דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מציאות רבודה והיפראקטיביות של יישומי למידה 

מאת    [ 02/03/2012 ]

מילים במאמר: 828   [ נצפה 2707 פעמים ]

מציאות רבודה (Augmented Reality) נחשבת כיום לאחת הטכנולוגיות החדשניות המשנות את כללי המשחק ויש המרחיקים לכת ומכנים אותה "החוש השישי" של האדם בעידן הדיגיטלי. הדוח האחרון של איגוד ה-NMC צופה כי תוך שנה מהיום, נראה אימוץ משמעותי של יישומי מכשירים ניידים וטאבלטים במערכת החינוך הגבוה, ובין היתר, גם שימוש מוגבר באפליקציות מציאות רבודה, שעשוי להעשיר את החוויה הלימודית, לפתח חשיבה ופדגוגיה ייחודיות ולהשפיע על תכניות הלימודים שכולנו מכירים. מפתיע לגלות כי כבר בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת, טרם הופעת המחשב האישי, החלו לחשוב על מכונות אמרסיביות, כאלו המאפשרות למשתמש בהן לחוש כאילו הוא ממש נמצא ופועל בתוך עולם אחר, וירטואלי. ה"סנסורמה" של מורטון ליאונרד היילין נחשבה אז לעתיד הטכנולוגיה ויתכן כי היוותה את פריצת הדרך להמצאות רבות מתחום המולטימדיה והמציאות הרבודה עד ימינו אלה.

 

 

אז מהי, בעצם, מציאות רבודה?
 
מטאפורית, מסך המחשב, הפסיק לשמש רק כחלון זכוכית דו-כיווני לתקשורת בין אנשים או להעברת מידע. הזכוכית עצמה הפכה להיות חכמה והחלה לדבר. מסתם מתווכת אילמת של המציאות הפכה להיות שותפה פעילה ביצירת הידע המשתקף דרכה ובשיח בינינו ובין המציאות.

 

מציאות רבודה - לחינוך עתידני

יכולות עיבוד חזקות, חיישנים ואלגוריתמים מתקדמים לזיהוי עצמים ויזואליים, מערכות איכון חובקות עולם (GPS) ועוד - כל אלה מאפשרים כיום למתבונן דרך המסך לקבל, בזמן אמת, רובד אינפורמטיבי-וירטואלי נוסף על גבי רובד המציאות המוצג; רובד שהנו עדכני, רלוונטי ואותנטי.
 
המונח מציאות רבודה, או מציאות מועשרת, נטבע בשנת 1990 על ידי טום קאודל, חוקר בחברת בואינג, בהתייחסו למשקפי העבודה המיוחדים שהרכיבו טכנאי המטוסים. המשקפיים החכמים הציגו תרשים מדויק ונכון של החיווט וסייעו לטכנאים בעבודתם.
 
בשונה ממציאות וירטואלית (Virtual Reality) בה המתבונן צופה רק במדיה שהמחשב מחולל, המציאות הרבודה (AR) היא שילוב (הלבשה) של המציאות הוירטואלית על גבי המציאות הממשית.

 


להגיב ומהר! קוד QR היפראקטיבי
 
טכנולוגיית המציאות הרבודה לא הגיעה עדיין לשיא התפתחותה האבולוציוני. לעיתים, נדרש רמז כלשהו או סוג של תיווך בין המציאות המוחשית ובין המכשיר שאמור לקלוט, לעבד ולרבד את המידע. בנוסף, לא בהכרח קיים תמיד קשר מהותי בין האובייקט הספציפי שנסרק ובין המידע שהוצמד אליו ושאותו רוצים לאחזר. כאן המקום להבחין בין שני סוגי ריבוד: ישיר ועקיף. הריבוד העקיף, בשונה מן הישיר, נעזר בתג מלאכותי שמוצמד לעצם מוחשי ומקשר בין שתי השכבות - המוחשית והווירטואלית, ונקרא "קוד תגובה מהירה", Quick Response Code, או בשמו הקצר QR-Code. קוד QR מאפשר לשמור נתונים דיגיטליים (טקסט, כתובת אתר, כתובת מייל, תמונה, וידאו וכדומה) באמצעות קידוד שלהם לריבוע גראפי קטן בעל מבנה מבוכי ייחודי, שניתן להדפסה ושניתן, לאחר מכן, גם לקריאה על ידי מכשיר נייד בעל מצלמה ואפליקציה פשוטה המותקנת עליו ויודעת לסרוק, לפרש את הקוד ולהציג את המידע המוטבע ב-QR.
 
מחקר שנערך בחמש המדינות הגדולות במערב אירופה (צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ואנגליה) ושפורסם ביוני 2011 גילה כי 10% מבעלי מכשירים ניידים חכמים סרקו קוד QR במהלך החודש החולף. מרבית הסריקות, 54.7%, בוצעה מתוך הבתים הפרטיים, והשאר - בעבודה, במקומות ציבוריים, בחנויות ובמסעדות. דומה כי גידול בתפוצת הסמארטפונים והטאבלטים יוביל לשימוש נרחב יותר באפליקציות QR וביישומי מציאות רבודה.

אוריינות של קודי QR
 
קריאת קוד QR מתבצעת באמצעות אפליקציית סריקה פשוטה שניתן להורידה, בחינם, מכל חנות יישומונים אינטרנטית. די בהפעלת האפליקציה והפניית עינית המצלמה של המכשיר הנייד לעבר האובייקט המבוקש - כדי לסרוק, אוטומטית, את הקוד ולהקפיץ אותנו אל היעד המבוקש שהוטבע ב-QR. יצירת קוד QR, אף היא פשוטה. אתרים רבים, כדוגמת האתר:  http://qrcode.kaywa.com, מאפשרים להזין טקסט כלשהו (כתובת אתר למשל) ובלחיצת כפתור אחת מתקבלת תמונת QR שניתנת להעתקה ולהדבקה בכל מקום או להדפסה במדפסת הביתית.

יישומים פדגוגיים של מציאות רבודה
 
השימוש העיקרי בקודי QR נעשה לצרכים מסחריים, אולם, אתרים רבים מציעים רעיונות יצירתיים נוספים לשימוש בקודי QR. הנה כמה יישומים חינוכיים מעניינים:

 

 

 

 

מחפשים את המטמון
 
הצמדת קודי QR על עצמים בתחנות שונות של מסלול המשחק. התלמידים יסרקו את הקוד, יגיעו למידע או לכתב חידה שפתרונו יוביל אותם אל היעד הבא.

 

 

 

 


גינת ירק רבודה
 
בבתי ספר רבים מפתחים גינות ירק לצרכים לימודיים. קוד QR יכול להוות גורם מזמן מצוין ללמידה מסתעפת וליצירת עניין של התלמידים.

 

 

 

לוח מפעיל מרובד
 
לוחות מפעילים נמצאים בתוך חדרי הכיתות ובמרחבים הציבוריים בבית הספר. לוחות אלה, מטבעם, אינם אינטראקטיביים ודינמיים. הוספת קודי QR תפתח בפני התלמידים את הדרך לעולם וירטואלי, אטרקטיבי ודינמי.

 

 

 


חצר מדברת
 
פינות שונות בחצר עשויות לזמן עבור התלמידים מקור למידע ולחקירה. אורחי בית הספר מוזמנים לסרוק קודי QR וללמוד אודות מיצגים שונים, אזורים ופינות ייחודיות.

 

 

 

לוח הודעות אינטראקטיבי
 
לוחות הודעות דיגיטליים כבר אינם מחזה נדיר בבתי ספר. אולם, קוד QR בצד הלוח, יכול להפוך אותו לאינטראקטיבי. התלמידים ישלחו הודעות ואיחולים אל הלוח. "ספר אורחים" דיגיטלי הוא רעיון נוסף בעל עיקרון דומה.

יישומים חינוכיים-טכנולוגיים חדשנים נולדים מחיבורים בלתי צפויים של סביבה מוחשית עם סביבה וירטואלית. חישבו על הזדמנויות כאלה בכיתתכם ובבית ספרכם ובוודאו תמצאו רעיונות נוספים. שתפו אותנו!

מציאות רבודה ופדגוגיה מועשרת
 
מהן ההשלכות הפדגוגיות של למידה מסוג כזה? מהן רמות החשיבה וארגון הידע של הלומדים הנדרשים בסביבה עתירת שכבות מידע דינמיות? מהו מקומו של המורה ביצירת החיבורים בין עולם התוכן הקוריקולי (תכניות הלימודים) ובין הרבדים האינטראקטיביים?
 
למאמר במקור...




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב