

אפשר, וגם צריך, להכניס לתוכנית הלימודים בבית הספר נושא חשוב כל כך. בכתה ה'  ללכת לסיור בסניף הבנק הקרוב, בכתה ט' ללמד מה זה חשבון בנק, מה זה ריביות ומה הן עמלות, בכתה י"א, כשמתחילים להשתמש בכרטיס הפלסטיק ללמד את מחיר האשראי וסכנות האשראי הבלתי נשלט.

אוניברסיטה שתציע קורס רשות לניהול כלכלת המשפחה תופתע מהביקוש לו.

 

חינוך פיננסי, אמרנו? צריך ללמד גם בבית ספרנו.

יוסי אש הנו כלכלן, מומחה בעל שם לתחום כלכלת ההמשפחה, מחלוצי התחום בישראל ומהמובילים אותו. מכותבי רבי המכר "הדרך אל העו"שר", "ממינוס לפלוס", ו"המסגרת". יוסי אש הנו יו"ר איגוד היועצים לכלכלת המשפחה, מנהל תוכנית כספית ? תוכנית חינוך פיננסי לתלמידי בתי הספר. ומנהל אקדמי של הקורס להכשרת יועצים ומאמנים לכלכלת המשפחה.

למידע מועיל נוסף, ולטיפים בתחום כלכלת המשפחה: http://www.esh-lidor.co.il , להזמנת הרצאות: yosy@esh.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב