דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לחסוך בחשמל? 

מאת    [ 25/03/2012 ]

מילים במאמר: 541   [ נצפה 2435 פעמים ]

??????לרוב ידברו איתנו על נורות חסכוניות, בחירת מוצרי אלק' מתאימים ועוד. אילו טיפים חשובים וחכמים אבל ישנו גם פיתרון של חשיבה מחוץ לקופסא, כן גם מחוץ לקופסת החשמל הכוונה והיא בשורת האנרגיות המתחדשות.

אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה המופקת ממקור שאינו נגמר. בניגוד לפחם, גז ונפט הנמצאים במאגרים תת-קרקעיים ובעלי כמות מוגבלת, קרינת השמש אנרגיית רוח ותנועת מים וגלי הים הם מקורות אנרגיה שלעולם לא יאזלו (מתוך ויקיפדיה). במרבית המקרים מקורות האנרגיה הללו מסופקים בחינם. מיחזור הוא דרך נוספת בה האנושות תוכל להפיק אנרגיה זולה בעתיד הקרוב.

 מקורות אנרגיה אלה כוללים בראש ובראשונה את האנרגיה הסולארית ומקורות אנרגיה שמקורה באצירה של אנרגיה זו, כגון אנרגיית רוח ואנרגיית מים.

הפקת אנרגיה מתהליכים ביולוגים תהליך הנקרא: ביו-גז. מהנדסים ותעשיינים גילו בשנים האחרונות שניתן להפיק אנרגיה משריפת גזים הנפלטים מפסולת מוצקה ומפעלים מיוחדים לייצור אנרגיה בדרך זו מוקמים בכל העולם. לדוגמא באתר הטמנת פסולת גני הדס בנגב הצפוני קיים מפעל לייצור ביו-גז.

 אשפה היא אינה מקור "מתחדש" קלאסי, והיא דומה יותר למחצב טבעי כמו גז ונפט. עם זאת, האנושות מייצרת כמויות גדולות של פסולת, דבר המבטיח את קיומו של "המשאב" ואת מחירו הנמוך לנצח.                                                          

אחד מהמקומות המבטיחים בנושא הפיכת פסולת לאנרגיה הינה דרום קוריאה אשר במהלך שני העשורים האחרונים נהנתה משפע הטכנולוגיות החדשות שביכולתן לעבד פסולת למשאבי אנרגיה. התוצאות: יותר מ- 76% מייצור האנרגיה החדשה והאנרגיה המתחדשת בדרום קוריאה מתבצע על בסיס עיבוד ומחזור פסולת. 

אנרגיה גאותרמית שמקורה במאגר החום הפנימי של כדור הארץ, ואנרגיית גאות ושפל כתוצאה מכוחות המשיכה של הירח והשמש.

לכל אחת מהטכנולוגיות להפקת אנרגיה מתחדשת ישנם יתרונות וחסרונות.  החסרון הבולט המשותף לכולן הינו העלות הגבוהה, בדר"כ נאמדת בסכום הגבוהה פי ארבע מהעלות הנמדדת כיום. מה גם יש להביא בחשבון שהמחיר כיום הינו במגמת התייקרות מתמדת ומכיוון שהמשאבים הולכים ומצטמצמים על כן יש להניח שמגמה זו תלך ותגדל. חיסרון נוסף הינו התלות והאי סדירות במקורות לאנרגיה מתחדשת.

ברשימת היתרונות של אנרגיה מתחדשת יש לנו את עובדת היותה ידידותית לסביבה, לא מזהמת ושומרת על המשאבים הקיימים. כמו כן בעלת פוטנציאל לאספקת כמויות חשמל גדולות יותר ולזמן ממושך יותר.           

מזכ"ל האו"ם באן קי מון הכריז על שנת 2012 כשנת "האנרגיות המתחדשות לכולם". אחת המטרות להכרזה, לדברי באן קי מון עצמו, היא המאבק בעוני. לדברי קי מון חוסר נגישות לחשמל הוא אחת הסיבות לעוני במדינות אפריקה ואסיה. אך יחד עם זאת לדבריו יש לשמור על הפלנטה. ובכוונתו להביא את בשורת האנרגיות המתחדשות לאזורים נחשלים באפריקה ובאסיה.    דוגמא נפלאה לפעילויות בנושא באזורים נחשלים הוא סיפורו של בנקר רוי -           http://www.ted.com/talks/lang/he/bunker_roy.html.

ואצלנו...במסגרת המדיניות של ממשלת נתניהו בתחום הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים נקבע  יעד לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בהיקף של 10% מצורכי  האנרגיה בחשמל של המדינה עד לשנת  2020 . ויעד  ביניים  מנחה לייצור 5%  מהחשמל  בישראל בסוף  שנת 2014 באמצעות אנרגיות מתחדשות.

כיום על אף הפוטנציאל שטוף השמש של ישראל, בסך הכול, אחוז ורבע מכושר ייצור החשמל של המשק מיוצר מאנרגיית השמש. הדיבורים על ייצור חשמל מאנרגית הרוח ומפסולת נראים עדיין חלום רחוק. בישראל נוסדה בשנת 2009 עמותה רשומה הנקראת: איגוד חברות אנרגיה מתחדשת שמטרתה "עידוד ייצור חשמל ממקורות מתחדשים בישראל בקידום מדיניות ממשלה ורשויות, בקידום חקיקה, תקנות והסדרה ובהסברה". ישנם עוד יוזמות רבות בתחום דוגמת כנס אילות לאנרגיה מתחדשת, פיתוח ומחקר של גופים שונים, מכון ויצמן ביניהם ואין ספק כי גודלו של האתגר העומד בפניהם הינו לא פחות מגודל הגמול עליו.

הכותב הינו אבי מירון העומד בראש קבוצת scale-up טכנולוגיות (אתר: www.scale-up.co.il ) העוסקת בפרוייקטים הנדסיים בתעשיה הכימית והביופארמה, במתן ייעוץ בנושאי סביבה/בטיחות ומתן הדרכות כדוגמת ימי כשירות עבור ממוני בטיחות הכנת צוות חירום, בטיחות אש ועוד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב