דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נתניהו צודק: שיטת הפריימריז עדיפה על בחירת מועמדי המפלגה במרכז הליכוד 

מאת    [ 16/02/2012 ]

מילים במאמר: 1813   [ נצפה 2626 פעמים ]

נתניהו צודק: שיטת הפריימריז עדיפה על בחירת מועמדי המפלגה לכנסת במרכז הליכוד

 

נדב פרי, הכתב הפוליטי של חדשות ערוץ 10 דיווח במהדורה ששודרה בתאריך 15.2.12, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו אוהב את היוזמה שצוברת תאוצה להביא לביטול שיטת הפריימריז בליכוד. ראש הממשלה כך על פי הדיווח הבהיר לשרים ולגורמים בכירים במפלגתו כי אם יוחלט לבטל את הפריימריז ולהפקיד ביד גוף מצומצם (מספר אלפי חברים שיכלול את חברי המרכז ומועצות הסניפים) את בחירת רשימת הליכוד לכנסת, הרי שנתניהו ייקח עימו את רוב חברי הסיעה ויקים את הליכוד החדש.

 

נתניהו מתנגד נחרצות להשבת הכוח למרכז הליכוד אשר אופן התנהלותו ושחיתותו בעבר הלא רחוק גרמו נזקים רבים לתנועת הליכוד. האיום של נתניהו עשוי להשפיע על עמדת יוזמי המהלך לביטול שיטת הפריימריז בליכוד, אולם עצם המחלוקת מעידה על הלקונה בחוק שאינה מסדירה קיום פריימריז במפלגות הגדולות.

 

בספרי פוליטיקה חוקתית  הצעתי לקבוע בחקיקה כללים אחידים לקיום בחירות מקדימות (פריימריז). הצעת החוק מביאה לידי ביטוי את עמדתו העקרונית של ראש הממשלה התומכת בקיום בחירות מקדימות, ההצעה גם קובעת רף של מספר חברים רשומים שכל מפלגה המגיעה אליו תחויב על פי חוק בקיום בחירות מקדימות. הצעת החוק כוללת הסדרת סוגיות נוספות הנוגעות לקיום בחירות מקדימות. להלן הפרק בספר המתייחס לבחירת יושב ראש המפלגה ומועמדיה לכנסת בבחירות מקדימות:

7. כללים אחידים לקיום בחירות מקדימות (פריימריז)

הכללים האחידים לקיום בחירות מקדימות במפלגות יהיו בהתאם לעיקרי ההצעה שלהלן:

 

א. מפלגת המון

1.  הגדרה: מפלגת המון היא כל מפלגה אשר מספר חבריה הרשומים כמתחייב על פי תקנון המפלגה הוא 40,000 חברים ומעלה, במועד שבו הוכרז על קיום בחירות כלליות לכנסת.

2.  כל מפלגת המון תהיה מחויבת לקיים בחירות מקדימות לתפקיד יושב ראש המפלגה ולמועמדי המפלגה ברשימה לכנסת.

 

ב. בעלי זכות הצבעה בבחירות המקדימות

כל חברי המפלגה הרשומים אשר הצטרפו למפלגה עד חצי שנה לפני המועד שנקבע לבחירות המקדימות לתפקיד יושב ראש המפלגה וכן לבחירות המקדימות למועמדי המפלגה לכנסת, יהיו בעלי זכות הצבעה בבחירות המקדימות.

 

ג.  מועד הבחירות המקדימות

המפלגה תודיע על מועד קיום הבחירות המקדימות לתפקיד יושב הראש שלה ולבחירות המקדימות לקביעת רשימת מועמדיה לכנסת.

 

ד. בחירות מקדימות ליושב ראש המפלגה

1. הצגת מועמדות

     חברים אשר בכוונתם להתמודד על תפקיד יושב ראש המפלגה יציגו את מועמדותם על פי נוהלי המפלגה, וזאת בתוך שבועיים מיום הודעת המפלגה כאמור בסעיף 7 ג' לעיל.

2. מספר מועמדים

     בבחירות המקדימות לתפקיד יושב ראש המפלגה יתמודדו שניים או שלושה מועמדים בלבד.

3.  סקר מקדים

     אם נרשמו יותר משלושה מועמדים להתמודדות על תפקיד יושב ראש המפלגה, תערוך המפלגה סקר מקדים בין חבריה לבחינת מידת התמיכה במועמדים שנרשמו, וזאת על פי הכללים שלהלן:

א.  חברה המתמחה בניהול סקרי בחירות בעבור מועמדים תערוך סקר טלפוני בקרב מדגם מייצג של חברי המפלגה, וזאת במועד שתקבע הנהלת המפלגה.

ב.  בסקר ישתתפו בין 5% ל-10% חברי מפלגה רשומים. את האחוז המדויק תקבע הנהלת המפלגה, בהתחשב בגודלה.

ג.   הנהלת המפלגה תפרסם את תוצאות הסקר במלואן, ובהתאם להן ייקבע מי הם שלושת המועמדים שיתמודדו בבחירות המקדימות לתפקיד יושב ראש המפלגה.

4.  קביעת הזוכה בבחירות המקדימות

א.  המועמד אשר יזכה בבחירות המקדימות לרוב קולות ולתמיכה של 40% ומעלה מקרב הבוחרים בפועל, יתמנה לתפקיד יושב ראש המפלגה.

ב.  המועמד אשר זכה לרוב קולות מבין שלושה מועמדים, וכן השיג תמיכה העולה על 38.5% מקולות המצביעים בבחירות, ואשר קיבל את תמיכתו של המועמד שהשיג את מספר הקולות הנמוך יותר, ובלבד שמועמד זה השיג לכל הפחות 25% מהקולות, יתמנה לתפקיד יושב ראש המפלגה.

5.  סיבוב שני של הבחירות המקדימות

א.  הנהלת המפלגה תקבע במועד קביעת הבחירות המקדימות גם את המועד לקיום הסיבוב השני שלהן במקרה שהתוצאות בסיבוב הראשון תחייבנה זאת.

ב.  מועמד אשר יזכה לרוב קולות בסיבוב השני של בחירות מקדימות, אשר בו ישתתפו שני המתמודדים שזכו לקולות רבים יותר בסיבוב הראשון, יתמנה לתפקיד יושב ראש המפלגה.

6.  איסור הקמת עמותה

     חל איסור מוחלט על כל המתמודדים, באי כוחם או תומכיהם להקים עמותה ייעודית לצורך התמודדות בבחירות המקדימות לתפקיד יושב ראש המפלגה, במטרה לגייס תרומות בעבור מועמד, וכן חל איסור להפעיל לצורך כך מטה פעילות של עובדים בשכר, פעילים ומתנדבים.

7.  חשבים מלווים מטעם המפלגה

א.  לכל מועמד בבחירות ימונה חשב מלווה; ומינוי זה יהא בסמכותו של גזבר המפלגה.

ב.  באישור גזבר המפלגה ייפתחו חשבונות בנק ייעודיים לכל מועמד בבחירות המקדימות, אשר ינוהלו על ידי החשב המלווה.

ג.   כל החשבונות הבנקאיים של המתמודדים בבחירות המקדימות יהיו שייכים למפלגה ותחת בקרה מתמדת שלה.

ד.  בסמכות החשבים המלווים לנהל את החשבונות, לאשר את ההוצאות לפעילות, לשכר, לפרסום ועוד, וזאת בהתאם למקורות המימון הנמצאים בחשבון, וללא כל אפשרות לחריגה.

ה.  החשבים המלווים יגישו לגזבר המפלגה דו"ח מסכם של הפעילות שהתקיימה בהקשר של המועמד, לרבות הכנסות והוצאות, וצפי לסגירת החשבון לאחר הסדרת כל ההתחייבויות.

ו.   עם תום הבחירות המקדימות (סיבוב ראשון ושני) יגיש גזבר המפלגה דו"ח מיוחד המסכם את הניהול התקציבי שלהן לידי יושב ראש המפלגה המכהן, רשם המפלגות ומבקר המדינה. לדו"ח יצורפו הדו"חות של החשבים המלווים.

8.  מקורות מימון לניהול מערכת הבחירות

א.  כל מועמד בבחירות המקדימות יפקיד 100,000ש"ח מהונו העצמי, בחשבון הבנק הייעודי שתפתח המפלגה בעבורו לצורך ניהול מערכת הבחירות שלו.

ב.  המפלגה תפקיד מתקציבה בעבור כל מועמד בבחירות המקדימות סך של 250,000ש"ח, זאת לאחר שהמועמד יפקיד את חלקו האישי כאמור בסעיף הקודם.

ג.   כל מועמד בבחירות המקדימות יהא רשאי לגייס תרומות בהיקף של עד 950,000ש"ח מאזרחי מדינת ישראל בלבד. סך כל תרומה לא יעלה על 5,000ש"ח ולא יפחת מ-400ש"ח. כספי התרומות יופקדו אך ורק בחשבונות הבנק הייעודיים שתפתח המפלגה בעבור המועמדים.

ד.  בסיבוב השני של הבחירות המקדימות יהיו רשאים המועמדים לגייס תרומות נוספות בהיקף של עד 200,000ש"ח מאזרחי מדינת ישראל בלבד; סך כל תרומה יהיה כמפורט בסעיף הקודם.

ה. בחירות מקדימות לרשימת מועמדי המפלגה לכנסת

1.  הצגת מועמדות

     חברים אשר מתכוונים להתמודד על מיקום ברשימת המפלגה לכנסת, יציגו את מועמדותם על פי נוהלי המפלגה בתוך חודש מיום הודעת המפלגה כאמור בסעיף גדול 7 ג' לעיל.

2.  ועדת אישור ממלכתית

     הצגת מועמדות למיקום ברשימת המפלגה לכנסת תותנה באחד מהתנאים הבאים:

א.  ועדת האישור הממלכתית בחנה את נתוני המועמד וקבעה את כשירותו להתמודד באחת המפלגות על מקום ברשימה לכנסת. המועמד יציג את האישור בעת הצגת מועמדותו.

ב.  ועדת האישור הממלכתית קיבלה את פנייתו של המועמד אך טרם השיבה לו. במצב זה המפלגה תרשום את המועמדות שהוגשה, אולם המועמד יוכל להשתתף בהתמודדות רק אם עד יום לפני ההתמודדות יתקבל אישור הוועדה על כשירותו להתמודד.

3.   איסור הקמת עמותה

     חל איסור מוחלט על כל המתמודדים, באי כוחם או תומכיהם להקים עמותה ייעודית לצורך התמודדות בבחירות המקדימות, במטרה לגייס תרומות בעבור המועמד, וכן חל איסור להפעיל לצורך כך מטה פעילות של עובדים בשכר, פעילים ומתנדבים.

4.   התנהלות כספית

א.  כל המועמדים יפתחו חשבון בנק ייעודי על שמם לצורך הסדרת ההתנהלות הכספית של מערכת הבחירות שלהם; ובמעמד הפתיחה יפקידו בחשבון 25,000ש"ח מהונם העצמי.

ב.  כל המועמדים יעבירו לגזבר המפלגה את פרטי חשבון הבנק הייעודי הרשום על שמם על גבי טופס מיוחד שתנפיק המפלגה וכן אישור על ההפקדה מהונם העצמי.

ג.   גזבר המפלגה יפתח חשבון בנק ייעודי אחד כדי לאפשר לכל המועמדים לגייס תרומות למערכת הבחירות. כספי התרומות יופקדו על שם המועמד בלבד, ועם זאת חשבון הבנק ישרת את כל המועמדים.

ד.  גזבר המפלגה יעביר את התרומות שהופקדו בעבור כל מועמד באופן אישי מחשבון הבנק הייעודי של המפלגה אל חשבון הבנק הייעודי של המועמד.

ה.  כל מועמד בבחירות המקדימות יהא רשאי לגייס תרומות בהיקף של עד 225,000ש"ח מאזרחי מדינת ישראל בלבד. סך כל תרומה לא יעלה על 5,000ש"ח ולא יפחת מ-400ש"ח.

ו.   כל המועמדים יגישו דו"ח על סיום ההתנהלות הכספית לגזבר המפלגה. הדו"ח יכלול פרק מילולי לתיאור מרכיבי ההכנסות וההוצאות ופירוט תנועות מלא של חשבון הבנק הייעודי מפתיחתו ועד למועד הסדרת כל ההתחייבויות וסגירתו.

ז.   דו"חות המועמדים יישמרו על ידי גזבר המפלגה ויהיו זמינים לביקורת לפי פנייה מאת רשם המפלגות, מבקר המדינה או כל גורם שלטוני מוסמך אחר.

5.   איסור פעילות לקידום דילים

חל איסור מוחלט על חברי המפלגה ופעיליה לפעול בכל דרך שהיא לקידום דיל בין קבוצות תומכים של שני מועמדים שונים או יותר, בעוד תמיכת קבוצה אחת במועמד מסוים מותנית בתמיכת הקבוצה השנייה במועמד האחר.

6.   איסור פעילות לקידום רשימת מועמדים

חל איסור מוחלט על חברי המפלגה ופעיליה להפיץ ולקדם רשימת מועמדים נבחרת כדי להשפיע על בוחרים בכל אמצעי שהוא, כלהלן: שכנוע, ניצול מרות, לחץ וכפייה או שוחד.

7.   תוצאות הבחירות

רשימת מועמדי המפלגה לכנסת תיקבע בהתאם לתוצאות הבחירות המקדימות ליושב ראש המפלגה ולמועמדיה לכנסת, ובהתאם לתקנון המפלגה ולחוקתה וכן להחלטות הנהלת המפלגה בכל הנוגע לשריונים ולייצוג מגזרים מיוחדים בחברה.

 

יתרונות ההצעה לקביעת כללים אחידים לקיום בחירות מקדימות ליושב ראש המפלגה:

1.  תיקבע נורמה אחידה לכל מפלגות ההמון, שלפיה תתקיימנה בחירות דמוקרטיות רחבות לבחירת יושב ראש המפלגה על ידי רוב חברי המפלגה בעלי ותק של חצי שנת חברות לפחות.

2.  תצומצם באופן ניכר התמודדות של מועמדים חסרי כל סיכוי לזכות בתפקיד יושב ראש המפלגה, המבקשים להשיג חשיפה ופרסום אך טרם הגיע זמנם להימנות עם מנהיגי המפלגה.

3.  תגדל באופן משמעותי האפשרות להשיג הכרעה בסיבוב הראשון של הבחירות המקדימות ובכך תחסוך המפלגה זמן, אנרגיה וכספים הכרוכים בקיום הסיבוב השני לבחירת יושב ראש המפלגה.

4.  איסור על הקמת עמותה יחסום את הדרך לגיוס תרומות המנוגדות לחוק מקרב גורמים בארץ ובחו"ל.

5.  המערכת הכספית להתנהלות המועמדים תהיה שוויונית יותר, ותאפשר שליטה ובקרה של המפלגה וכן ביקורת חיצונית ומיידית מקרב הגורמים המוסמכים.

6.  קביעת רף עליון וסביר להוצאות מערכת הבחירות, לרבות מימון אישי ומפלגתי, תמנע את הצורך להסתמך יתר על המידה בתורמים, ובייחוד באלה התורמים ממניעים אישיים.

 

יתרונות ההצעה לקביעת כללים אחידים לקיום בחירות מקדימות למועמדי המפלגה לכנסת:

1.  לצורך התמודדות בבחירות המקדימות יצטרכו מועמדים להיערך מבעוד מועד לקבלת היתר מוועדת האישור הממלכתית, וייתכן כי הדבר יצמצם הגעתם של "טרמפיסטים" של הרגע האחרון.

     העיסוק בפוליטיקה צריך להיתפס כמכובד, מקצוע שראוי להתכונן אליו - ולא סוג של ברירת מחדל או בחינת האפשרות המועדפת מבין המפלגות השונות.

2.  ההתנהלות הכספית של כל המועמדים תתקיים בשקיפות מלאה, וזאת כדי לשפר את יכולת הבקרה הראויה מצד המפלגה וגורמי המדינה המוסמכים.

3.  מועמדים לא יצטרכו לשקול אם כדאי להקים עמותה, וכן לא ימצאו את עצמם בתסבוכת כלכלית עם סיום הבחירות, שכן מגבלת ההוצאות והסדרת התרומות בעבור מערכת הבחירות היא הגיונית והולמת את הנורמה.

4.  איסור פעילות לקידום דילים ורשימות מועמדים מצביע על נחישות מוסרית וערכית, ראשית לכול כדי להתמודד עם אחת התופעות השליליות הטמונות בבחירות המקדימות. הקושי באכיפה לא צריך למנוע את המאמץ למגר את התופעה ולקיים בחירות מקדימות הוגנות וענייניות, שבהן נבחרים המועמדים הראויים יותר לקדמת הרשימה המפלגתית, ולא דמויות זניחות ושוליות חסרות כל מוניטין ציבורי.

 

קידום ההצעה:     חקיקת חוק כללים אחידים לקיום בחירות מקדימות לתפקיד יושב ראש המפלגה ולמועמדי המפלגה לכנסת.

 

 

 

 

 

 

 

רפאל לב-ארי הוא בוגר בית הספר הריאלי העברי בחיפה, מוסמך במדע המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, יועץ במשרד ראש הממשלה בשנים 2004-1994, ובמסגרת עיסוקו כיועץ לענייני מדינה החל משנת 2005 הוגה רעיונות בתחום המדיניות הציבורית על מנת לקדמם מול גורמים ממשלתיים. פוליטיקה חוקתית הוא ספרו הראשון של רפאל לב-ארי בסדרה ערכים ופוליטיקה, אשר תציג מענה מקורי ויצירתי לבעיות מרכזיות בחברה הישראלית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב