דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרוייקט ייעול רשת הפצה עבור חברת דלק גלובאלית 

מאת    [ 19/02/2012 ]

מילים במאמר: 1728   [ נצפה 2245 פעמים ]

1. הקדמה

בשנת 2007, רכשה חברת דלק גלובאלית מידי ענקית אנרגיה כ- 800 תחנות תדלוק, הכוללות 200 חנויות נוחות. הרחבת נוכחותה של החברה בשוק הבינלאומי, הייתה כרוכה בהערכות מחדש של התהליכים בחברה.

אחת הסיבות שהובילה את ענקית האנרגיה למכור את רשת התחנות שלה הייתה הרווחיות הנמוכה  המאפיינת את הפעילות הקמעונאית בתחום הדלקים ב"מורד הזרם" (Downstream) אשר מתחיל בבתי הזיקוק ומסתיימת בנקודות הביקוש השונות, לעומת הרווחים הגדולים הקיימים בשלבי האיתור ואספקת הדלק הגולמי "במעלה הזרם" (Upstream) אשר מתחיל בקידוח הדלקים ומסתיים בבית הזיקוק. השחקנים הגדולים בתחום מאמצים מגמה זאת ומתמקדים ב"מעלה הזרם". מטרת  הלקוח הייתה להגדיל את הרווחיות ממכר הדלק על ידי ניהול שרשרת ערך יעילה יותר.

על מנת להגדיל את הרווחיות וליצור את המרווחים הנדרשים, בעולם התחרותי של ממכר דלק קמעונאי, נדרשו התיעלות וחיסכון בעלויות השונות לאורכה של שרשרת האספקה מהטרמינלים השונים לתחנות הדלק. לשם כך, נבחרה חברת C&G Logistic Solutions, במטרה לבחון את שרשרת האספקה ולאתר, כאמור, הזדמנויות אשר יביאו להגדלת הרווחיות.

חברתC&G ,  בשיתוף עם הלקוח, בחנה את החוליות השונות בשרשרת האספקה וזיהתה את הזדמנות ליצירת סינרגיה והביאה לתוצאה מיטבית כוללת. מטרה זו הושגה באמצעות שימוש במודל ה- SNO (מודל אופטימיזציית רשת) שפותח כאמור ע"י צוות המומחים של C&G, פתרון המתחשב בגורמים השונים לאורך שרשרת האספקה ומוביל לתכנון מיטבי. בעזרת מודל זה, C&G תכננה רשת הפצה גמישה ויעילה המתחשבת בגורמים הקבועים והמשתנים בענף. מנהלי הפרויקט של מטעמה של חברת C&G ניהלו את תהליך אופטימיזציית הרשת עד אשר תהליך ההטמעה הושלם אצל הלקוח.

מודל ה- SNO מתאים לתכנון רשתות המורכבות ממקורות אספקה ויעדים רבים המושפעים ממשתנים רבים וכן, ניכר כי ניתן ליישום על ענפים שונים ותעשיות שונות. המודל משתמש בכלים מתמטיים לקביעת אופי הרכב והכמויות ברשת.

2. תעשיית הפטרוליום והקשיים בה

תעשיית הדלקים מתחלקת לרוב לשלושה מרכיבים עיקריים; "מעלה הזרם" (Upstream), "אמצע הזרם" (Midstream) ו"מורד הזרם" (Downstream), כאשר הפעילויות ב"אמצע הזרם" לעיתים קרובות נכללות בקטגוריית "מורד הזרם". "מורד הזרם" של הדלק הוא מושג נפוץ לתיאור בתי הזיקוק לנפט הגולמי, והמכירה וההפצה של הדלק הטבעי ושל מוצרים שמקורם בנפט הגולמי. כמו כן, "מורד הזרם" כולל בתי זיקוק של דלק, מפעלים פטרוכימיים (של מוצרי נפט תעשיתיים), הפצת נפט, עמדות מכירה של קמעונאים וחברות הפצת דלק טבעי. "מעלה הזרם"  הוא מושג נפוץ לתיאור איתור של דלק ונפט תת- קרקעי או תת-ימי, קידוח ותפעול של הבארות מכוסים והעלאת הנפט הגולמי והדלק הטבעי אל פני השטח. מושג זה ידוע גם כתחום של "חקירה וייצור" (Exploration and production -E&P).

תעשיית הדלקים (Downstream) הינה  כיום תעשייה המוגבלת ביכולתה להגדיל הכנסות ולהבטיח את רווחיותה. לאחר שנים של צמצום בהוצאות, התעשייה נותרה עם שולי רווח צרים המגבילים את יכולת ההשקעה  של החברות. החלטות לגבי רמות מלאי הינן החלטות מורכבות עקב אילוצים של איחסון, הון חוזר ורמות סיכון גבוהות.  כמו כן, קיימת אי ודאות ממושכת ברחבי העולם בנוגע לזמינות המוצר ותנודות המחיר. על רקע זה, שחקני ה Downstream חייבים לקבל החלטות רכישה ואספקה מהירות, מושכלות בעלות משמעות קריטית על ריווחיות החברה.

בנוסף, חברות  הדלקים מתמודדות עם אתגרי שרשרת אספקה רבים כגון: הבטחת גמישות הדרושה לביקושים המשתנים, מיזעור ההון החוזר של המלאי, צמצום סיכונים בגין חשיפה לשינויי מחירים תוך שמירה על זמינות המוצר ללקוחות הקצה, עמידה במגבלות רגולטוריות רבות (כגון מהילה של דלקים ביולוגיים Bio Fuel), אינטגרציה עם חברות בנות, בחינת השפעתם של שינויים ברשת, הגדרת היחס הנכון בין פעילויות המבוצעות בתוך הארגון לבין פעילויות במיקור חוץ ובעיקר הפחתת עלויות והגברת היעילות ללא הפרעה לפעילות החברה. כל זאת  בהתבסס על שיקולים כלכליים  וניתוח סיכונים.

3. אופטימיזציית רשת (SNO) 3.1 הקדמה

חברת C&G פיתחה כלים ייחודים המותאמים במיוחד לשרשרת האספקה בתעשיית הפטרוליום, ביניהם מודל ה-SNO (Strtegic Network Optimization). ה-SNO  משקלל מספר רב של פרמטרים בשרשרת האספקה במטרה למכסם את העלויות תוך התחשבות בכל ההיבטים התפעוליים, הלוגיסטיים, המסחריים, הפיננסיים והשירותיים.

בעוד שתכנון האספקה (Rout planning) עוסק בדרכים המיטביות לעמוד בביקוש באמצעות המשאבים הקיימים, תכנון הרשת מתכנן את המשאבים והסכמי הרכש. תכנון ההפצה קובע את מסלול ההפצה וכמויות המלאי הדרושות בכל אתר לכל מוצר. בתכנון רשת אנו בוחנים את מיקום המחסנים/הטרמינלים וגודלם, תפוקות בתי הזיקוק (ו/או היקף הרכש של הסכם ספציפי), דרכי שינוע, יעדי מלאי מיטביים, הבדלים באלמנטים של עונתיות הנגזרים משינוי בביקושים למוצרים השונים והשינוי בביקושים בהתאם לאזור גיאוגרפי. המודל לוקח בחשבון את האילוצים של הרשת הן בקשתות והן בצמתים ומבצע אופטימיזציה גלובלית של הרשת בראיה עסקית כוללת.

3.2   מודל לאופטימיזציית רשת

המודל האסטרגי לאופטימיזציית רשת (SNO) הוא כלי ניהולי עבור דרג מקבלי ההחלטות אשר מציג את מבנה שרשרת האספקה האופטימלי והעלויות הכרוכות ביישומו. המודל בוחן את עלויות שרשרת האספקה הכוללות, מריץ מספר תרחישים חלופיים, משווה את תוצאות החלופות ובוחר את התרחיש הטוב ביותר.

המודל ממטב את סך כל עלויות הרשת מבתי הזיקוק דרך הטרמינלים עד שהמוצר מגיע ליעד הסופי באתר הקמעונאי. כמו כן, הוא מביא לאופטימיזציה שמבוססת על מיקום גיאוגרפי, תנועה וכל העלויות הישירות והעקיפות. האופטימיזציה ייחודית בכך שהיא לוקחת הן את העלויות הלוגיסטיות והן את יתר העלויות הישירות והעקיפות.  

להלן דוגמא של הפרמטרים השונים בהם משתמש המודל:


    • נתוני GIS (מרחקים וזמני נסיעה בחלונות הזמן השונים במהלך השבוע).
    • הסכמי רכש הדלקים באתרים השונים (בתי זיקוק, טרמנילים) ולמוצרים השונים (דלקים ותמהילים)- תעריפים למוצרים השונים, הנחות לגודל וכדומה.
    • תעריפי הובלה והפצה בקשתות השונות של הרשת למוצרים השונים.
    • תעריפים לוגיסטיים (Throughput) בצמתים השונים כגון: מהילת דלק ביולוגי (BIO Fuel),  מהילת תוספים, ניפוק דלק וכדומה.
    • ועוד מגוון רחב של פרמטרים: אובדנים, תנאי אשראי, טמפרטורה של המוצר לאורך השנה, צפיפות המוצר, ביקושים לאורך השנה ועוד.
    • כמו כן המודל מתחשב בכל האילוצים ברשת – קיבולת אחסון/שינוע/ משקל נסיעה מותר, אילוצים רגולטורים נוספים, מיסוי במדינות השונות, שינויים בביקושים בהתאם לעונות ולמיקום גיאוגרפי ועוד.

המודל כאמור מבצע אופטימזיציה גלובלית של כל נתוני הרשת ומציג את הרשת האופטימלית במספר תרחשים עסקיים אפשריים.

הפרויקט כלל פיתוח מודל ייחודי לתחום הדלקים והגז, פיתוח שיטת איסוף נתונים ייחודית לתחום ושילוב של מספר דיספלינות אצל הלקוח (כספים, רכש, הפצה ותפעול).

3.2   כלי ה-SNO

ה – SNO  הוא כלי גלובאלי מבוסס מתודות מדיסיפלינת חקר הביצועים הכולל בתוכו משתנים ואילוצים רבים, ופונקציית מטרה אחת (מקסום הרווח הכולל). כמו כן, ה-SNO בחברת הדלק בודק את השימוש בטרמינלים ובבתי הזיקוק מבחינת הגבלות רכישת הדלק, מודד את היחס בין הרמה ישירה מבתי הזיקוק מול השימוש בטרמינלים, מחשב את התפוקה האופטימלית לכל טרמינל, מתחשב באילוץ קיבולת האחסון של כל טרמינל, מקפיד על מדיניות מלאי לכל טרמינל המבוססת על מלאי בטחון, דרישות וצרכים פיננסיים, מקצה אתר לטרמינלים או לבתי הזיקוק, מנהל תרחישים חלופיים ומשווה את התוצאות של התרחישים השונים.

בנוסף, חברת C&G פיתחה מספר כלים ייחודיים מלבד ה-SNO, ביניהם הכלי לאופטימיזציית המיכל של הדלק והכלי לאופטימיזציית האסטרטגיה. השילוב בין הכלים השונים הביא לאופטימיזציה מירבית ולהצלחת הפרויקט.

3.3   התמודדות עם אתגרי התעשייה

"מורד הזרם" (Downstream)  בתעשיית הדלקים מתאפיין בתחלופה גבוהה, השקעות יקרות מאוד (טרמינלים, בתי זיקוק, צי משאיות ועוד), שולי רווח קטנים, ביקושים קבועים המשתנים לאורך השנה, חשיפה לתנודות המחיר, חשיפה להונאות , אובדנים רבים וריבוי שינויים רגולטוריים (תקינה).

בשנים האחרונות רואים מגמה של השחקנים הגדולים לנטוש את המכירות הקמעונאיות ולהתמקד ב"מעלה  הזרם", שם מצויים הרווחים הגדולים בענף. לכן ניתן לראות יותר ויותר מיזוגים ורכישות (M&A) בתעשיית "מורד הזרם" (Downstream). שחקני "מורד הזרם" מתמקדים בכל אלמנט של שרשרת האספקה בנפרד בזמן שהם מתעלמים מהפוטנציאל הגלום בשרשרת האספקה הרחבה (הסתכלות כוללת על שרשרת האספקה). מגמה נוספת שמאפיינת את "מורד הזרם" הוא חקיקה גוברת והולכת הכוללת שינוי תמהיל הדלקים הביולוגיים (Bio Fuel, Bio Diesl) ותקינה משתנה של תחנות הדלק ואמצעי השינוע והאחסון.

מודל ה-SNO  מתאים למגמות בתעשייה בכך שהוא מגדיל את הריווחיות הגולמית והתפעולית תוך התחשבנות באילוצי הרשת והמגבלות העסקיות של שחקני ה –  Down stream כגון: הורדת רמות המלאי, שיפור ההון החוזר.

3.5   השימושים והמאפיינים העיקריים של ה-SNO

ה- SNO  משמש ככלי תומך החלטה להנהלת החברה ולמנהלי שרשרת האספקה הן בגיבוש הסכמי הרכש השנתיים של הדלקים ושל הספקים הלוגיסטיים השונים והן בקביעת הרשת לאורך השנה. כמו כן, הרצת המודל משמשת את הלקוח בבחינה של מיזוגים ורכישות של תחנות דלק נוספות (M&A), רכישה של טרמינלים/בתי זיקוק ו/או בבחינה של שינויים אקסוגניים ברשת כגון: שינויים רגולטוריים, השבתה של בית זיקוק וכיוצא בזה. ה- SNO  מאפשר השוואה בין תרחישים עסקיים שונים (What if).  

3.6   מאפיינים ראשיים במערכות תכנון המלאי וההפצה הקיימות בתעשיית הדלקים והגז ומבט אל האופק

לאחר שגובשה הרשת, אחת לתקופה נותרה העבודה היומיות של תכנון המלאי בתחנות הדלק. תכנון זה כולל למעשה שני מרכיבים: תכנון המלאי בכל טנק (למוצר מספר טנקים) בכל תחנה וכן תכנון ההפצה (תא בכל משאית).

המאפיינים המרכזיים במערכות התכנון (MRP & Rout planning) הקיימות כיום בתעשיית הדלקים והגז מורכבים משני אלגוריתמים נפרדים לאופטימיזציה של השלמת המלאי בתחנה ותכנון ההפצה. שני האלגוריתמים הקיימים מתעלמים מהיבטים חשובים ביותר באספקת הדלקים כגון צרכי מלאי של אתר בקרבת מקום (מלאי חזוי וקיים)יעילות תחבורה, עלות הפצה כוללת )נוכחית וצפוייה)אילוצים עתידיים,ביקושים (שעה ביום)היבטים מסחריים כגון מחירונים והסכמי מכירה לאתרים, הסכמי הרכש עם בתי הזיקוק ועוד.

להחלטות התכנון הטקטי יש השפעה משמעותית על זמינות המוצר בתחנות והריווחיות של החברהמודלים שפותחו והוטמעו ע"י C&G של משלבים את החלטות התכנון וההפצה ומאפשרים תכנון אופטימלי.

בשווקים מסויימים כמו במדינות מסויימות בארה"ב בהם מקובלת אסטרטגיית רכש על בסיס מחירי שוק (SPOT, ללא שימוש בהסכמים שנתיים) האלגוריתם בעתיד יקבע את אסטרטגיית הרכש האופטימלי של רכישת הדלקים ורכישת ההפצה לכל תחנה באופן יומיומי ומקוון. כמו כן, בעתיד האלגוריתם יאפשר גם תמחור דינמי של המוצר לכל תחנה על בסיס העלות המוצר הכוללת ומחירי המתחרים באזור בלבד.

4. תוצאות הפרוייקט

שתי תוצאות עיקריות לפרוייקט אופטימיזציית הרשת. האחת, נחסכו כ-5-10% מהעלויות הכוללת של שרשרת האספקה בפרויקט הSNO והשניה, 0.1% רווח נוסף לכל רכיב משמעותי פוטנציאלי בפרויקט הSNO.

5. חברת C&G Logistics Solutions

חברת C&G Logistic Solutions היא חברה לייעוץ לוגיסטי המתמחה במתן פתרונות כוללים בתחום שרשרת האספקה לחברות ישראליות ובינלאומיות בישראל. החברה פועלת למעלה מ-6 שנים.

ל- C&G ניסיון רב בייעוץ בתחומי שרשרת האספקה במגוון ענפיםכגון: קמעונאות, טלקום, היי טק, דלקים, פרמבצטיקה, מוצרי צריכה ועוד.

צוות החברה מורכב ממהנדסי תעשייה וניהול בעלי ניסיון רב במגוון רחב של תעשיות עם ניסיון ניכר בהקמה של מערכים לוגיסטיים גלובליים מורכבים. לעיתים החברה משלבת אנשי מחקר, בעיקר בפיתוח מודלים בתחום חקר ביצועים וכן אנשי מקצוע מתמחים בדיספלינות ייחודיות בתחום שרשרת האספקה.

החברה מבצעת מגוון רחב של פרויקטים בארץ ובחו"ל הן בעיצוב אסטרטגיה של שרשרת האספקה והן ברמה הטקטית/תפעולית של החברות השונות.

6. מסקנות

לעיתים רבות בעיית חוסר הריווחיות של חברה נובעת מתכנון לוקה בחסר של שרשרת הערך שלה. פעמים רבות נצטרך לחקור ולהבין בצורה מעמיקה את כל שלבי התהליך ותפקודם במצב הקיים כדי להצביע ישירות ובאופן אובייקטיבי על הבעיה העיקרית בשרשרת הערך.

בפרוייקט שהוצא לפועל בחברת הדלק ותואר במאמר זה, בוצע חקר מעמיק להבנת הבעיה באמצעות איסוף מידע מהשטח וכלים נוספים.

"ההזדמנויות" ליצירת רווח בשרשרת האספקה אותרו על ידי חברת הייעוץ C&G, אשר פיתחה מודל  אסטרטגי לאופטימיזציית רשת הכולל את כל מרכיבי השרשרת, תוך ירידה לרזולוציה גבוהה מאוד של כל הפרטים המרכיבים את שרשרת האספקה. המודל מתייחס למשתני הבעיה, לאילוצים ולמטרה העיקרית של הפרוייקט- הגדלת הריווחיות של החברה. באמצעות המודל נבחרו דרכי הפעולה והכלים בהם יש להשתמש לאורך כל שרשרת האספקה ובכך הגדילה משמעותית חברת הדלק את רווחיות החברה. המודל פותח כמודל גנרי ועל כן ניתן ליישמו בענפים רבים.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב