דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פלטפורמה פתוחה או סגורה 

מאת    [ 20/03/2012 ]

מילים במאמר: 380   [ נצפה 2650 פעמים ]

במאמר הקודם כתבתי על פלטפורמה דו צדדית, אשר מאפשרת לשתי קבוצות להתחבר ולמעלה את ערכה ככל שיש יותר משתמשים משתי הקבוצות. בכדי ליצור פלטפורמה מוצלחת ישנן שתי אסטרטגיות בסיסיות. שתי הגישות הן של פלטפורמה סגורה מול פלטפורמה פתוחה.

 פלטפורמה סגורה הינה פלטפורמה אשר איננה מאפשרת לגורמים חיצוניים לעשות בה שימוש, אלא מהווה פלטפורמה פנימית לארגון, או לקבוצה מצומצמת של שותפים. לעומתה פלטפורמה פתוחה הינה פלטפורמה המאפשר לכל כורם המעוניין בכך לעשות בה שימוש. בנוסף לשתי הגישות הקיצוניות הללו, יכולים להיות גם מודלים של פלטפורמות באמצע, אשר מספקות פתיחות מסוימת, אבל לא מוחלטת.

 הדוגמה הטובה ביותר לפלטפורמה סגורה היא לדעתי מערכת ההפעלה של אפל. בתחילת הדרך אפל בחרה בגישה הסגורה, כלומר רק היא הייתה יכולה לפתח אפליקציות על מערכת ההפעלה שלה, ומערכת ההפעלה הלכה יד ביד עם החומרה, רק מחשבים של אפל יכלו לעשות שימוש במערכת ההפעלה. לעומתה, מיקרוסופט בחרה בגישת הפלטפורמה הפתוחה, אשר אפשרה לכל מי שמעוניין לפתח אפליקציות לעשות זאת ולכל יצרן חומרה להתקין על המחשב את מערכת ההפעלה שלה. גם היום, עם מערכת ההפעלה לסמארטפונים, אפל בחרה בגישת הפלטפורמה הסגורה, אם כי יותר פתוחה מבעבר. מערכת ההפעלה iOS של אפל מאפשרת לפתח אפליקציות על ידי מפתחים חיצוניים (ולכן יש מאות אלפי אפליקציות לאייפון), אבל היא עדיין סגורה בכך שאפל צריכה לאשר את האפליקציות ואין גישה מלאה לקוד של מערכת ההפעלה. לעומת זאת גוגל עם מערכת ההפעלה אנדרואיד בחרה בגישת הפלטפורמה הפתוחה, שבה הקוד הוא קוד פתוח, כלומר לכל מפתח יש גישה לקוד של מערכת ההפעלה.

 כמובן שלשתי הגישות יש יתרונות וחסרונות עסקיים ותחרותיים. ישנם מקרים בהם ישנה עדיפות לפלטפורמה פתוחה ומקרים בהם לפלטפורמה סגורה. אבל לדעתי, אם מסתכלים לאורך זמן, הפלטפורמה הסגורה מקבלת עדיפות בשלבים הראשונים של חיי הענף, אבל עם הזמן, פלטפורמות פתוחות הן אלה שכובשות את השוק והופכות להיות הדומיננטיות ביותר.

 אפל מוכיחה את התיאוריה הזו פעמיים, גם עם מערכת ההפעלה שלה למחשבים וגם עם מערכת ההפעלה שלה לטלפונים. בשני המקרים אפל הייתה מובילת השוק ולמעשה יצרה את השוק, אבל עם הזמן הפלטפורמות הפתוחות הפכו להיות המובילות: מיקרוסופט ואנדרואיד. בעולם נמכרים היום כבר יותר טלפונים עם מערכת ההפעלה של אנדרואיד מאשר של אייפון. 

כיום עם התרחבות מחשוב הענן, ישנה פריחה של פלטפורמות כשירות, או מה שנקרא PaaS. גם בפלטפורמות אלה, ישנן חברות הנוקטות בגישה הפתוחה מול הגישה הסגורה. עוד מוקדם מדי לדעת איזו מהגישות תנצח, כי השוק עדיין נמצא התהוות, אבל אם התיאוריה שלי נכונה, התשובה ברורה...

גיא פרי 


מנכ"ל, מיצוב - ייעוץ אסטרטגי


טל': 03-510-8801 | פקס: 03-510-8802 | נייד 050-591-1041


href="mailto:guy@mitzuv.comguy@mitzuv.com">">guy@mitzuv.com www.mitzuv.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב