דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייעוץ ופיתוח ארגוני 

מאת    [ 14/03/2012 ]

מילים במאמר: 377   [ נצפה 2181 פעמים ]

ייעוץ ופיתוח ארגוני

מהו ייעוץ ופיתוח ארגוני?

ייעוץ ופיתוח ארגוני מתייחס לכלל התהליכים שנועדו להביא את הארגון לידי צמיחה והצלחה ארגונית.

בתהליך ייעוץ ארגוני הראיה הינה הוליסטית. מתבוננים על הארגון כשלם והתפיסה היא שהתערבות ייעוצית ביחידה אחת בארגון תשפיע ותהדהד על הארגון כולו.

מהו תפקידו של היועץ הארגוני?

תפקידו של היועץ הארגוני הוא לסייע לארגון להשיג מטרותיו באפקטיביות ויעילות תוך זיהוי ואבחון צרכים משתנים של הארגון ושל הסביבה ובאמצעות ניהול השינוי. לרוב היועץ הארגוני "נקרא" לארגון על מנת לפתור בעיה, כגון נטישת לקוחות, או מצבים של חוסר שביעות רצון לקוחות, אי עמידה ביעדי הארגון, מוטיבציה נמוכה, יחידות ארגוניות בעלות תפוקה נמוכה, כפילות בתחומי אחריות ועוד.

שלבים בתהליך הייעוץ ארגוני:

תהליך ייעוץ ופיתוח ארגוני מתחלק לשלושה שלבים עיקריים:

שלב האבחון: מטרת שלב האבחון היא לאסוף מידע שיסייע ליועץ להבין את הבעיה של הארגון ולהסיק מסקנות על סמך המידע שנאסף.

בשלב זה היועץ נכנס לארגון ולומד אותו. נפגש עם אנשי מפתח, לומד את המבנה הארגוני, תהליכי עבודה, נותן את הדעת לאקלים ולאווירה הארגונית, לתפיסות רווחות בקרב עובדי הארגון לקיומו או היעדרו של חזון, לתרבות הארגונית הפורמאלית והבלתי פורמאלית ועוד.

בשלב זה היועץ הארגוני ישאל שאלות כגון:


    • מהי מטרת הארגון?
    • באיזה מידה הארגון מצליח להשיג את המטרה?
    • איזה מוקד של בעיה תהליך הייעוץ אמור לפתור?
    • מדוע נדרשת התערבות ייעוצית דווקא עכשיו?
    • מה נעשה בעבר?
    • מה יחשב כהצלחה? ועוד שאלות רבות

כלים שכיחים לשלב האבחון: בדרך כלל שלב האבחון מתבצע באמצעות מתודות מתחום הפיתוח הארגוני הכוללות, ראיונות, תצפיות, שאלונים, סקרים ארגוניים, בחינת מסמכים ארגוניים וכו'.

 שלב הצגת ממצאי האבחון והמלצות: בשלב זה היועץ הארגוני מציג את ממצאי האבחון להנהלת הארגון בדגש על נושאים לשימור ונושאים לשיפור תוך חלוקה קטגוריאלית לנושאים אותם בחן במסגרת תהליך האבחון. לצד הממצאים נהוג להציג גם המלצות לטווח קצר והמלצות לטווח ארוך וזאת בהתייחס לכל נושא שנמצא כבר שיפור.

שלב הטמעת השינוי: בשלב זה מתבצע תהליך השינוי הלכה למעשה וההמלצות מיושמות בפועל.

נושא קרדינאלי לשלב ההטמעה הוא היכולת לרתום מנהלים ועובדים לתהליך שכן ללא תמיכת ההנהלה והעובדים השינוי לא יצלח.

כלים שכיחים לשלב ההטמעה: בד"כ כדי להטמיע את ההמלצות ואת השינוי הרצוי, בשלב ההטמעה נשתמש בכלים כגון סדנאות, אימון אישי, צוותי עבודה, צוותי היגוי אסטרטגים, ייעוץ אישי וחניכת מנהלים ועובדים, תקשור השינוי ועוד.

פעילויות שכיחות בעולמות הייעוץ והפיתוח הארגוני:


    • הגדרת חזון ויעדים
    • שינוי מבנה ארגוני
    • פיתוח צוותים
    • ניהול השינוי
    • אימון אישי למנהלים
    • ייעוץ אישי 
    • פיתוח קריירה

אורי בנאי ארליך
ייעוץ ארגוני ואימון אישי
M.A Organizational Sociology
B.A Psychology & Education
www.oribanay.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב