דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לקידום צדק חברתי - להוריד את מחירי התחבורה הציבורית לפני הפחתה במיסוי על הדלק 

מאת    [ 20/03/2012 ]

מילים במאמר: 357   [ נצפה 1574 פעמים ]

העם דורש צדק חברתי וגם צדק תחבורתי. היכולת לנוע היא צורך בסיסי של כל פרט בחברה, וללא יכולת זו הוא ממודר ממערכות החברה והכלכלה. בעקבות המאבק בכל רחבי הארץ לקידום צדק חברתי בישראל, אנו פורום ארגונים למען תחבורה ציבורית, תומכים במאבק החברתי וקוראים לממשלת ישראל להפחית את מחירי התחבורה הציבורית בעיקר לתושבי הפריפריה, אך גם בנסיעות העירוניות. 

מנתוני הלמ"ס עולה שבעשור האחרון (1999-2010) עלתה ההוצאה הממוצעת של משק בית על תחבורה ותקשורת ב45%, בעיקר כתוצאה מעליות המחירים בתחום הרכב הפרטי ואחזקתו. בסה"כ חלק זה מהווה כ-20% מסך ההוצאה החודשית למשק בית.  אך לא לכולם יש גישה לרכב פרטי, ולמעשה רק 60% ממשקי הבית מחזיקים בבעלות על רכב אחד, ו18% בלבד מחזיקים בבעלות על רכב שני.

הפחתת מחירי התחבורה הציבורית חשובה יותר מהפחתת מחירי הדלק, ובשילוב התחשבות בשיקולים חברתיים בהערכת פרויקטים היא עשויה להוות אמצעי יעיל להפיכת שכונות פחות אטרקטיביות ליעד מגורים רלוונטי לאוכלוסייה צעירה ועובדת, וכן להגדיל את פוטנציאל ההשתלבות בתעסוקה של תושבי הפריפריה ושכונות מרוחקות במוקדי תעסוקה אטרקטיביים.

על פי נתוני משרד האוצר [1] :

1. הנזק הכלכלי למשק הנגרם כתוצאה מאובדן הזמן בפקקים בלבד נאמד בכ- 15 מיליארד ש"ח בשנה . יחד עם מרכיבים נוספים כגון זיהום אוויר ועלויות תפעול של כלי הרכב , העלות אף גבוהה יותר .

2. החיסכון למשק כתוצאה ממעבר של 10 אחוז מנוסעי הרכב הפרטי לתחבורה הציבורית נאמד בכ- 5.5 מיליארדי ש"ח . 3. היקף הסובסידיה הממשלתית לאוטובוסים עמד בשנת 2010 על כ- 2.3 מיליארדי ש"ח .

4. אחוז הסובסידיות לתחבורה ציבורית מתוך כלל ההשקעות בתחבורה עומד על כ- 22 אחוז .  

במשך שנים כשלו ממשלות ישראל בהתייחסותן לתחבורה הציבורית ועודדו את השימוש ברכב הפרטי, תוך דרדור התכנון והיעילות של התחבורה הציבורית. במדינה קטנה וצפופה כמו ישראל חייבים לחזק את התחבורה הציבורית, שהינה האמצעי היחידי שיכול לשרת את כל המגזרים והגילאים באוכלוסיה. ההשענות על הרכב הפרטי, אמצעי השייך למדינות עשירות יותר בהון ובשטח, גרמה לבזבוז של מיליארדי שקלים והגיע הזמן לעצור זאת. על צעדי ההבראה של נתניהו לכלול תכנון משולב של אמצעי התחבורה הציבורית, חיזוק הרגולציה בנושא וכמובן – הפחתת המחירים, לא רק לסטודנטים אלא ל כ ו ל ם.

 

[1] מתוך תשובה של שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ לשאילתא של ח"כ שלי יחימוביץ, יולי 2011

 

תחבורה היום ומחר - מקדמים תחבורה בת קיימא




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב