דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה היא דולה ומה תפקידה? 

מאת    [ 18/02/2012 ]

מילים במאמר: 656   [ נצפה 1602 פעמים ]

מה היא דולה ומה היא עושה???

כשאומרים דולה היום אנו מתכוונים לאישה המציעה תמיכה נפשית ופיזית לאישה ולבן זוגה במהלך ההיריון, בזמן הלידה ואחריה.

תומכת הלידה- דולה- עוסקת בתהליך ההפיכה של אישה לאמא, היא עוזרת לאישה לעבור את החוויה המספקת ביותר שהיא יכולה לעבור מההיריון לתוך האמהות. סוג כזה של תמיכה מאפשר לכל המשפחה להירגע ולהנות מהתהליך גם כן.

היום בישראל ניתן לראות עליה משמעותית בנשים העוסקות במקצוע הדולה ועלייה גבוהה מאוד בלידות המתרחשות עם דולות, זאת כתוצאה מהצורך העולה בתמיכה הנפשית והעלייה בלידות שאינן טבעיות או בעלות אופי רפואי-התערבותי. למעשה אם נבחן את הסטטיסטיקות שעורך GOOGLE על מילות החיפוש נראה עלייה משמעותית בחיפוש של הביטוי דולה וביטויים הקשורים לכך.

דולות בדר"כ מנוסות בלידות ובדר"כ הן אמהות בעצמן. יש להן ידע ומודעות בפיזיולוגיה של גוף האישה, אבל דולה אינה תומכת באישה בתפקיד רפואי- זהו תפקיד המיילדת או הרופא. תפקידה של דולה הוא לדאוג שהלידה עוברת כחוויה מעצימה ונורמלית ככל האפשר. גם אם הלידה מסתבכת ודורשת התערבות רפואית הדולה עדיין תשאר לצידך ותעזור לך בכל דרך אפשרית.

הדולה אינה מחליטה החלטות בשביל הזוג בו היא תומכת! אבל היא עוזרת להם בתהליך קבלת ההחלטות שבמהלך הלידה ומספקת להם מידע מאוזן כך שהזוג יוכל לקבל החלטות שקולות בצורה עצמאית.

נשים רבות מאמינות כי נוכחותה של דולה בזמן הלידה בבית חולים היא "חובה" בגלל האופי ההתערבותי של הלידה המודרנית- זירוזים שלא חייבים אותם נמצאים בנסיקה ו-1 מתוך 5 לידות הן לידות בניתוח קיסרי, בישראל. בהתחשב בהשפעות ארוכות הטווח,
הרגשיות והפיזיות, שבלידה כזו על האם, בן-זוגה ועל התינוק, דולה היא סוג של תעודת ביטוח שיכולה לנסות להגן עליך מפני חוויה טראומטית בלידה. עם דולה את יודעת שמישהו תמיד בצד שלך, תומך בך ובאינטרסים שלך ושל משפחתך.

דולות עובדות במרכזי לידה שונים, בבתי חולים ציבוריים או פרטיים וגם בלידות בבית בשיתוף עם מיילדות פרטיות- אבל אף פעם לא לבד. בלידה מוכרחים שתהיה נוכחות של רופא או מיילדת המוסמכים ללידה, דולות בדרך כלל אינן מוסמכות לפעולת הלידה עצמה אלא לכל המסביב של הלידה, התמיכה ביולדת וביילוד.

יש שני סוגי דולות- דולה תומכת לידה ודולה פוסט פארטום, כאשר הרבה דולות מבצעות את שני התפקידים. ההבדל בינהם הוא שתפקידה של דולה פוסט פארטום מתחיל אחרי הלידה בהענקת עזרה ותמיכה נפשית ליולדת ולמשפחתה בביתה של היולדת. תמיכה זו כוללת גם (בדרך כלל) עזרה והדרכה בהנקה, עזרה קלה במטלות הבית, עיסויים ותמיכה נפשית ופיזית באם. בחברה המודרנית קיים ביקוש עולה לדולה לאחר לידה בשל האופי התובעני של הסביבה שבעבר היתה מתגייסת לתת עזרה ליולדת הטרייה. מיותר לומר כי מחקרים מוכיחים שלנוכחות דולה פוסט פארטום יש השפעה גבוהה ברווחתה ומצבה של האישה ובקשר שלה עם התינוק הטרי.

מה הן היתרונות המוכחים של דולה- למה ללדת עם דולה?

מתגובות של נשים מרחבי העולם עולה כי נוכחות דולה היא יותר אפקטיבית מצוות בית החולים, מחברים וממשפחה. מחקרים מדגימים באופן שחוזר על עצמו השפעה גבוהה על האם ומהלך הלידה:


    • הפחתה של 50% בניתוחים קיסריים
    • הפחתה של 40% בלידות מלקחיים
    • הפחתה של 60% בשימוש באפידורל
    • הפחתה של 40% בשימוש באוקסיטוצין לזירוזים
    • הפחתה של 30% בשימוש במשככי כאבים
    • הפחתה של 25% באורך הלידה עצמה
    • עלייה בשיעור ההנקה לאחר הלידה
    • הערכה עצמתי גבוהה יותר, פחות חרדה ופחות דיכאון לאחר לידה.

אלו לא טעויות דפוס, היתרונות משמעותיים!! זה פשוט מראה כמה חשוב לקבל את התמיכה הנכונה בזמן הלידה, בין שיש לך בן זוג תומך ובין שלא.

האם דולה מחליפה את בן הזוג של היולדת?

על פי מחקרים, לא רק שדולה אינה מחליפה בן זוג, אלא היא מעצימה את חשיבות השתתפותו, תפקידו ועזרתו ליולדת בתהליך הלידה. בני הזוג מרגישים הרבה יותר נלהבים ושתרומתם בזמן הלידה והצירים יותר משמעותית. במחקרים נמצא שלא רק שבן הזוג מדווח כי הרגיש סיפוק רב יותר אחרי הלידה אלא גם האמהות מדווחות שהן מלאות סיפוק והערכה לבן הזוג על התפקיד שמילא בלידה.

מה שלא תחליטי לעשות, שתהיה לך לידה קלה ומעבר חלק לאמהות!

טלי מיכאלי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב