דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם לספר את הכלב? 

מאת    [ 19/12/2007 ]

מילים במאמר: 945   [ נצפה 7354 פעמים ]

האם לספר את הכלב?

בניגוד להנחה הרווחת שהכלב סובל מחום בקיץ וכדאי לספר אותו, כלב בדרך כלל לא זקוק לתספורת ואף להיפך, הוא זקוק לפרוותו עליו. לפרווה תפקידים חשובים בחיי הכלב: הפרווה מגינה על עור הכלב מפני נזקים סביבתיים ומפני קרינת השמש,מאוד חשובה לכלב מבחינת תקשורת בין- כלבית ואחראית על ויסות חום הגוף, גם מפני הקור וגם מפני החום. * חשוב לציין שפרווה לא מטופלת (קשרים, נשירה, פרווה לא מסורקת) לא יכולה לבצע את תפקידיה כראוי, וגורמת אי נוחות לכלב. התספורת בעצם היא לטובת בני הבית. אחרי הכול הכנסנו את הכלב לביתנו ואנחנו מתאמצים לתת לו את החיים הטובים ביותר שאנחנו יכולים להציע לו ולכן אם לבני הבית נמאס מכמות הפרווה המפוזרת בבית- אפשר לספר אותו, רוב הכלבים לא מגיבים באופן מנטאלי  לתספורת אך יש בניהם שלא אוהבים את השינוי. חשוב להקפיד על תספורת לא קצרה מדי- לא לחשוף את עור הכלב בכלל לשמש! אצל כלבים עם עור רגיש ונטייה לאלרגיות, תספורת לרוב נוטה להגביר את הבעיה ומומלץ לא לספר בכלל. עקב תספורות לפרווה יש נטייה להשתנות ויכול להיווצר מצב שהפרווה לא תבצע את תפקידה כראוי כמבודדת, ואז לכלבים אלו באמת יש נטייה לסבול מחום / קור. במצב כזה מומלץ לספר את הכלב בימי הקיץ ולדאוג לחימומו בחורף.ישנם בארץ כלבים שמקורם בארצות קרות, ושפרוותם לא מותאמת לאקלים החם של הארץ, גם כלבים אלו, בתנאי שמסרקים את פרוותם כל יום, מעדיפים להישאר עם פרוותם. אך להם פרווה שמאוד קשה לתחזק באופן יומיומי ולכן אם לא נעשה תחזוק שוטף של הפרווה חשוב לספר אותם על מנת להקל עליהם את חום הקיץ.

פרווה בריאה, מסורקת ומטופלת עוזרת לויסות טמפ' הגוף גם בקיץ!

אבל בשורה תחתונה, הכלב הוא חיה סתגלנית שהתרגלה לכל מיני חוקים מוזרים בתוך ביתנו שלא קיימים בטבע, ולכן כל כלב הוא אינדיבידואל. ישנם כלבים שהתרגלו למצבם המסופר ומאוד נהנים אחרי כל תספורת ולעומתם יש את אלו שתמיד יכנסו לדיכאון זמני אחרי תספורת.

  כיצד לשמור על פרווה בריאה?

פרוות הכלב מתחלפת מס' פעמים בשנה, בד"כ בעונות המעבר כהכנה לקיץ/חורף. מעבר לכך, אצל כלבים בעלי פרווה כפולה, תת- הפרווה מתחלפת לעיתים קרובות- אך הנשירה פחות מורגשת מאשר בתקופת החלפת הפרווה.נשירה מוגברת של שכבת הפרווה החיצונית או קשקשים יכולים לרמוז על פרווה לא בריאה או מצב עור לא תקין. הוספת חומצות אמינו (אומגה 3,6) לתזונת הכלב יכול לתרום לבריאות העור והפרווה, וכמובן מזון יבש מאיכות טובה. לכל סוג פרווה ישנם מברשות ומסרקים שונים המתאימים לסירוק. שימוש בכלים הנכונים, הופך את הסירוק היומיומי לקל יותר ואפקטיבי יותר, וכמובן מפחית את כמות הפרווה הנושרת בבית כמעט לאפס.

 ומה עם אמבטיות?

באופן סטנדרטי כלבים לא צריכים רחצה לעיתים קרובות. השכבה השומנית שמכסה את עורם, בעצם מגינה על העור, וכאשר אנו שוטפים את הכלב ובעזרת השמפו מסירים שכבה זו, העור נעשה פגיע יותר. לכן חשוב מאוד לא לשטוף את הכלב בתדירות העולה על פעם בחודש, ואף פחות מכך.כלבים בעלי פרווה ארוכה זקוקים לרחצה בין פעם בשבוע לפעם בשלשה שבועות, כדי לשמור על פרווה נקייה וללא קשרים. במקרים אלו צריך להשתמש בתכשירים מיוחדים המכילים בתוכם שמן המגן על עור הכלב. בכל רחצה חובה להשתמש בתכשירים שנועדו לכלבים. בשום אופן אין להשתמש בשמפו שנועד לאנשים. רמת חומציות העור של האדם מאוד שונה מזו של הכלב, ולכן שמפו שמותאם לרמת חומציות העור של האדם יכול להזיק מאוד לעור הכלב.בשמפו נגד פרעושים וקרציות מומלץ להשתמש רק במקרים של נגיעות קשה בטפילים. באופן שוטף עדיף לשטוף עם שמפו עדין המיועד לכלבים.בכלבים בעלי פרווה ארוכה כדאי להשתמש במרכך לאחר השמפו וכמובן לשטוף את הכלב ולייבש היטב. 

שפת הפרווה.

אם נרצה, הפרווה יכולה לספר לנו הרבה דברים שהכלב לא יודע להגיד במילים. פרווה לא בריאה או קשרים שמתרכזים במקום מסוים יכולים לספר לנו על בעיה בריאותית אצל הכלב. נשירה מוגברת, גירודים, התקרחויות מספרים לנו שקיימת כנראה בעיית עור או בעיות של חוסרים תזונתיים. קשרים המתרכזים באזור הטוסיק יכולים להצביע על בעיה בבלוטות האנאליות, פרעושים, תולעים.קשרים שמתרכזים באיזור האוזניים יכולים להצביע על בעיות אוזניים שדורשות התייחסות. אלו קשרים שהכלב יוצר לעצמו ע"י ליקוק וגירוד בזמן שהוא מנסה להתמודד עם מה שמציק לו.

 תספורות חורף (לכלבים בעלי פרווה ארוכה):

כלבים בעלי פרווה ארוכה תלויים בטיפוח הפרווה כל ימות השנה, גם בחורף. ישנה נטייה לספר את הכלב מס' פעמים בקיץ, ובחורף לא לגעת בו עד הקיץ הבא. בכדי להאריך את שיער הכלב בחורף, חייבים לחזור ולסרק באופן יומיומי ולמנוע היווצרות קשרים כבר בתחילתם. חשוב להקפיד על סירוק איכותי לפני ואחרי הרחצה. במידה ואין זמן או יכולת לטיפול יומיומי בפרווה (מה שמאוד נפוץ בחיים המודרניים) מומלץ לספר את הכלב גם בחורף, ארוך ככל האפשר, ולדאוג לו לביגוד ולפינות חמות בבית. כלבים שפרוותם הוזנחה כל תקופת החורף, מגיעים לתספורת ראשונה של הקיץ במצבים של מוגבלויות עקב קשרים: קשר גדול שקושר את הזנב לרגל האחורית, או קשר שחוסם לגמרי את פי הטבעת או את איבר המין, קשרים בתוך כפות הרגליים, קשרים שקושרים את האוזן לפנים וקשרים על הפנים שגורמים לדלקות עיניים ועור. ברוב מוחלט של המקרים, לבעלים אין שום כוונה רעה או צל של מושג שזה מה שמתרחש מתחת לפרווה ולקשרים. קשרים על הכלב חושפים את עורו לשמש (ובארץ גם בחורף השמש מסוכנת במשך היום) וגם למזג האוויר,שכן הפרווה פחות יעילה כמבודדת עקב הקשרים והכלב רגיש יותר לקור ולנזקי הסביבה.

טפילים:

טיפול נגד טפילים חשוב לבריאות הכלב בכלל, ולבריאות העור והפרווה בפרט. בארץ, בגלל שחם מרבית ימות השנה הפרעושים והקרציות מתרבים כמעט כל השנה (קצב ההתרבות שלהם תלוי בטמפרטורה).טיפול מניעתי שנעשה בחומרים המומלצים הוא היעיל ביותר. פרעושים וקרציות גורמים לגירודים ומחלות נוספות, מה שמאוד מעודד נשירת פרווה ודלקות עור. הקרציות יכולות להעביר מחלה הנקראת קדחת קרציות (ארליכיה), שיכולה להיות קטלנית. הפרעושים הם דרך הידבקות עיקרית בתולעי מעיים. הפרעושים משמשים כנשאים של לרוות של תולעים, כאשר הכלב מתגרד בעזרת פיו ולעיתים תכופות אוכל את הפרעושים, הלרוות מתפתחות לתולעי מעיים בקיבתו של הכלב. זהו עוד גורם לנשירת פרווה וגירודים בנוסף לנזקיו האחרים. טיפול מניעתי נגד טפילים חיצוניים יכול לחסוך טיפול תקופתי נגד תולעי מעיים! 

הפרווה היא הדרך הראשונה של גוף הכלב לספר לנו על מצבו הבריאותי והנפשי!  

גילי - ספרית מקצועית לחיות מחמד.
הרצליה / פתח תקווה.
ליצירת קשר או יעוץ בנושא
050-7707895
giliyaniv@gmail.com
http://x.2all.co.il/giligroom



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב