דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אביב העמים הערבי -היש סיכוי לדמוקרטיה? 

מאת    [ 26/02/2012 ]

מילים במאמר: 358   [ נצפה 2681 פעמים ]

 

 הסיכוי  לדמוקרטיה בעולם הערבי קלוש ביותר ויתכן ואף לא קיים. הרושם שלי כי לא היה ולא יהיה אביב, אלא אנו צפויים לחורף מקפיא. העם הערבי איננו מונוליטי, אלא מפולג לעשרות ואם לא מאות זרמים שונים אשר אינם חיים זה עם זה בשלום. על מנת להקים עולם ערבי מאוחד, לאומני יש צורך לחסל את השבטיות. והשבטיות היא הבסיס ודרך חיים לערבים. נקח מספר דוגמאות. שלטונו של קדפי בלוב היה מבוסס על אנשי השבט ממנו בא,שבט אל-קאדפה.משטרו של אסאד, גם האב וגם הבן מבוסס על בני הכת  העלווית. כל שאר השבטים יכלו לקבל את מרותו של השליט ,או להתחפר ולהמתין להזדמנות להרוג בו.

אתיחס כעת למה שאקרא "מצודות בעולם הערבי". באופן גלובאלי ולא שבטי.לוב, סוריה, אלגיר, עיראק ותימן המשטר בתוכן מבוסס על קואליציות שבטיות בכל מדינה, אשר יכולות להתמוטט בין-רגע, גם בגלל נקמת דם שתפרוץ. "מצודה" נוספת היא למשל טוניס ומצרים. בשתי מדינות הללו השלטון מתבסס  לא רק על שיבטיות אלא על מוקדי כח, הצבא. הצבא יש ביכולתו להפיל ממשלות ולדאוג לאינטרסים של הקצינים הבכירים לאורך זמן.במצרים לדוגמא, זה מעוגן בחוקה.

ב"מצודה" השלישית אני רואה את המדינות המלוכניות, מרוקו, ירדן וערב הסעודית. במדינות הללו האמונה העוורת במלוכה והסגידה למלך, מחלישות כל רצון למרד. במדינות המלוכניות קיימת אמונה דתית חזקה כי המלך הוא נציג האלוהים עלי אדמות  וזה מחליש כל רצון להתקוממות או לרפורמה אזרחית.

השבטיות הערבית אין לה אח ורעה בתולדות העמים. טרם  המהפכה בלוב והפלת השלטון, איש לא ידע כי העם הלובי מחולק ל-120 שבטים! מצב דומה של שבטיות קיים בתימן, בעיראק וכל חצי אי ערב..

קשרי דם בעולם הערבי הם בעלי משמעות כה רבה, שלא יבינם איש מתרבות מערבית. האוטוריטה הגבוהה ביותר הוא האב, שאחראי גם לפי חוקי הדת המוסלמית על הגנת משפחתו וזו מתמסרת באופן מולחט למרותו ולהוראותיו, תהינה אשר תהינה. מגיל ילדות ובית הספר הכבוד ללא סייג והמשמעת האבסולוטית לראש המשפחה ,מוטבע באופיו של ערבי. ראשי מדינה לא יוכלו להתחרות בו.לאדם הממוצע ראש המשפחה הוא הקובע. במידה וראש משפחה יתמוך בשליט, גם הם יתמכו בו. במידה ולא יתמוך, יפרוץ מרד ושפיכות דמים.

מאפיינים תרבותיים אותם ציינתי בקיצור נמרץ, אינם עומדים בקנה אחד עם דמוקרטיה אשר מוכרת לנו ולכן ללא מהפכה תרבותית בעולם הערבי בסוגיית השבטיות, קשה לעלות על הדעת כי תקום בהם דמוקרטיה אמיתית.

 

כותב הכתבה הוא מנתח פלסטי בכיר. http://www.dr-teman.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב