דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול לחץ- כיצד להתמודד עם לחץ וחרדה בחיי היומיום 

מאת    [ 13/02/2012 ]

מילים במאמר: 612   [ נצפה 3068 פעמים ]

ניהול לחצים

 כיצד להתמודד עם לחצים בחיי היומיום- אלה ארנון

רבים מאיתנו מתפקדים תחת לחץ בחיי היומיום חלק גדול מהזמן. לחץ מוגדר כמצב בו אדם חווה פער בין המשימה לבין המשאבים שהוא חווה שיש לו להתמודד איתה. לחץ זוהי תגובה פיסית, רגשית או מחשבתית לאירוע חיצוני הגורם למתח.

אחד מתחומי המומחיות שלי כמטפלת אישית, זוגית ומשפחתית הוא טיפול בחרדות אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים. מתוך מה שעולה בשיחת הטיפוליות האישיות והקבוצתיות, אנשים רבים סבורים כי הלחץ אינו ממש בשליטתם וכי הם אינם מסוגלים להתמודד איתו. מניסיוני הטיפולי כל אחד יכול להתמודד עם הלחץ בחיי היומיום בעזרת שימוש בטכניקות פשוטות, אותם אציג במאמר זה.

חישבו לרגע על חיי היומיום שלכם, באילו טכניקות אתם משתמשים על מנת להתמודד עם לחצים? האם אתם נוהגים לעשות ספורט, לצאת להליכה, לשוחח עם חבר, לנוח, לצאת לבלות?

 אני בטוחה שכל אחד ואחת מכם משתמש במספר טכניקות לניהול לחצים בחיי היומיום בלי שהוא אפילו מתכוון לכך. לדוגמא: אם אחרי יום קשה ולחוץ בעבודה אתם יוצאים להליכה או צופים בטלויזיה כדי "לנקות את הראש" אתם משתמשים הלכה למעשה בטכניקות של התמודדות עם לחץ. רב האנשים מתמודדים עם מתח חיצוני לפני שהוא הופך ללחץ אמיתי.

הגישה הטיפולית לפיה אני עובדת היא הגישה  האינטגרטיבית לפיה, כדי לטפל בכל סימפטום יש ללמוד טכניקות התנהגותיות,מחשבתיות ורגשיות. נתחיל בחלק ההתנהגותי- כל אחד יכול ללמוד טכניקות התנהגותיות לטיפול בלחץ כגון:יוגה, מדיטציה, דימיון מודרך והרפייה. ניתן ללמוד טכניקות התנהגותיות אילו במסגרת שיעורים קבוצתיים או ללמוד אותם בעצמך. כל אחד למשל יכול לתרגל הרפיה בעצמו. הדרך לעשות זאת פשוטה: ביחרו מקום שקט ונעים, סגרו עיניים, שימו מוסיקה שקטה, הרפו את הגוף, נשמו עמוק, דמיינו מקום שמרגיע אתכם לפרטי פרטים (כמו חוף ים א יער מרגיע) בעזרת כל החושים. אחרי מספר דקות של התנסות בהרפיה מסוג זה תחוש רגועים, רפויים ואופטימיים יותר.אחרי ההרפיה תהיו מרוכזים יותר ותחושו תחושת שליטה רבה יותר על התנהגותכם ורגשותיכם.

ישנם טכניקה התנהגותית המסייעת מאוד להתמודדות עם לחצים היא פעילות גופנית. כאשר אנחנו עוסקים בפעילות גופנית אירובית (המעלה דופק), הגוף מפריש חומרים כגון אנדרנלין, סרטונין אנדורפינים היוצרים תחושת רגיעה ומעלים את מצב הרוח באופן מיידי. טכניקות התנהגותיות נוספות העשויות לסייע הן: אמבטיה מרגיעה, מסאג', בילוי עם חברים ומשפחה, עיסוק באמנות ועוד.

בנוסף לטכניקות ההתנהגותיות ישנן טכניקות רגשיות- מחשבתיות להתמודדות עם לחצים. הרגש הבסיסי העומד בבסיס הלחץ הוא פחד מכישלון. אנחנו חים מצב כמלחיץ וכמאיים כאשר אנחנו חשים שאין לנו מספיק משאבים כדי להתמודד איתו. במצב כזה אנו חווים פחד סמוי מכך שנכשל במשימה המתרגם מייד ללחץ. אנחנו בדרך כלל לא מודעים לפחד הזה, מה שגורם באופן אוטומטי לפחד לגדול. כדי לשלוט על הפחד חשוב להיות מודעים אליו ולתת לו מקום. כאשר אנו מתחילים לחוות את הלחץ חשוב לעצור ולאמר לעצמינו : "יש לי פחד ומותר לפחד". השלב הבא הוא לזהות מחשבות מעכבות ולהחליפן במחשבות אלטרנטיביות  לדוגמא: במקום המחשבה "הכל לא הולך לי, אני כישלון מוחלט", חשוב- "גם אם לא הכל הולך כפי שציפיתי, עשיתי הכי טוב שיכולתי ובפעם הבאה אשפר מה שאפשר".

קבוצה אחרת של מחשבות מעכבות היא "מחשבות החייב". לדוגמא: "אני  חייב לעשות את זה". מחשבות איל הן מלחיצות ביותר. במקומן רצוי לחשוב :"אני בוחר לעשות את המשימה הזאת באופן שמןתאם לי ואני מסוגל לעשות זאת". אם אתם מעוניינים לקרוא עוד על מחשבות מעכבות ופחד ישנם מאמרים נוספים על כך באתר האינטרנט שלי.

לסיכום, ניהול לחץ הוא קשה אך אפשרי. כל אחד יכול להתמודד עם לחץ בעזרת טכניקות פשטות. היות ניהול נכון של לחץ מוביל לחיים מאושרים ושלווים יותר, זה חשוב ואפיל חיוני למצוא דרכים המותאמות לך.

ניתן להשתמש בטכניקות שאתם כבר משתמשים, ניתן להשתמש בטכניקות שהצעתי במאמר זה ניתן ללמד ולהתנסות בטכניקות נוספות, אבל בטוח יש לך את הזכות והחובה תמיד לשפר את חייך!

 

כדי לקבל עוד פרטים על טיפול בחרדות

 

אלה ארנון Ella Arnon מנהלת מרכז ההכשרות- "זווית שונה ללמידה".   יועצת חינוכית MA  מטפלת אישית, זוגית ומשפחתית .  


 http://www.elaarnon.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב