דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שלושת הטעויות הקריטיות בהשקעות 

מאת    [ 01/03/2012 ]

מילים במאמר: 1399   [ נצפה 2074 פעמים ]

אמיר דרורי, אסטרטג פיננסי בכיר, פיוניר תכנון פיננסי

למטבע ההשקעות שני צדדים: האחד - רווח, הרצון להשיג תשואה טובה יחסית לסיכון שהמשקיע לוקח על עצמו בעת ההשקעה. השני - הגנה, בניית חומות מגן סביב הסכנות הצפויות. מטבע הדברים בני האדם, אוהבים לראות את הזהב הנוצץ, את הרווח הצפוי להגשמת הפנטזיות והחלומות שלנו, ומתעלמים לא פעם מהאמת, הטופחת שוב ושוב בפנינו ואשר אינה זוהרת ונוצצת כלל וכלל, והיא כמובן הסיכון שבהשקעות.

הסיכון מתגלה בדרך כלל רק לאחר שהתרחש (ירידות ו/או הפסדים) ובדיעבד לא ניתן לתקנו. מסיבות אלו יש להתייחס לסיכון כגורם עיקרי בקבלת החלטות פיננסיות ולתשואות כגורם משני.

במאמר שלפניכם אתייחס לשלושת גורמי הסיכון המרכזיים בהשקעות: הגורם האנושי, הפיזור והמעקב והליווי.

 הגורם האנושי

כיצורים אנושיים אנו לא רציונליים – אין בכך כל רע בתחומים מסוימים אך בתחום ההשקעות אנו חייבים להתנתק לגמרי מהרגש. זהו השיעור הראשון שלמדתי בעת תקופת החניכה (סטאג') לקבלת רישיון לניהול תיקי השקעות. או אז, טרם הבנתי לעומק את חשיבותו של נושא זה, שאלתי את מנכ"ל בית ההשקעות מי מנהל את התיק האישי שלו? תשובתו הפתיעה אותי - "לא אני" הוא השיב. לא הבנתי כיצד אדם בעל מעמד מכובד ומנוסה לא מנהל את כספו בעצמו?! המשכתי "לחקור" והוא הסביר לי: "לי יש הטיה רגשית כלפי הכסף שלי ולכן אני לא רשאי לנהלו". "אז מה עושים שאלתי?" והוא השיב: "בחרתי אדם בעל מעמד זהה לשלי בשוק, אדם עליו אני סומך ובוטח בו לנהל את כספי ומיניתי אותו, תמורת תשלום, לנהל את השקעותיי".

כך למדתי לראשונה על ההטיה הרגשית. ההטיה נובעת ממספר תכונות המושרשות בנו, ביניהן, למשל, בעיית הדחיינות. מכיוון שאין אנו אוהבים תמיד לקבל החלטות אנו דוחים לא פעם את ההחלטה למחר, לחודש הבא, לשנה הבאה ואולי לעד. במיוחד אנו לא אוהבים להתעסק בנושאים בהם גלומה אחריות וכאלה שאיננו מבינים בהם. לכן, שימוש באנשי מקצוע, שאילת שאלות ובירורים הם דרך הפתרון המומלצת לבעיה זו. אין צורך להבין לעומק את משמעויות ההשקעה אך בגדול, במבט כללי, חשוב להבין שאנו מיטיבים עם עצמנו בסופו של דבר.

הנה כמה דוגמאות של דחיינות פיננסית והשלכותיה:


    • אנשים שקיבלו כספי פיצויים מגרמניה ושמרו את הכסף במטבע בו הכסף התקבל (בעבר מרק גרמני וכיום אירו). בדחיית קבלת ההחלטה בדבר הפעולות שיובצעו בכסף שנתקבל והשארתו כמו שהוא סיכון רב. אנשים סולידיים ושמרניים השואפים להימנע מסיכונים בהשקעותיהם מחליטים לא להחליט ובעשותם זאת נשאר הכסף באחד מאפיקי ההשקעה המסוכנים ביותר - "שוק המט"ח העולמי".
    • רכשת מניה עם ציפיות גדולות ולאחר 6 חודשים כאשר היא יורדת ב- 25% לא מכרת אותה. כששאלתי אנשים אלו מדוע הם עדיין מחזיקים במניה, התשובה תמיד הייתה: "אני מחכה שאחזיר את ההשקעה ואז אמכור אותה". המסר האמיתי בתשובה זו: "אני מפחד/ת להודות שטעיתי". מכירת המניה במחיר נמוך נחשבת בעיני רבים כהוכחה לטעות – והרי אף אחד לא אוהב לטעות... השיקול האמיתי הרציונלי לגבי מניה יורדת הוא להתעלם מהעבר ולשאול האם היום הייתי קונה את המניה במחיר הנוכחי? במידה והתשובה שלילית מומלץ למכור אותה ללא קשר לרקע ההיסטורי ביחס למניה (כלומר, מחיר הקנייה).

הטיה רגשית נוספת מתייחסת לתופעת "הצטרפות למגמה". למשל, כאשר שוק המניות עולה וכולם ממהרים לרכוש ני"ע או כאשר הוא יורד וכולם מוכרים. הטעות כאן נובעת מהעובדה שכאשר השוק עולה מחירי המניות מתייקרים אף הן ורמת הסיכון עולה בהתאם ולכן אולי זהו דווקא הזמן המתאים להקטנת את כמות האחזקה שלי במניות? במצב הפוך של ירידות בשווקים, הפחד מפני אובדן כל ההשקעה גורם לרבים למכור כל מניה או אג"ח בלי בדיקה, וגרוע מכך, בכל מחיר. מכירות אלו מאיצות עוד יותר את הירידות ומייצרות כדור שלג. כאשר כולם בבהלה (רגשית) ובהיסטריה המונית (ראה כותרות סנסציוניות בעיתונים) ישנה דווקא הזדמנות לרכישת מניות ואג"חים של חברות מבוססות במחירים מפתיעים לטובה.

לא רק דחיינות או הצטרפות למגמה עלולים לייצר בעיות פיננסיות אלא גם הנטייה הטבעית של רבים מאתנו להקשיב לאנשים סביבנו ולהניח שהם מבינים – אני מתייחס כמובן להקשבה לחברים, לשמועות, לשכנים ולכל מי ש"יודע" ואשר יש לו "טיפ". לעיתים המידע תמים ולעיתים דווקא שתול ע"י גורמים אינטרסנטים. מילא להקשיב, להנהן בראש ולהעביר לסדר היום אך לבצע את מה שהשמועות אמרו זה פשע כלפי השקעותינו. בעוד שדעה יש לכל אחד, עצה חייבת להגיע אך ורק מבעלי מקצוע מוסמכים ובעלי ניסיון רב.

 העדר פיזור

הנבואה, כידוע, ניתנה לשוטים ובכדי להגן על מכלול השקעותינו, מומלץ לבנות "מחיצות" בין סוגי ההשקעות, כדי שאם אחת מהן נפגעת השנייה תישאר איתנה. דומה הדבר למחיצות באוניה, אם אזור מסוים נפגע ומים חודרים אליה מיד סוגרים את אותו אזור הרמטית והאוניה ממשיכה במסעה לעבר הנמל הקרוב לתיקונים. אולי היא תיטה על צידה או קצב ההתקדמות יואט אך היא תגיע ליעדה בבטחה.

בדיוק כך מומלץ להתנהג עם השקעותינו: פיזור ההון בין מספר סוגי השקעות, בין מספר מנהלים שונים, באזורים גיאוגרפיים שונים (בארץ ובחו"ל) ובמטבעות שונים (שקל, דולר, אירו).

במבט על ההון שלנו מומלץ לחלקו ל- 3 אפיקים עיקריים: 1/3 בנדל"ן, 1/3 באפיק הפנסיוני ו-1/3 באפיק ההשקעות החופשיות (מניות, אג"ח, קרנות).

דוגמאות לטעויות אפשריות:


    • השקעת כל החיסכון הפנסיוני בביטוח מנהלים אחד או בקופת גמל או בקרן פנסיה אחת. במידה וביצועי המנהל חלשים הרי שכל הפנסיה נפגעת. רצוי לפצל קופת גמל גדולה למספר קופות בין מספר מנהלים שונים, עדיף לחסוך במספר קרנות פנסיה או לגוון את החיסכון הפנסיוני בין שלושת האפיקים שלו. 1/3 בביטוח מנהלים, 1/3 בקרן פנסיה ו-1/3 בקופת גמל. כמובן שמומלץ גם להוסיף נתח חשוב בקרן ההשתלמות.
    • טעויות בהשקעות חופשיות נובעות מכך שאנו לא מחלקים את השקעותינו בין מספר מנהלים. לדוגמא: סכום של מיליון וחצי ש"ח ניתן לחלק בין 3 מנהלי השקעות שונים ובכך להגן טוב יותר על כספינו. ניתן לחלקו לשלושת המנהלים באותה מדיניות לכולם או להפריד ולייעל את ההשקעה בכך שאת החלק המוקצב למניות לתת באופן בלעדי למנהל השקעות אחד המתמחה במניות ואת החלק המוקצב לאג"ח קונצרני (חברות) לתת למנהל המתמחה באפיק זה. הדבר זהה גם לגבי לגבי תחום האג"ח הממשלתי. התוצאה של פעולה כזו ברורה: 3 מנהלים שונים, כל אחד מומחה באפיק אחר, וכך אנו מרוויחים פעמיים: פיזור ומומחיות בניהול כספינו!
    • לנועזים יותר ניתן להשקיע עד כ-50% מהתיק בהשקעות אלטרנטיביות המתייחסות למוצרים מובנים, שוק קרנות הגידור המתמחות בסחורות (זהב, נפט, מתכות יקרות) או שוק הריביות ומט"ח. כל קרן פועלת באסטרטגית גידור אחרת ושונה ובכך אנו משיגים השקעה במתאם אחר למניות ולאג"חים. לדוגמא: אם המניות והאג"חים יורדים, הזהב עולה.

 העדר מעקב וליווי לאורך חיי ההשקעה

חיינו מעניינים ורצופי שינויים. השינויים מתרחשים במצבנו המשפחתי: רווקים, נשואים, פרודים, חד הוריים, הילדים גרים בבית או עזבו; במצבנו התעסוקתי: שכירים, עצמאיים, מובטלים, משרה אחת או יותר, קידום בשכר או בקריירה; ובמצבנו הכלכלי: קיבלנו ירושה, מכרנו דירה/בית, השגנו קידום בהכנסות, בן/בת הזוג השני התחיל/פרש מהעבודה. שינויים נוספים הם בגילנו, בהשכלה, בקרבה לפרישה לגמלאות ובמיקום מקום המגורים (בארץ או בחו"ל).

כל השינויים משפיעים על התכנון הפיננסי שלנו ועל האופן בו אנו שוקלים את מדיניות השקעותינו. לכן, בהתקיים שינוי בחיינו קיום הכרחי לבדוק האם הוא משפיע ואם כן באיזו מידה על השקעותינו?

שינויים מתרחשים גם מחוץ, כמו למשל בחוקים ובתקנות. הרגולטור, המייצג את הממשלה על גופיה השונים מנסה להגן על השקעותינו ומשנה מידי תקופה את התקנות הקשורות לתוכניות ואפיקים שונים. במקביל מבצעת הממשלה שינויים בתקנות המס השונות, מס על השקעותינו. אי עדכון ההשקעות ואי התייחסות לשינויים בתקנות עלול לפגוע פגיעה אנושה בחופש הכלכלי שלנו והכנסותינו בעתיד. קיימות דוגמאות רבות לכך, בין הבולטות: השינויים בעקבות ועדת בכר ב-2006 בתחום הפנסיוני והשינויים במיסוי בעקבות ועדת טרכטנברג.

נושאים מרכזיים נוספים הקשורים למעקב אחר השקעותינו כוללים:


    • מעקב אחר העמלות הנגבות מאתנו על ידי הגופים השונים המנהלים את כספינו. על פי רב, אם חל שינוי בעמלות הוא חל לרעתנו וחובה לתקנו בהקדם המידי.
    • שמירה על הקצאת הנכסים בהשקעותינו או בעברית פשוטה, שמירה על החלטותינו המקורית בנוגע למדיניות ההשקעות.
    • שינויים המתרחשים בהנהלות החברות או במנהלים הישירים הקשורים לניהול כספינו. לדוגמא: מנהל מוצלח בעל ניסיון עזב חברה אחת ועבר לאחרת, ניתן להעביר את כספינו לחברה האחרת בעקבות המנהל.
    • שמירת הדו"חות המתקבלים מבתי ההשקעות בקלסרים מסודרים, ריכוז רישום שנתי בטבלה והשוואה לשנים שעברו כדי למנוע "איבוד" של אחת הקרנות או הקופות שלנו ש"בטעות" אנו לא מקבלים דיווחים עליה. שימו לב: אל תשאירו את מכתבי גופי ההשקעות בתוך המעטפות או במגירה או בשקית ניילון ללא בדיקה או תיוק מסודר.

 כותב המאמר, אמיר דרורי, הוא אסטרטג פיננסי בכיר בחברת פיוניר תכנון פיננסי (92) בע"מ, אשר הינה בעלת רישיון לשיווק השקעות ולא לייעוץ השקעות ויתכנו לה זיקות למוצרים הפיננסים המוזכרים לעיל.

 מאמר זו אינו מהווה ייעוץ משפטי, מיסוי או חשבונאי, או המלצה להשקעה, או הצעה לרכישת או מכירת מוצרים פיננסיים מכל סוג שהוא ואינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. על אף שנעשו מאמצים סבירים בהכנת מאמר זה, בהתבסס על מקורות הנחשבים למהימנים, המאמר משקף את הדעות המובעות בה נכון למועד כתיבתו וכפוף לשינויים בכל עת ללא הודעה מוקדמת. פיוניר תכנון פיננסי (92) בע"מ, ו/או כל גוף אחר מקבוצת פיוניר, אינם נותנים ערובה כלשהי לגבי שלמות ודיוק המידע ולא יישאו בכל אחריות לכל נזק ו/או הפסד שייגרם משימוש במידע המפורט לעיל.

רק אם מענין אותך לתכנן נכון את השקעותיך, לחץ על הקישור ותקבל בחינם את הדו"ח המיוחד לבעלי הון, החושף את הדרכים להצליח בהשקעות בשוק ההון. לקבלת הדו"ח המיוחד – חינם – לחץ על הקישור:http://gemel.amir-drori.com/?page_id=129




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב