דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסורבת גט היא אישה עגונה? 

מאת    [ 19/02/2012 ]

מילים במאמר: 479   [ נצפה 3260 פעמים ]

בפעם הראשונה ששמעתי את המילה "אישה עגונה" הייתי בגיל הנעורים, והמושג עלה בדיון הציבורי מתוך הצורך לשחרר מעגינותן את נשות הנעדרים של הצוללת "דקר". התמונה שנצטיירה אז בדמיוני יצרה רושם שאישה עגונה היא אישה שמקום הימצאו של בעלה אינו ידוע, ועם זאת לא מוטלת עליו כל "אשמה".  

לפני שנתיים וחצי קיבלתי הצעה לאמן נשים עגונות/מסורבות גט, נשים שהקרקע הבטוחה נשמטה תחת רגליהן במחי יד ומיקמה אותן במצב שהן מתנדנדות בין ייאוש לתקווה, בין הציפייה לסגור פרק חיים שכשל ולפתוח באחר. הכאוס היה אמור להיות זמני, פרק חיים בן חלוף, אלא שהמציאות הייתה ועדיין אחרת... 

מאז פתחתי דלתי לעולמה של אישה מסורבת אחת. אני מנסה להבין את אי הסדר השולט בבתי הדין הרבני והעליון בכל שנוגע לנשים מסורבות גט. 

האישה המסורבת שאני מכירה, מתנהלת כך כבר למעלה משבע שנים. בעלה סרבן הגט מונע מאשתו את הגט המיוחל באופן המאפשר לו להמשיך לעגן אותה לאורך שנים רבות.

צר לי ומתסכל אותי עד מאוד. בתי הדין הרבניים בארץ נותנים לגיטימציה מוחלטת לבעלים רבים (אלפים שכמותם) להמשיך ולעגן נשים ולהחזיקן שבויות. בתי הדין נוהגים בהן בדרכים ניפתלות, מתחמקים מלהכריע, דוחים, מתרצים, לועגים ומבטלים באחת את הנשים ואת הטוענות הרבניות כאילו אינן בעלות צד או דעה.

רק במאי 2011 אשרה מליאת הכנסת את הצעת החוק (בקיראה טרומית) לפיה אם הוחלט בבית הדין לחייב את סרבן הגט במתן גט וכדי שלא להגיע למצב של כפייה. אי לכך חובה על הדיינים לקבוע לוח זמנים לדיון בסנקציות נגדו בתוך 30-45 יום ממתן חיוב הגט! 

הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ עתניאל שנלר בשיתוף עם ארגון "מבוי סתום - למען מסורבות גט".  מטרת החוק להביא את הסרבנים למתן גט ולא לאפשר להם להתנהל באורח חיים כפול בעוד האישה אינה יכולה לצאת לחיים חדשים, להקים משפחה ולא להשתקם.

מסורבת הגט שאני מכירה זכתה בפסק הדין (חיוב גט) כבר לפני שנתיםימים.  מאז לא חלו נגד הסרבן כל סנקציות. הוא חי את חייו עם אישה כבר 4 שנים ויותר. מסרב לשלם מזונות אישה, מסרב לתת גט והיא נותרה עגונה, חובשת שביס (היא אישה דתית - נשואה) ואינה מותרת לאיש.  טרח להגיב ולהתייחס לזעקה עו"ד גיל שחף ממנו למדתי שמבחינת החוק הסירוב לתת גט הנו עוולה המפרה את עצמאותה של האישה המוגנת על ידי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, כשמשמעות הדבר היא שהאישה העגונה, מסורבת הגט, יכולה לתבוע מסרבן הגט פיצויים על העוול שהוא גורם לה כפי שנקבע על ידי דיני הנזיקין בישראל.

ברגע שזה מגיע לכיס שלו, לבית משפט אזרחי, להוצאה לפועל ולכלא - פעולות שלא קשורות לבית הדין הרבני, הוא ירוץ לתת לה גט... אלא שכדי להגיע לתביעות הללו הקושי הוא רב, הדמן והמשאבים הנדרשים מאותן מסורבות אינו משחק לידן והן כבולות בכבלי בית הדין הרבני. 

ואתם, האם קצתם מכוחו של בית הדין הרבני? האם תרצו לתת ידכם לטובת הצעקה הנשמעת מפי אלפי נשים עגונות הניצבות שוב ושוב מול דיינים ערלים ואין מוצא? בבקשה. בואו הצטרפו אתנו אל הקבוצה למען נשים מסורבות גט.

יחד נשמיע קולנו למען. תודה.   

 

 
ריקי ברוך מאמנת אישית וקבוצתית. בחירות נכונות אימון להחלפת קריירה בשילוב כתיבה אישית כמקדמת תהליך צמיחה. אימון תעסוקתי. מלווה בהתנדבות נשים מסורבות גט בחסות עמותת יד לאישה. מתרגלת בקורס הכשרת מאמנים במכון גומא. בוגרת קורס ייעוד אמיתי. חברת בלשכת המאמנים ישראל.   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב