דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חיוב תושב ישראל השוהה בחוץ לארץ בדמי ביטוח 

מאת    [ 11/03/2012 ]

מילים במאמר: 3007   [ נצפה 2881 פעמים ]

 1. כעקרון, חוק הביטוח הלאומי משית חיוב בדמי ביטוח הן על בסיס פרסונאלי, קרי על תושבי ישראל[1] וכל עוד הם מוגדרים ככאלה, והן על יסוד טריטוריאלי, קרי על מי שאינו תושב ישראל אם הכנסתו הופקה בישראל[2]. משמע, תושב חוץ שמפיק את הכנסתו במדינת ישראל ומעסיקו הוא תושב ישראל, יהא חייב בתשלום דמי ביטוח לענף ביטוח אמהות, נפגעי עבודה ופשיטת רגל. החיוב בדמי ביטוח לאומי נובע מהזיקה של העובד הזר למדינת ישראל. מכאן עולה, כי עובד זר שמועסק על ידי תושב ישראל במדינת חוץ, אין מעסיקו חייב בתשלום דמי ביטוח עבורו, בשל העדר זיקה פרסונאלית וטריטוריאלית של העובד הזר למדינת ישראל. לעומת זאת, תושב ישראל שעובד במדינת חוץ, בין אם הוא מועסק על ידי תושב ישראל ובין אם על ידי תושב חוץ, בין אם הוא עובד או עובד עצמאי, יהא חייב בתשלום דמי ביטוח, זאת, בשל זיקתו הפרסונאלית למדינת ישראל. חובה זו מקימה לו גם זכות ליהנות מגמלאות שהמוסד נותן למבוטחים ומביטוח בריאות.

 

חשוב להדגיש, כי לא די בכך שהאדם יוגדר כ"תושב ישראל" מבחינה פורמאלית כדי שתקום לו זכות לגמלה אף אם הוא שילם דמי ביטוח, אלא הוא צריך להיות בעל זיקה למדינה לפי המבחנים שנקבעו בפסיקה. להלן ייסקרו המצבים הבאים לגבי תושב ישראל השוהה בחוץ לארץ.

 


 

2. עובד עצמאי שהכנסתו לפי הסעיפים 2(1) או 2(8) לפקודה

 

תושב ישראל שהוא עובד עצמאי, שהכנסתו מעסק או ממשלח יד הופקה בחו"ל, חייב בדמי ביטוח על הכנסתו מהמקורות המפורטים בסעיפים 2(1) ו-2(8) לפקודת מס הכנסה, כאמור בסעיף 345(א) לחוק. כידוע, סעיף 2 לפקודה מטיל מס על הכנסתו של תושב ישראל שהופקה או שנצמחה בישראל או מחוץ לישראל. על כן, הכנסתו של מבוטח עצמאי החייבת במס לפי סעיף 2(1) לפקודה חייבת גם בדמי ביטוח לאומי בין אם הופקה או נצמחה בישראל ובין אם הופקה או נצמחה מחוץ לישראל.

 

תקנה 20(ב) לתקנות ביטוח לאומי (הוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי ביטוח), התשל"א-1971 קובעת גם היא, כי מבוטח שהוא עובד עצמאי השוהה בחו"ל, שהיה זכאי לגמלת נפגעי עבודה אילו אירעה לו פגיעה בעבודה בהיותו בחו"ל, ישלם דמי ביטוח, בעד כל תקופת שהותו בחו"ל, בשיעור מלא, מההכנסה החייבת בדמי ביטוח לאומי לפי סעיף 345(א) לחוק. יחד עם זאת, צפוי כי תושב ישראל יחוב בדמי ביטוח על הכנסתו בחו"ל גם במדינה שבה הופקה ההכנסה, לכן יש לבדוק אם קיימת אמנה לביטוח סוציאלי שמסדירה עניין כפל החיוב בדמי ביטוח לאומי. הייתה קיימת אמנה למניעת כפל ביטוח לאומי, על פי רוב, יהא תושב ישראל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי בישראל, אולם הוא יהא חייב בתשלום ביטוח בריאות היות ואמנות לכפל דמי ביטוח אינן חלות על ביטוח בריאות ממלכתי. במקביל, הוא יהא חייב בתשלום דמי ביטוח לפי כללי המדינה שבה הוא הפיק את הכנסתו. לעומת זאת, מצב שבו לא נכרת הסכם למניעת כפל חיוב בדמי ביטוח, יהא על תושב ישראל לשלם דמי ביטוח גם במדינת ישראל כל עוד הוא נחשב לתושב ישראל.

 

 

דוגמא א': עובד עצמאי שיש לו הכנסות ממשלח יד בארץ ובחו"ל

 

הכנסותיו של מר פנחסי תושב ישראל, שהינו עובד עצמאי, בשנת המס 2010 היו כדלקמן: הכנסות מעריכת דין שהופקו בישראל בסך 200,000 ש"ח והכנסות מעריכת דין שהופקו בארצות הברית בסך 120,000 ש"ח.  האם מר פנחסי חייב בדמי ביטוח על הכנסתו בדמי ביטוח על הכנסתו שהופקה בחו"ל?

 פתרון: מר פנחסי יהא חייב על הכנסתו בדמי ביטוח על מלוא הכנסתו שהופקה בחו"ל לפי השיעורים החלים על עובד עצמאי  עד ל"תקרה". אולם אם קיימת אמנה לביטוח סוציאלי בין המדינות והיא קובעת כי על הכנסתו שהופקה בחו"ל יושת דמי ביטוח לאומי של מדינת המקור, יהא מר פינחס חייב בתשלום דמי ביטוח בריאות בלבד במדינת ישראל. החיוב בדמי ביטוח יחול על פי סעיף 345 לחוק, בין אם שהה בחוץ לארץ פחות ממחצית השנה ובין אם לאו.

 

 

3. עובד שהכנסתו לפי סעיף 2(2) לפקודה

 

סעיף 344 לחוק הביטוח הלאומי, קובע כי עובד שכיר יהא חייב בדמי ביטוח לאומי על הכנסתו לפי סעיף 2(2) לפקודה. בנוגע להכנסה המופקת בחוץ לארץ, החוק מבחין בין עובד תושב ישראל המועסק בחו"ל אצל מעביד שהוא תושב ישראל לבין עובד תושב ישראל שמועסק בחו"ל אצל מעסיק זר.

 

 עובד תושב ישראל שמועסק בחו"ל ומעסיקו תושב ישראל

 סעיף 76 לחוק קובע, כי עובד תושב ישראל שמועסק בחו"ל על ידי תושב ישראל, וחוזה העבודה נקשר בישראל, חייב בתשלום דמי הביטוח כאילו היה מועסק בישראל וחובת התשלום חלה על המעסיק. גם מצב שבו חוזה העבודה לא נקשר בישראל ובמקום העבודה אין ביטוח נפגעי עבודה חובה, קמה חובה לשלם דמי ביטוח, וחובת התשלום חלה על המעסיק. כלומר, עובד תושב ישראל שמועסק בחו"ל על ידי תושב ישראל וחוזה העבודה נקשר בחו"ל, פטור מתשלום דמי ביטוח לענף נפגעי עבודה אם במקום העבודה בחו"ל הוא מבוטח מפני פגיעה בעבודה.

 אולם, לעניין ביטוח נפגעי עבודה, סעיף 76(ב) לחוק קובע, כי עובד ששהה בחו"ל מעל לחמש שנים רצופות יהא פטור מדמי הביטוח בגין ענף נפגעי עבודה, אלא אם כן, התיר השר את ביטוחו בתקופת עבודתו בחו"ל שלאחר חמש השנים[3]. לא ניתן היתר כאמור, תחול תקנה 20(א) לתקנות המיוחדות, שלפיה העובד יהא חייב בתשלום דמי ביטוח על הכנסתו החייבת בדמי ביטוח לפי השיעורים החלים על מי שאינו עובד ומי שאינו עובד עצמאי. לעניין ההכנסה החייבת בדמי ביטוח, תקנה 21 לתקנות הביטוח הלאומי (הוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי ביטוח), התשל"א-1971 (להלן: התקנות המיוחדות) קובעת, כי הכנסתו של עובד בחו"ל תחושב לגבי תקופת עבודתו בחו"ל, לפי מלוא הכנסתו במטבע ישראלי ולפי מלוא התמורה במטבע ישראלי של הכנסתו במטבע זר, ובלבד שהחיוב לא יעלה על סכום התקרה החייבת בדמי ביטוח.

 

 

עובד תושב ישראל שמועסק בחו"ל אצל מעסיק שהינו תושב חוץ:

 כאשר עובד תושב ישראל מועסק בחו"ל אצל מעסיק זר, יש להבחין בין מצב שבו קיימת אמנה לביטוח סוציאלי עם המדינה שבה הוא מועסק, לבין מצב שבו לא קיימת אמנה.

 

א. העסקה במדינה שאינה מדינת אמנה

אם העובד מועסק במדינה שאיננה חתומה על אמנה לביטוח סוציאלי, תקנה 20 לתקנות המיוחדות קובעת, כי העובד חייב בדמי ביטוח לאומי על הכנסתו שהופקה בחו"ל בשיעורים שנקבעו למי שאינו עובד ואינו עובד עצמאי (למרות שמעמדו כ"עובד"), ובלבד שתקופת שהותו עלתה על ששה חודשים רצופים. אין להסיק מהוראה זו, כי מי ששוהה עד ששה חודשים פטור מתשלום דמי ביטוח. ואכן, תקנה 1(4) לתקנות המיוחדות קובעת, כי עובד שמעבידו אינו תושב ישראל, ומקום מגוריו של המעביד אינו בישראל, יהא העובד חייב בתשלום דמי הביטוח בעד עצמו. כמו כן, הוא יהא מבוטח מכוח היותו תושב ישראל, כאשר תקופת שהותו בחו"ל אינה מעלה ואינה מורידה. למעשה, הוא לא יהיה מבוטח בענף נפגעי עבודה, אבטלה ופשיטת רגל, שאינם חלים על מי שמעמדו אינו עובד ואינו עובד עצמאי.

 לעניין סכום ההכנסה החייבת בדמי ביטוח, תקנה 2 לתקנות המיוחדות קובעת, כי תושב ישראל שמעסיקו הוא תושב זר, ישלם דמי ביטוח על הכנסתו לפי סעיף 2(2) לפקודה. לא הייתה למבוטח הכנסה לפי סעיף 2(2) לפקודה, או שהכנסתו לא הגיעה לסכום המינימום, אזי דמי הביטוח ישולמו לפי הכנסת המינימום.

 

ב. העסקה במדינה שהיא מדינת אמנה

 עובד המועסק במדינה שחתומה על אמנה למניעת כפל תשלום דמי ביטוח, יהא חייב בדמי ביטוח בריאות בלבד[4]. זאת, משום שהאמנות אינן חלות על דמי ביטוח בריאות אלא על דמי ביטוח לאומי בלבד. יש לציין, כי האמנות לביטוח סוציאלי שמדינת ישראל צד להן אינן זהות במהותן. כך שחלק מהאמנות עוסקות במניעת כפל תשלום דמי ביטוח ומקנות פטור מתשלום דמי ביטוח במדינת התושבות, כאשר חלק אחר מהאמנות מסדיר רק את זכויותיהם הסוציאליות של התושבים שעוברים מישראל למדינה אחרת. כך למשל, האמנה שנחתמה עם איטליה אינה מסדירה את עניין כפל תשלום דמי ביטוח לאומי, אלא רק הזכויות הסוציאליות של תושבי כל אחת מהמדינות.

 

 

דוגמא ב': עובד המועסק בחו"ל אצל מעביד ישראלי

 

יהושע, תושב ישראל, מועסק לתקופה של שנתיים בבנק הפועלים בניו-יורק, שהינו תושב ישראל, בהתאם לחוזה שנערך בישראל. לארה"ב אין אמנה למניעת כפל דמי ביטוח. יש להשיב על השאלות הבאות:

א. האם קיימת חבות בדמי ביטוח לאומי ועל מי היא מוטלת?

ב. כיצד היתה משתנה התשובה לשאלה (א) אילו יהושע, שהינו תושב ישראל, היה מתקשר עם בנק הפועלים בחו"ל והחוזה היה נערך בחו"ל?

ג. כיצד היתה משתנה התשובה לשאלה (א) אילו יהושע היה נשלח לתקופה של 6 שנים?

ד. כיצד היתה משתנה התשובה לשאלה (א) אם המעסיק היה מעביד זר?

 

פתרון:

 א. קיימת חבות בדמי ביטוח לאומי, בהתאם לסעיף 76(א) לחוק. משכך, לא תחול תקנה 20(א) לתקנות הביטוח הלאומי (הוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי ביטוח), התשל"א-1971 (להלן - ההוראות המיוחדות). חובת תשלום וניכוי מהעובד חלה על המעביד (בנק הפועלים) מכוח סעיף 342(ב) לחוק.

 

ב. אם חוזה העבודה נקשר בחוץ לארץ, ישנן האפשרויות הבאות:

1. אם במקום העבודה יש ביטוח נפגעי עבודה חובה לפי החוק, או אם אין ביטוח נפגעי עבודה חובה אולם לא נמסרה הודעה על קיומו של החוזה כפי שנקבע בתקנות - לא יחול סעיף 76(א), אלא תקנה 20(א) להוראות המיוחדות, ולפיה על יהושע לשלם דמי ביטוח כמי שאינו עובד ואינו עובד עצמאי.

2. אם במקום העבודה אין ביטוח נפגעי עבודה חובה, לפי החוק, ונמסרה הודעה על קיומו של החוזה כפי שנקבע בתקנות - יחול סעיף 76(א) וחובת תשלום וניכוי מהעובד תחול על המעביד כאמור בשאלה (א).

ג. אילו החוזה היה ל-6 שנים התשובה היתה משתנה רק לגבי השנה השישית, שבה יש לנהוג לפי סעיף 76(ב) לחוק.

אם לא התבקשה הארכת תקופת הביטוח מעבר ל-5 שנים, לא יחול סעיף 76(א), אלא סעיף 76(ב) וכן תחול תקנה 20(א) להוראות המיוחדות, ולפיה ישלם יהושע דמי ביטוח במעמד של מי שאינו עובד ואינו עובד עצמאי.

אם התבקשה הארכת תקופת הביטוח ושר העבודה והרווחה, או מי שהוא הסמיך, התיר את תקופת ביטוחו בתקופת עבודתו בחו"ל בשנה השישית, לא תשתנה התשובה, ותחול חובת התשלום על המעביד וניכוי חלקו של העובד, כמפורט בתשובה א'.

ד. אם המעסיק היה מעביד זר לא היה חל סעיף 76 שהינו נוגע למצב שבו המעביד הינו ישראלי. במקרה זה, היתה חלה תקנה 20(א) והעובד היה משלם דמי ביטוח כמי שאינו עובד ואינו עובד עצמאי. כל חבות דמי הביטוח היתה חלה עליו (ולא על המעביד), בהתאם לתקנה 1(4) להוראות המיוחדות.

 

 

4. מבוטח שאינו עובד ואינו עובד עצמאי

תושב ישראל, השוהה בחו"ל במעמד של מי שאינו עובד ואינו עובד עצמאי[5], שהכנסתו איננה לפי סעיף 2(1), 2(2) או 2(8) לפקודה, יתחייב בדמי ביטוח לאומי על הכנסתו מהמקורות האחרים המפורטים בסעיף 2 לפקודת מס הכנסה, כאמור בסיפה של סעיף 345(א) לחוק ועד לתקרה הקבועה בחוק. לא הייתה למבוטח הכנסה מהמקורות המנויים בסעיף 2 לפקודה, או שהייתה לו הכנסה לפי סעיף 2(1) לפקודה, אך אינו עומד במבחן שעות העבודה וגובה ההכנסה שבהגדרת "עובד עצמאי", יחוב בדמי ביטוח על הכנסת המינימום, או על הכנסתו בפועל, לפי הגבוה. באשר לפנסיונר תושב ישראל הנמצא בפרישה מוקדמת, דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות ינוכו על ידי משלם הפנסיה גם בהיותו בחו"ל, כאמור בתקנה 12א לתקנות המיוחדות.

 

5. נספחים

נספח א': תרשים: תושב ישראל השוהה בחוץ לארץ

תרשים:

 

מי שאינו עובד ואינו עובד עצמאי

(ס' 345(א) לח

חייב בדמ"ב כמו עובד עצמאי בישראל (ס' 345(א) לחוק ות' 20(ב) להוראות המיוחדות)

מאגר מידע מסטקס המכון למסים ויעוץ כלכלי


מאת: מנחם כהן, עו"ד (רו"ח), כלכלן ומוסמך למינהל עסקים - רולא ג'ובראן, משפטנית ויועצת מס




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב