דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחירת מקצוע לימודים באוניברסיטה: הנדסת אלקטרואופטיקה ופיסיקה שימושית 

מאת    [ 20/02/2012 ]

מילים במאמר: 678   [ נצפה 3147 פעמים ]

לאחרונה נתקלתי בשאלה הבאה בפורום הסטודנטים של תפוז: היכן יכול לעבוד בוגר תואר בפיסיקה, מה המשכורת, ומה בכלל האפשרויות העומדות בפני בוגר תואר בפיסיקה?

האמת שהשאלה אכן במקומה. צעיר העומד בפני קבלת החלטה חשובה שתלווה אותו שנים רבות לאורך הקריירה, והיא איזה מקצוע ללמוד צריך שיהיו לפניו מירב הנתונים וכן כל מידע אפשרי שיעזרו לו לשקלל הכל לכדי החלטה איזה מקצוע ללמוד באוניברסיטה.

בתחום הטכנולוגיה העילית - או אם נשתמש במונח העממי "היי טק" להנדסת תוכנה ומדעי המחשב כמובן יש את יחסי הציבור הטובים ביותר, ואני לא חושב שיש מה להרחיב על התחום. לפיכך אגב, זהו אחד המקצועות המבוקשים ביותר. אחרי מדעי המחשב ניתן לומר שהנדסת חשמל ואלקטרוניקה הוא התחום השני המבוקש ביותר. אני רק אדגיש שאני לא מסתמך כאן על סטטיסטיקות בדוקות אלא יותר מידע אישי. השורה התחתונה היא שרוב הסטודנטים שמעוניינים ללמוד הנדסה או מקצוע בעל ניחוח "הייטקי" יפנו למחשבים או אלקטרוניקה ומן הסתם מיעוטם יבחרו בפיסיקה. אז אני רוצה לחדש לכם שדווקא פיסיקה יכול להיות מקצוע מסעיר, בעל עתיד מזהיר, מקצוע שיש בו הרבה עבודה וביקוש לעובדים ושכרו כמובן מונח בצידו.

פיסיקה זה תחום רחב שמתפרש על מגוון רחב של נושאים - החל מאסטרונומיה ועד פיסיקה של גבישים. תחום מאוד מעניין בפיסיקה הוא תחום האלקטרו - אופטיקה, או גם - נקרא: פוטוניקה - בלועזית Photonics, או אופטו - אלקטרוניקה.  

הנדסת אלקטרואופטיקה אם כן עוסקת בשילוב בין אלקטרוניקה ואופטיקה. כלומר, בין הנדסת אלקטרוניקה לבין תחום האופטיקה בפיסיקה. כאן אני אדגיש שכמעט ואין קשר בין אלקטרו - אופטיקה ואופטומטריה. רבים טועים לחשוב שמדובר בעדשות משקפיים וכו'. אז לא, ממש לא. הנדסת אלקטרו - אופטיקה עוסקת בפיתוח מוצרים החל מהשוק הביתי הצרכני - למשל המצלמות הביתיות שיש כמעט היום לכל אחד, המצלמות שנמצאות בטלפונים, מצלמות מקצועיות, מצלמות וידאו, טלוויזיות, המשך במוצרים רפואיים - תת תחום שנקרא הנדסה רפואית וזה למשל כל המכונות להסרת שיער, אסטטיטקה רפואית, טיפול בלייזר - אם זה ניתוחי עיניים, טיפולים קוסמטיים, הסרת שיער שציינתי, MRI, אולטרא סאונד ועוד ועד גם התעשייה הבטחונית - פיתוח וייצור אמצעי ראיית לילה, לייזרים, מערכות תצפית ארוכות טווח, וכו' וכו'. בנוסף, ישנה תעשייה שלמה של מכונות בדיקה אלקטרואופטיות לשבבים ורכיבים אלקטרוניים שמיוצרים אצל ענקי הטכנולוגיה המוכרים כדוגמת אינטל, AMD, וכו'. בתעשיות הללו שמייצרות מליוני רכיבים בפס הייצור הדיוק של המוצר הסופי הוא קריטי. כמובן שלא ניתן לבדוק ידנית כל שבב וכל מעבד בפס הייצור, ולכן ישנן מכונות מיוחדות שמבצעות את הבדיקות הללו. זוהי תעשייה אדירה ומעניינת מאוד. כל זה על רגל אחת כמובן.

תעשיית האלקטרו - אופטיקה בישראל אגב, מפותחת מאוד ויש חברות רבות שעוסקות בתחום. משום מה, התחום הזה לא מוכר כל כך, כי מן הסתם הוא לא תמיד זוכה לכותרות במגאזיני הטכנולוגיה - משום שיותר מגניב לכתוב על חפיצים (גאדג'טים) ואפליקציות חדשות.

החברות בארץ עוסקות ביישומים בטחוניים, רפואיים, בתחום הבדיקות לרכיבים אלקטרוניים, וגם בפיתוח מוצרים לתעשיית הצריכה. החברות הגדולות והמוכרות הן למשל אלביט מערכות וחברת הבת שלה אלאופ, או בתחום הרפואה גיוון אימג'ינג שפיתחה גלולה מיוחדת שבולעים אותה והיא משדרת תמונות מתוך הגוף. או למשל חברת מדיגוס מהדרום שפיתחה את מצלמת הוידאו הקטנה בעולם. חברה נוספת שלאחרונה עלתה לכותרות היא חברת פריים סנס שנרכשה על ידי חברת מייקרוסופט והיא מפתחת את הטכנולוגיה שמאחורי הקינקט.  בתחום הבדיקות לרכיבים אלקטרוניים אפשר לומר שישראל היא סוג של מעצמה. החברות הגדולות והמובילות בעולם פתחו בישראל מרכזי מחקר ופיתוח גדולים שמעסיקים מהנדסים ופיסיקאים רבים. למשל אפלייד מטריאלס שממוקמת בפארק המדע ברחובות, אורבוטק שמפתחת מכונות לבדיקה של מסכים דקים וממוקמת ביבנה, KLA Tencor שנמצאת במגדל - העמק, ואף חברות מקומיות כדוגמת AVT למשל שנמצאת בהוד השרון ומפתחת ומייצרת מכונות בדיקה למוצרי צריכה, וישנן דוגמאות נוספות למכביר.

אפשרויות התעסוקה:

בפני בוגר פיסיקה עומדות מספר אפשרויות תעסוקה. אפשרות אחת היא כמובן להמשיך לתארים מתקדמים. אך מי שירצה להשתלב בתעשייה יוכל לעשות זאת באחת מהחברות הרבות הפועלות בארץ. הנה רשימה של חברות הלאקטרואופטיקה בישראל:

http://www.opli.co.il/index_pages/eo_companies/local/local_eo_companies.aspx 

בנוסף, ניתן לעבוד בשיווק ומכירות באחת מחברות הנציגויות בארץ אשר מייצגות חברות אלקטרואופטיקה מהעולם, או לחלופין כאיש שיווק ומכירות של אחת היצרניות הגדולות. ברם, מומלץ לעבוד לפני כן בפיתוח ולצבור ניסיון כאיש פיתוח טרם המעבר לתחום המכירות.

 

אם כן, סקרנו כאן את תחום האלקטרואופטיקה בכלל, ובארץ בפרט בקצרה. ברם, משום שמדובר בתחום מסעיר אני ממליץ לחקור וללמוד עוד על הנושא ויש ברשת האינטרנט מידע רב.

מנחם גליק. מומחה לאינטרנט ורשתות חברתיות, שיווק במדיה החברתית. http://www.wguide.co.il/ http://www.dosiblog.blogspot.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב