דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי משפחה טובה 

מאת    [ 28/02/2012 ]

מילים במאמר: 698   [ נצפה 4790 פעמים ]

מהי משפחה טובה ?

בעבר, משפחה טובה, היתה צירוף של שתי מילים, אשר היוו ערך מוחלט וברור לכולם. ראשית, כללה משפחה טובה אב ואם, כאשר שניהם מפרנסים טובים ומשכילים. הבית נקי ומסודר והחינוך המוענק לילדים הינו ללא רבב. כמובן שניתן לדון בסוגיה שלמה הנוגעת למונח  חינוך ללא רבב, אך זאת בפעם אחרת. משפחה טובה היתה משפחה בה אוכלים ביחד ארוחות יום ששי, תמיד יש אוכל במקרר, הילדים (בדרך כלל בין 2-3) מועדים משחר ילדותם למסלול אוניברסיטאי, כזה או אחר, ו...זהו.

כיום, במאה ה- 21, ערך המשפחתיות הינו שונה ממשפחה למשפחה. אין זה דווקא אומר כי יש משפחה טובה או משפחה רעה. אך המשמעות היא, שאין התנהלות משפחתית חד גונית. והמונח משפחה טובה, טמון במרכיבים אין ספור, אשר אינם דווקא כלולים ברשימה לעיל.

אז אילו סוגי משפחות אנו מכירים? האם כולן משפחות טובות? האם קיים בכלל מושג כזה- משפחה טובה?

משפחת ה- Sitcom האמריקאי (סיטקום- קומדיית מצבים)

בשנות ה-80 וה-90 פרח בטלוויזיה, ז'אנר סדרות הסיטקום. אחת מן הזכורות ביותר הינה משפחת קוסבי. אם נבחן לרגע את מאפייני המשפחה, נמצא: אב רופא, אם עקרת בית למופת, ילדים מחונכים ובמסגרות לימודיות מסודרות. מדי פעם מגיח משבר כגון: הבן החל לעשן סיגריות, הבת החלה לצאת עם גברים וכדומה. משברים אלו נפתרים תוך 45 דקות שידור הפרק ותמיד לשביעות רצון ההורים וארוחות משפחתיות הינן דבר של מה בכך.

משפחת ה- טלנובלה הארגנטינאית

המשפחות המוצגות בסדרות הטלנובלה הינן בעלות מאפיינים מאד ברורים. ברב המקרים עוסקת הסדרה במשפחה ענייה וקשת יום, המתמודדת עם מציאות, לכאורה, בלתי אפשרית. הדמויות במשפחה זו הינן חסרות השכלה ובמקרים רבים מוצגים אף יתומים. המשפחה חווה בגידות/ גירושין/ פשע ועוד. על פי ההגדרה הראשונית שהצגנו, אין ספק שזו אינה משפחה טובה. אולם, משפחות הטלנובלות מאופיינות בדמויות טובות לב, בעלות גאווה ובכוח לחימה אדיר. הן תעשינה את כל האפשר ותתמודדנה עם אין ספור קשיים על מנת להצליח. והסוף- תמיד טוב. המשפחה זוכה להצלחה כלכלית ומקצועית (בכל טלנובלה באופן אחר).

אלו הן שני סוגי משפחות קיצון. ברב המקרים משפחה ממוקמת במקום כלשהו על הסקאלה ביניהן.

האם משפחת הסיטקום הינה משפחה טובה באופן מוחלט ?

בדוגמא זו של משפחת קוסבי, יתכן והאם, עקרת הבית, מרגישה כי כל חייה מבוזבזים על ניקיון ובישול. היא מאד רוצה להגשים את עצמה ולעסוק בתחום אותו היא אוהבת. ארוחות הערב המשפחתיות לא כל כך רלוונטיות בעיניה לשמירה על משפחתיות טובה. דבר זה גורם לה לתסכול רב והיא אינה מאושרת.

כמו כן, הילד בן ה-18, אשר נרשם ללימודי רפואה (על פי החלטת האב כמובן) דווקא מעוניין בקריירה כעובד סוציאלי. אולם כל פעם כאשר הוא מנסה לשוחח עם הוריו, אין להם זמן עבורו. זאת כיוון שהם עסוקים בעיסוקים שונים המייצגים את ערך המשפחתיות עבורם. ומה לגבי מהות ערך המשפחתיות של הילד - תמיכה מן ההורים, למשל.

ומה לגבי משפחת הטלנובלה ?

אין כל ספק, כי אילו בננו היה מעוניין להתחתן עם אחת הבנות במשפחת הטלנובלה, כהורים- היינו נחרדים. מדוע לך להיכנס למשפחה לא טובה - היינו ודאי אומרים. האם כך הדבר - האם חוסר באמצעים, ואי לימודים באוניברסיטה הם אילו אשר משקפים משפחה טובה ? 

אז זהו שלא.....

כהורים, עלינו לשאול את עצמנו- מהי משפחתיות בעינינו - שהרי נרצה להעניק לילדינו ערכי משפחתיות נכונים וטובים. יחד עם זאת, זכרו כי משפחתיות עבורכם, איננה דווקא משפחתיות עבור ילדיכם ו/או בן זוגכם. כמו כן, אחד הדברים הייחודיים בערך המשפחתיות הינו כי הוא חלוק לשניים. חלק ראשון נשאר קבוע. ואילו החלק השני משתנה עם הזמן. כלומר, יתכן שדבר מה הנחשב מבחינתך ככלול בערך משפחתיות, בעוד 5 שנים לא ייחשב ככזה.

ומה עם הילד ?

לאחר שאנו יודעים מה כולל ערך המשפחתיות בעינינו, עלינו לברר מהי משמעות ערך המשפחתיות עבור ילדינו. לאחר שתבדקו יחדיו את המשמעויות, מומלץ לבחון יחדיו האם ישנם דברים אשר בלתי אפשריים לשינוי. לדוגמא, אם בעיני הילד משפחתיות טובה היא שההורים קונים לו כל מה שהוא רוצה ואין הדבר נראה בעיניכם, נסו להגיע לפשרה מסוימת, כגון דמי כיס חודשיים, עבודה מצד הילד וכדומה.

והחשוב ביותר: זכרו כי משפחה, מעצם הגדרתה, כוללת את כל בני הבית: אמא, אבא, ילדים, סבא, סבתא וכו'. ולכן על מנת להיות משפחה טובה ולקיים את ערך המשפחתיות בצורה הטובה ביותר, חשוב להקשיב לדעת כולם ולא רק לדעת ההורים.

על מנת להמשיך ולברר את הערך החשוב הזה ואף להגדיר רשימת ערכים על פיהם הייתם רוצים שמשפחתכם תתנהל, אני מזמינה אתכם להכיר את המשחק על מה ולמה – ילדים מנסחים ערכים.

להמשך קריאה והזמנת המשחק כמתנה ליום המשפחה שלך!

שוש מעוז – אריה    054-3093096


נקודת מפנה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב