דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קואצ'ינג ובריאות הנפש - איפה עובר הגבול בין אימון לטיפול ?! 

מאת    [ 18/03/2012 ]

מילים במאמר: 382   [ נצפה 1851 פעמים ]

קואצ'ינג מוגדר כתחום הפונה לאוכלוסיות ש"אינן קליניות" ואם תשאלו מאמנים הם יענו כמעט באופן אוטומטי שאימון אינו טיפול והם לא מטפלים אלא מאמנים. המציאות בשטח היא שלמרות שקואצ'ינג מוגדר כתהליך לאוכלוסיות "בריאות" נפשית פעמים רבות לקוחות המתייצבים לאימון אינם מתאימים מבחינה קלינית לקחת חלק בתהליך ונכון שיופנו דוקא לטיפול. 

הלקוחות ה"קליניים" פונים לאימון בין היתר היות ותהליך האימון נתפס כמקובל יותר חברתית אבל גם בשל מצג של מאמנים המפרסמים את עצמם כמתמחים בסוגיות השייכות למעשה לתחום הטיפולי (לדוגמא: הפרעות אכילה). דוגמא מטעה נוספת הוא המאמן-תרפיסט המתמחה בפסיכותרפיה מעשית, הסמכה של אחד מבתי הספר לאימון, אשר יוצרת בקרב הלקוחות הפוטנציאלים את התחושה שמדובר במאמן-מטפל שעבר הסמכה בפסיכותרפיה, כאשר המציאות שונה.

מחקרים בתחום האימון מצאו כי מתוך מדגם של פונים לעבור תהליך של אימון 52% אובחנו כסובלים מדיכאון, חרדה ומתח ברמות משמעותיות (Green, Oades & Grant, 2006).

למרות שמאמנים ומטפלים יכולים לעשות שימוש בכלים דומים כגון הצבת מטרות וגישה הממוקדת במציאת פתרונות, למטפלים, יש את ההכשרה והיכולת להתאים את הקצב והעוצמות הנכונות ללקוחות הקליניים. על המאמנים חלה האחריות לדעת מהן מגבלות ההכשרה והידע שלהם ולערוך הערכה נכונה לפני תחילת תהליך האימון עם כל לקוח. אבל, האם המאמנים יודעים את מי נכון להפנות לטיפול ?, על מה מבוססת האבחנה - והאם הם בפועל מבצעים הפניה למטפל? מאמנים אינם מטפלים ולכן אינם נדרשים לעסוק באבחון קליני אבל הם חייבים להיות בעלי ידע מספק כדי לזהות מצבים קליניים המחייבים הפנייה, להכיר את מנגנוני ההפניה לטיפול והגופים המתמחים בסוגי הבעיות הקליניות.

נראה שההנחה שכל מי שמגיע לעבור אימון נכלל באוכלוסיה ה"נורמלית" היא עלה תאנה אשר למעשה מסיר מהמאמנים את האחריות והצורך לזהות בעיות קליניות ובמידת הצורך להפנות לטיפול. כך גם האמירה שגורסת שכל עוד המאמן אינו נוגע בבעיה הקלינית של המתאמן אז לא קיימת בעיה ותהליך האימון יכול להימשך. בפועל, האימון עוסק באדם כמכלול ואין אפשרות להימנע מכניסה לאזורים מסוימים (מעבר לכך שמאמן ללא הכשרה מתאימה גם לא ידע מתי הוא נכנס לאזור ה"אסור").

ידע בסיסי באבחון ובבריאות הנפש הינו משאב קריטי בעבודתו המקצועית של המאמן ולכן לטעמי נכון שמאמנים שחשים חסרים בתחומים אלה, ימצאו דרך להשלימו. חובתם המקצועית של המאמנים היא לוודא שיש בידיהם את הכלים והידע שיאפשרו להם לפעול למען טובתו המרבית של הלקוח (גם אם זה אומר להפנות אותו לאיש מקצוע אחר).תביעה משפטית המבוססת על נזק שנגרם ע"י מאמן ללקוח בעל בעיה קלינית טרם הוגשה, אך במציאות הקיימת נראה שזהו רק עניין של זמן!

 

 

 

עופר אטד (M.A.) מאמן אישי. מומחה בשינוי הרגלי בריאות ואימון לחיים בריאים


בעל תואר שני בפסיכולוגיה של האימון


אתר: www.oferatad.com


טלפון: 052-2785383




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב